Katrin/ Söndag med rinnande svett

I dag var jag till Skokloster med dottern vår som är på en veckas hemmasemester från arbetet som croupier i London, hennes pojkvän, Australiensaren Steve och en till Australiensisk kille som följt med till Sverige mest på skoj.

Skokloster imponerade på killarna och jag och dottern var som vanligt förtjusta i det magnifika stället. Speciellt gravkammaren med alla kistor var fantasieggande och  ovanligt för våra besökare. I bilfärden frågade den andre killen ut mig utförligt om allt man tänkas kan om Sverige. Vilka vilda djur har vi? Hur lätt är det att få se en Älg? Hur många vargar finns här? Finns björnar och vilka arter. Jag som är biolog kunde inte annat än att bli glad över hans intresse för den Svenska naturen. Mina egna barn har ju aldrig någonsin visat ens en gnutta intresse för det ämnet…

;o)

Efter besöket åkte vi hem till oss, dottern och Steve gick och la sig och jag fick något konstigt i mig. Jag andades i och för sig in en stor insekt så det kanske var den som fick fart på mig. Jag planterade blommor i krukor, lagade mat, klippte gräsmattan, städade köket mm och sitter nu kl 22.30 med svetten RINNANDE på pannan, ryggen och under armarna. Mellan brösten har jag en PÖL.

Synnerligen olikt mig. I vanliga fall när det är så här varmt brukar jag ha huvudvärk och vara slö som en disktrasa. Men i eftermiddag, när jag borde vara uttröttad av den varma utflykten till Skokloster så sattjag bara fart! och har inte slutat förrän nu!! Det är ganska skönt att vara så slut och som sagt, helt dränkt i svett. Det är nog inte det vanligaste…

;o)

Så, jag undrar vilken art av insekt det EGENTLIGEN var som jag andades in? Det kanske är en ”nobelprisupptäkt” som väntar där ute i min trädgård. Det där ämnet som får alla människor att orka prestera saker trots värmen. Vem vet?

Sir Vääs då? Jo han åkte till en konferens i Finland igår (Lördag) och kommer inte hem förrän sent på fredag. En vecka drygt blir han borta…

Suck!

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Katrin/ Söndag med rinnande svett

  1. Magnus skriver:

    Usch ja, svälja insekter är inget vidare. Det har jag gjort. Men det värsta var nog när jag fick in en stor äcklig grej i ögat när jag cyklade. Först gör det ont, det bränner till, sedan märker man att det liksom inte hjälper att torka sig i ögat, det blir bara värre när det lilla djuret smetas sönder. Därefter har man tur om man inte råkar ut för en inflammation…Uschoblä.Australienbesök, det verkar trevligt!Ha det gott i värmen. Här är det en mulen dag idag. Kanske, förhoppningsvis kommer det att innebära att temperaturen tonas ner nån grad för det här är inte hälsosamt…-> Mangan.

    • Katrin skriver:

      Ta i trä och så vidare men jag har ldrig problem med mina bilar sen ca 15 år tillbaka. Vi har haft SAAB (som började brinna på bilprovningen, upphissad i högsta läge, som tappade växelspaken och som vi körde med i över ett år med en skruvmejsel som skulle stickas in i rattväxeln varje gång vi växlade), en Renault med ”kryckväxel” som hade så många knepiga fel att jag seriöst funderar på att skriva en bok om den mm. MEN sedan blev vi med Volvo… och alla fel bara försvann!Jag ska nog spotta över axeln och hämta lite salt också för de senaste dagarna har jag hört ett ”klonkljud” från höger framhjul som kanske kommer från spindelleden/kardanknuten (typ). Dax att boka service, vår S60 T5 har nu snart gått 10 000 mil och vi har haft den sen den föddes…Det där med insekt i ögat… UJ, ett sånt TRAUMA! Du har min FULLA sympati. Att andas in en stor sak, inte få ut den och så svälja och känna hela ”härligheten” glida ned i magen var heller inte kul!Vi tycker synd om varandra tycker jag!Ha det gott! /Katrin

  2. Barbamama skriver:

    Det låter som en bra dag! Jag gillar när jag får sådan där energi och gör en massa måsten bara farten :-)Njut av värmen i dag och var rädd om dig.

    • Katrin skriver:

      JAG tycker som Karolina, en sådan van resenär som du ska inte behöva ha gnag i magen inför en resa. Det hade jag förr men nu har jag ”tränat mig” med att tänka:-Det är pengarna, passet och visakortet som är viktigt. Resten kan jag fixa om det försvinner. Sedan upprepar jag detta flera gånger, andas djupt och tar det lugnt. packningen har jag blivit duktigare och duktigare på att reducera. Ett par bekväma skor att resa i, några rena t-shirts / toppar. Ett par byxor/shorts och lite underkläder. Det räcker för en vecka. Jackan som jag reser i får duga om det behövs något mera ”klätt” på kvällen. Denna packning får plats i en liten resväska som är kanske halvfull. Då är deet sen plats över till allt jag köper. Jag brukar tex handla massor av böcker och minst en burk med lock i trä. I London finns det ju en massa marknader som gillas av toåringar…;o)Så, lugna ned oron, njut av resan och visa MASSOR av foton sedan!Ha det gott! /Katrin

  3. Umetant skriver:

    *S* jag tror jag fått i mig samma sak jag….tokstädar här idag.Var ligger Skokloster?? e det i Uppsala?Ha en strålande dag.kram

    • Katrin skriver:

      Skokloster ligger på en halvö i Mälaren, ca 40 minuters bilfärd från Uppsala, nästan rakt syd/syd/väst. Slottet byggdes av Carl Gustaf Wrangel på 1600-talet och har stått i stort sett orört sen dess. Vapensamlingen och kistorna är det som min familj uppskattar mest men en utflykt dit är alltid spännande och bjuder på nytt varje gång.I dagens blogg ska jag visa kistorna.Ha det gott! /Katrin

  4. Karolina skriver:

    Men du vännen, nu loggar jag ju på varje dag för att läsa om promemorian men var tog det inlägget vägen?

    • Katrin skriver:

      Promoveringen… Jo nu är det som så att jag har en son som varje dag (nästan) säger att han ska ladda över alla bilder till min dator och sen inte gör det. Det BLIR roligare om jag har med foton och jag tog inte ett enda foto själv. Det var enbart lillsonen som fotade och han har som sagt fortfarande inte fått ändan ur vagnen och låtit mig få bilderna…Jag har också beställt hela härligheten från ett företag som filmade allt. När som helst nu ska jag få n DVD film som jag kan använda för att komma ihåg lite bättre.Den som väntar på något gott…;o)Ha det gott! /Katrin

Kommentera

