Katrin/ Fotografier så in i **** Jag tror jag ska bli en fotograf istället för forskare!

Skokloster som vi besökte med våra gäster från Australien (se här).



Här skymtar kistorna i den igenmurade gravkammaren som legat orörda sen slutet av 1600-talet. Det var väldigt fantasieggande och fascinerande, de små kistorna speciellt. Carl Gustaf Wrangel med fru fick 11 barn varav enbart 3 nådde vuxen ålder. Alla kistorna har fina sniderier på. Det märks att de ville att de avlidna skulle ha det fint.



Cafeet där vi skulle köpa glass var stängt och öppnade först dagen efter vi var där…


 
Vår rara dotter (nu 24 år) och hennes pojkvän Steve från Brisbane i Australien. De är hur fina som helst ihop och jag har aldrig sett min lilla ananas så betagen och KÄR!

I eftermiddags var det dax för rara dottern och Steve att åka ”hem” till London där de bägge arbetar. Men HUR ska de få in väskorna som bägge var GIGANTISKA i min bil???

Jo vi fick in väskorna… Så bara måste jag ju fota turturduvorna utanför Tereminal 5 på Arlanda. Flyget gick 18.20 och prick 17 var vi på flygplatsen. PRECIS på minuten som vi planerat. Jag och dottern är bägge lika duktiga på att hålla tider. Annat är det med lillsonen (se här…).

När jag kom hem från Arlanda lagade jag mat till mg själv. Nu är huset tomt! Lillsonen är borta till sent och i morgon åker han till Hultsfred där han ska vara funktionär och njuta av att få vara på festivalen gratis. Min Sir Vääs åkte ju redan i Lördags morse till Finland och blir borta en dryg vecka.

Det ska bli ganska skönt att vara ensam efter alla besökare. Mamma, lillsyrran, hennes man, deras son, svärmor, rara dottern med Steve och Storsonen med sin fru, allt som allt 9 gäster på kort tag. Pust! Det ÄR roigt med allt som händer med promovering, studentexamen, Australienbesök mm men det är också skönt när allt är över. Nu har jag ”bara” ca 100 arbetstimmar att arbeta in i juni…

;o)

Sen klippte jag ÄNNU mer gräsmatta. Så här ser den del ut som jag gjorde i dag. Det tog en dryg (och MYCKET svettig timme).

Mer gräsmatta som jag klippte ikväll…

…och ännu mer!

Jo det ÄR en gammal pool som ligger där i bakgrunden. Min Sir Vääs har sagt ca 10 ggr i vår att han ska ta bort den ”nästa helg”…

;o)

Det ser så FINT ut upp mot vårt hus när jag klippt klart!

Bakom buskaget som står till vänster (på bilden) bredvid garaget finns det en jordkällare FULL med GIGANTISKA spindlar. Dit törs jag inte gå men jag lovar att större spindlar FINNS inte i Sverige!

Är inte rabarbern vackert färgad? Bredvid står en skulptur som min svärfar gjort ”Den Kinesiske Mannen”. Den ska vi hänga upp på väggen.

Och så gräsklipperskan (fotograferskan) själv på slutet… Jag är helt DRÄNKT av svett idag vilket syns som lite stripigt hår i luggen men jag lovar att där finns LITERVIS!

Men ändå känner jag mig stark och pigg! Det är KUL nu!!

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

32 kommentarer till Katrin/ Fotografier så in i **** Jag tror jag ska bli en fotograf istället för forskare!

  1. Maggis skriver:

    Hej du sötnos!Vilken kämpe du är som klipper så mycket gräs i värmen och håller hushåll till så många gäster. Jag som höll på att dö av två gäster i lördags och då var de ändå bara här en stund, åt gjorde vi ju på dotterns fest.Vilken tur att jag inte har gräs att klippa. Det räcker gott att vattna blommorna på balkongen.Kram

    • Katrin skriver:

      PS Jag gillar att gå runt med vattenkannan och känna mig som en ”vattentant” till alla blommor

  2. Katrin skriver:

    Ja, vänner kan man inte ha för många av!Bloggerisvar: Jo, det har varit ”fullt hus” nästan sen 26 april här hos mig. Massor av födelsedagar, en promovering och en student har vi ordnat. Min man är ju en ”mästerkock” så den biten har han mest tagit hand om men jag hjälper till med allt som jag gillar att göra. Och det har blivit mycket nu. Gräsklippningen på den delen av gräsmattan har inte blivit av så nu i kväll när jag var ensam passade jag på. Det ÄR skönt att ta ut sig riktigt rejält, i alla fall några gånger varje dag. Stackars de som har det så hela sitt vakna liv…Men du gör ju annat också, All gymnastik till exempel. Jag har inte varit i en träningslokal på säkert 10 år…Ha det gott! /KatrinPS Tack för att du kallar mig ”sötnos”! Det värmde!!;o)

  3. Allica skriver:

    Tack för titten…

  4. uno skriver:

    Bra jobbat. Du skulle byta mot min lilla radhusvariant, lättklippt. Min mor ägde en matta lik din, tog timmar att klippa. kram och ha det, ta nya tag idag, kanske land att gräva eller träd att hamla. 😉

    • Katrin skriver:

      Jo, det tar timmar att klippa hela gräsmattan men jag tar det på 2 dagar. Då är jag i farten ca en dryg timme varje gång och det känns överkomligt. Till och med som nyttig motion eftersom jag har ett så stillasittande arbete. Nu är jag tillbaka framför datorn efter 3 veckors ”festligheter” så nu ska här JOBBAS. Jag ska bara skriva lite i bloggen först…:o)Ha det gott! /Katrin

  5. Annica* skriver:

    Men jösses va lika ni är du och dottern! *S* Hon har även drag av din syrra som ung!

    • Katrin skriver:

      Jo lilla ananasen är lite lik mig men mest lik sin pappa… Jag har väl valt en karl med ”äktenskapstycke” med mig själv. Så, en del säger att hon liknar mig, andra att hon ”är en kopia av sin pappa”… Man ser olika detaljer på ”di små”.Ha det gott! /Katrin

  6. Mimmi skriver:

    Hej…Hamnade här av en slump och måste säga att jag blev imponerad av din sida.Tumme upp från mig.

    • Katrin skriver:

      WOW, jag tror du gett mig min första tumme!Tack för det!Bloggerisvar:Så, då är det dax att odla det sunda förnuftet!Jag lever tills jag dör, så enkelt är det. När jag väl dör är jag befriad från allt och behöver inte oroa mig. När jag lever så lever jag och behöver inte oroa mig…;o)Ha det gott! /Katrin

  7. Barbamama skriver:

    Nej men vilka fina foton och vad roligt att få se en sådan fin bild på dig 🙂 Jag gillar fotot på rabarbern :-)Tack för orden på min blogg, ang min stress inför resan. Det är lite skillnad denna resa mot alla andra eftersom jag inte åker charter. Nu ska jag klara mig helt själv från det jag sätter mig på flygbussen här hemma i Stockholm tills jag går av den när jag kommer hem :-)Fast jag tror nog att det är mer positiv stress… hoppas jag :-)Jag längtar verkligen att komma i väg :-)kram

    • Katrin skriver:

      Bloggerisvar:Jo, jag begriper. Men allt är så välordnat i London. Ett tips är att köpa en ”turistbiljett” på tunnelbanan. Den gäller även alla bussar och ger en massa fördelar vid entreer mm. Sist jag var i england kostade den ca 50-70 kr dagen (kommer inte riktigt ihåg) och de pengarna tjänade man in väldigt fort! Enkelbiljetter kostar nämligen runt en tjuga.Ha en riktigt bra guidebok med karta över buss/tunnelbane nätet också. Den är ett måste!Kram! /Katrin

  8. Barbro skriver:

    Huuu, påminner om gräsmattan vi hade omkring vår villa. Upp och ner och runt i vinklar och vrår. Tog en evig tid att klippa.Den som jag har nu är lika illa, men åtminstone MYCKET MINDRE!Idag blir det nog regn, så då behöver man inte vattna. Hoppas bara inte att det kommer alltför häftigt!

    • Katrin skriver:

      Regn skulle vara välkommet, nu börjar gräsmattan gulna lite!Bloggerisvar: PRECIS de symtom du skriver om har jag. Jag kan aldrig koppla bort ”småljud” utan överbelastas ständigt. Ibland när jag läser hör jag inte allt men annars gör jag det. Uppfattar omgivningen oerhört bra med andra ord. Varför skulle det vara en sjukdom? Själv ser jag på de som inte hör allt vid ett middagsbord som ”ointresserade”, jag håller alla konversationer i skallen och deltar med liv och lust överallt. Självklart blir det jobbigt i längden och jag har också stunder när jag ”fördummas” av överbelastningen. Då får jag ”afasi” och hittar inte de enklaste ord…Är jag sjuk nu?;o)De där reklamsnuttarna har jag inte ens sett. Men jag tror att jag har haft ”Kreditupplysningen” i flera dagar. Jag får titta lite extra!Ha det gott! /Katrin

  9. Vendettanbettan skriver:

    Goodmorning baby,hade för mig att huset var rött?!Niki Loong heter bloggerskan som målar i samma stil(ibland):http://blogg.aftonbla…:)

    • Katrin skriver:

      RÖTT hus? Men hur kan du minnas så fel? Huset har varit gult sen 1999… Däremot har vi röda bodar och när jag eldade den förra ormen i maj 2006 så var de röda bodarna med på fotona. Det kanske är de du minns?Ha det gott idag! /Katrin

    • Katrin skriver:

      PS Niki Loong gillar jag bilderna av. Jag blir alltså glad att du gillar mina tavlor och jämför lite med henne. Den du kommenterade målade jag 1980 alltså LÅNGT före Nikis tavlor. Det känns bra så ingen tror att det är jag som plagierat…;o)DS

  10. Pettsson skriver:

    Jag håller med dig om att man är rätt nöjd när något har åstadkommits i trädgården, vare sig det gäller gräsklippning eller plantering. Du frågade var mitt barnbarn är? Jo, de är hemma hos sig och kommer inte till oss förrän till midsommar. Men då ska jag njuta riktigt av min lille Helmer.. ja naturligtvis även av dottern och mågens sällskap. Du verkar ha en riktigt fin trädgård Katrin! Som tur är blir jag nog aldrig riktigt färdig med trädgården min. Det finns alltid nya projekt att företa sig. Som jag skrivit förut så är min trädgård även en del av medicinen mot min depression. När jag väl kommer ut i trädgården så mår jag skapligt bra.Kram på dig Katrin!Lasse

    • Katrin skriver:

      Njut nu av trädgården, du har rätt i att trädgårdsarbete är terapeutiskt och gör gott för själen!Ha det gott! /Katrin

  11. uno skriver:

    Ja visst är det kul med foto. Jättekul, jag har helt snöat in. kram igen

  12. Umetant skriver:

    tjoho va jag e glad åt vår lilla gräsplätt….typ 20 kvadrat eller nåt.vilka vackra foton…slottet ser ju underbart ut.Jag kommer från gbg så vi åker ju ner innimellanåt så då skall jag passa på å titta dit.och kyrkan och alla andra saker.svergie har liksom för mkt på sträckan Umeå-Gbg.skriv gärna tips om du har nåt …gäller ju alla som ser detta*S*sommriga kramar från Umeå

    • Katrin skriver:

      Jag gör som du, väntar på smultronen. Det är ju bara FÖR gott!Det där med skolavslutningar. De minns jag inte så bra. Däremot minns jag att innan midsommar var det ALDRIG så fint väder som vi har nu. plus 10-15 grader, dimma, regn mm var annars vardagsvädret i juni.Jo, Skokloster är värd en STOR omväg. En guidad tur kostar 50 kronor / person och man får inte gå runt i slottet själv. Men jag rekommenderar det! På 1 år har jag nu gått den guidade turen 4 gånger med olika besökare till oss och varje gång har jag lärt mig något nytt och haft en intressant timme. Kistorna ser man enbart om man går på kyrkans baksida. Utifrån, via små smala ”fönster” utan glas som sitter ganska så långt ned på ett ”torn”. De ligger i en igenmurad gravkammare under rummet med Herman Wrangels ”gravmonument”.Resan Umeå – Gbg är ungefär som resan Skåne-Umeå som vi körde i alldeles för många år. Men eftersom det var smidigast att köra på natten då ungarna sov i bilen såg vi inget annat än bensinmackar efter vägen…Ni verkar ha roligare!Ha det gott! /Katrin

  13. Rosa skriver:

    Vilket trevligt inlägg. Hej där på slutet *L*

  14. Magnus skriver:

    Ah…Stiligt.Här fotar vi loss ordentligt!Det märks att du trivs med din kamera!Hej!-Mangan.

    • Katrin skriver:

      Senaste bilen vår köpte vi ny. Eller rättare sagt, min man fick den från firman han arbetade på. Då var den ny, sen köpte vi loss den när den var ca 2-3 år. Det ÄR fantastiske med en bil som man verkligen kan lita på!Jo, jag trivs med min nya kamera. Jag har fotat så mycket att jag fyller en ny mapp på några dagar…;o)Riktigt roligt att den är så ”lättjobbad” och tar så skarpa foton även på nära håll. Fotot på lillsonens ögahttp://blogg.aftonbla…tog jag tex i ett ganska mörkt rum. På ca 10 cm avstånd, utan att zooma. Hur det kunde bli så skarpt? Ingen aning men det känns som om kameran är en riktig liten pärla för mig.Ha det gott! /Katrin

  15. Karolina skriver:

    Huva…visst är det underbart med en kär dotter…men jag fattar också att det gör ont i hjärtat när man räknar Brisbane och letar på kartan. Och tack för peppningen av gräsmattan. Vår ska klippas imorgon då det är lite svalare.

    • Katrin skriver:

      Jag tror inte träningsoverallen som matchar makens är SÅ nära förestående även om du fallit till föga och köpt plastblommor.Jag fick en urna i 40-års present. En stor en på ca 50-60 cm diameter, 50-60 cm hög som är knallblå och kraftigt rundad. Den ser faktiskt ut som ett klot på håll. När jag planterat den full med höga sommarblommor ser det dock lite bättre ut. Några trädgårdstomtar kommer inte in i min trädgård! Men kanske en liten keramikfågel? Den sitter i alla fall på fågelbadet nu…Är jag kanske en tant? Ganska trevlig tanke faktiskt!:o)Ha det gott! /KatrinPS Vad ska du med en husvagn till?

  16. ZOL skriver:

    Vilket fint hus och tomt ni har! Och du och jag har likadana bilar, fast min är skymningsblå. Jag har min stående i Sverige hos goda vänners son. Men nu ska den snart få lufta sig ordentligt.Som sagt- du har himla mycket energi- njut av det!

    • Katrin skriver:

      Jag hade velat ha en skymningsblå Volvo innan vi åkte och handlade men när vi väl kom fram stod denna som skyltex. De hade utrustat den med det ”ultimata” av allting. 9-kanals stereo, takbox i samma färg, extrabreda däck, massor av kul elektronik mm. Och så var det fjolårets modell och hade tjänat sitt syfte i utställningshallen. Vi fick gadgets för en massa pengar om vi tog den och hade inte på långa vägar fått lika mycket om vi istället tog en blå bil som jag hade velat ha.Tyvärr tycker jag fortfarande att färgen är ful. Men när jag kör den får de 255 hästkrafterna mig genast på bra humör!;o)Massor av energi… Jo, det har jag till en viss gräns. Sen slocknar ljuset och jag liknar mest en disktrasa. Jag är jätteduktig på att koppla av totalt. Så totalt att jag inte ens behöver röra på mig. De som känner mig undrar oftast varifrån jag får mitt soliga och glada humör. Kanske inte så ofta var all energi kommer från…;o)Ha det så gott! /Katrin

  17. Oj, du har en stooooor trädgård. Kanonfint ju! Undrar varför jag inte har hittat till din blogg tidigare. Finns mycket vacker och intressant att läsa.Favorit.

  18. Imse Vimse skriver:

    Vad fint du har det och att du orkar klippa hela gräsmattan. Kul att se foto på dig, jag är inte så modig att jag skulle lägga ut en närbild. Blir hemsk på foton. Fast min man säger att jag ser ut så, inte särskilt uppmuntrande.Jag har tyvärr aldrig varit in på Skoklosters slott. Sitter i stugan nu, fågelvägen är det bara någon mil till slottet. Ska få hem en kanot imorgon, skulle kanske ta en paddeltur dit.Kram

Kommentera

