Katrin/ Ett Gift eller inte ett Gift, det är frågan!

Jag läste en annan blogg, som handlade om ett ogräsmedel som tog ihjäl växter utan att vara ett gift. Eftersom jag arbetar med forskning om miljögifter och ”dagligen” funderar över vad det är som gör att vissa ämnen är giftiga, och för att definitionen på GIFT är lite lurvig så skrev jag denna kommentar:

Definitionen på gift är lite knepig. ALLT är ett gift om man får en negativ effekt av den dos man får i sig.

De plantor som växer ihjäl sig har fått i sig ett ämne som verkar genom att tex härma ett tillväxthormon som växten själv har. Dess celler får alltså order att växa av ämnet man gett den. Då är det ämnet skadligt för växten och alltså är ämnet ett gift!

Sen är inte alla gifter skadliga för alla växter och samma gift kan vara dödligt för en art men helt oskadligt för en annan. Allt beror på vilken verkningsmekanism som giftet har. Verkar giftet på tex nivån ”hormonreceptorer” och en art inte har receptorer för det hormonet kan inte giftet vara ett gift för den arten…

Sen är det en annan historia att massor av gifter verkar via totalt okända mekanismer, man vet alltså inte varför giftet är skadligt, bara ATT det är skadligt. Och att vissa gifter har en typ av verkan i en art och en helt annan typ av verkan i en annan… och verkar på ett visst sätt i en vävnad (tex njuren) och ett helt annat sätt i ett annat organ (tex hjärnan). Och SEN har vi gifter som enbart verkar i viss tid av ett djurs utveckling, tex är skadligt för foster men inte för en vuxen……………………………. och som orsakar skador under fosterutvecklingen men skadorna märks förrän i puberteten……………………………………………

Jag skulle kunna skriva spaltmetrar!

Så, gifter är alla ämnen, det är enbart DOSEN som avgör. Detta sade Paracelcus redan på 1500 -talet
se länken

Jag brukar säga att miljögifter är som ogräs. De finns i naturen där de inte ska finnas, att de orsakar skada och att i stort sett alla ämnen kan bli ett miljögift.

Ha det gott! /Katrin

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Katrin/ Ett Gift eller inte ett Gift, det är frågan!

  1. Katrin skriver:

    Det här är en kommentar från mig till Herr Nixon (han med gäddskorna). En kommentar som jag bara inte vill bli av med om han nu får för sig att stänga ned sin blogg. Jag sparar den här…Jag kan inte låta bli att fundera över frågan…”Det finns mer energi och massa i universum än det man ser. Vad utgörs den av?”Jag menar… vad är definitionen på ”ser”. Synlig för det mänskliga ögat? Ser man energi som ljus i det mänskliga ögat ja då finns där nog en enorm massa energi som inte är synligt ljus den där efterfrågade ”massan som man inte ser” döljer sig. Men menas alt som överhuvudtaget kan detekteras? Det som precis alla instrument kan ”se” om de verkligen anstränger sig? Ja då återstår väl enbart de svarta hålen? Där gravitationen förhindrar all massa från att kunna ses?Det verkar i alla fall som en fråga som bara de som kan lärobokens exempel kan svara på. Eller vet alla andra utom jag vad ”ser” betyder?Din fundering om uddasockarna ställer jag upp på. I skrivande stund äger denna familj ca 2 pappkassar uddasockar. Jag vet, släng skiten hör jag skrikas men vid sortering (som jag utan vidare hänsyn tvingar mina inte ont anande släktingar att göra vid varje besök) så brukar faktiskt några par detekteras eller ”ses”!Vi måste ge dem den chansen!Ha det gott! /Katrin

  2. herrnixon skriver:

    Den där kommentaren har jag bestämt sett någon annanstans! Vore inte klockan så sen skulle den få ett svar här och nu. Nu får jag nöja mig att kommentera ditt inlägg.Den där gift-definitions-frågan är lite intressant. Eller egentligen är själva gift-definitionen intressant, men också det faktum att folk använder ord lite oreflekterat. Tror att rätt många ord är lite mer komplicerade än vad folk som använder dem tänker på. Öhm. Eller kanske snarare att man ibland tror man vet vad man pratar om tills man tänkt efter. Eller… äsch. Jag är för trött för att formulera mig begripligt.(Men är inte ”naturligt” ett sånt ord förresten som folk missbrukar helt vilt? Får se vad en biolog säger om det hela…)För övrigt var din dotter + aussien ett sött par. 🙂

    • Katrin skriver:

      Jo, jag tror du sett kommentaren någon annan stans… Det som de två kommentarerna har gemensamt, min som blev ett inlägg och min som jag skrev till dig var ”definition” av två ord. ”Ser” och ”gift”.Jag tycker som du att det är sent (definition: ”Jag ska gå och lägga mig och kommer att somna bums”) så vidare spekulationer om definitionsvilligheten hos ”folk” (definition: ”alla andra förutom du och jag”) är jag inte helt klar över. Ha det gott! /KatrinPS Jo min lillananas och hennes Steve var ett klart gulligt par!

  3. Barbro skriver:

    Apropå ”se” så har jag hört blinda människor prata med varandra om vad de ser och har sett och då menar de INTE med ögonen, så det är helt klart en defintionsfråga vad man lägger i detta ord.

  4. Karolina skriver:

    Du har rätt…jag har ett kornblått fågelbad… Använder det som vattenskål till katten.

  5. Peter Eklund skriver:

    Hej Katrin…Jo ! jag är nog lik min farfar Jonas… Nä ingen pizza, men gröt…närande…Ha det så gott i ditt Uppsala…(avunds)

  6. uno skriver:

    Bra, men gift är gift är inte gift är inte gift. Typ allt är gift i fel sammanhang och fel koncentrationer. Sen finns det sånt som inte är annat än gift oavsett koncentration och sammanhang. Syntetiska saker som inte borde få finnas. Vad gäller frågan om entropi har jag inga tankar annat än att entropin verkar öka. Fast några strumpor hitar rätt även hos mig. Vatten är skitfarligt i fel koncentrationer, men kärnavfall är alltid giftigt för bioliogisk materia. Kramm

  7. Madonnan skriver:

    Jisses, känner mig för trött i huvudet just nu, så nöjer mig med att lämna en liten sommarkram 🙂

  8. Maggis skriver:

    Hahaha du är väl vad man kan kallar miljöskadad….långa utlägg, men det är ju bra att du som kan förklarar hur det hänger ihop.Kram på dig

  9. Magnus skriver:

    Hej Katrin.När det gäller gifter så känns det som att människan har kommit till ett moment 22. För varje problem vi löser tycks vi bara skapa fler liksom… Men både du och jag vet ju att saker kan ändras. Jag bor ju vid vättern och på 70-talets slut kund man lätt se påverkan på fisken av alla miljögifter som oavkotat tillföll sjön, från omgivande lantbruk och industrier. Idag kan jag ta en bellamugg från båten och släcka törsten och jag blir åtminstone inte sjuk av det. Det känns positivt.Bloggsvar ang din kamera(t):Som sagt… Det märks! Och du är duktig! -Mangan.

  10. Jag vågar och vill inte använda gifter. Jo, lite myr men i väldigt små doser. Små lus och sånt blir det att klämmas ihjäl. eller köra med vitlöksvattenssörja..:)Bodde som barn där det användes DDT för att få väck myror…hmmm….läste någonstan att det har varit förbjudet i många år.intressant och livsnödvändigt forskning du bedriver.

  11. och går man och gifter sig så blir man GIFT….hmmm, jag är gift med andra ord…..:) och giftig?….*skojar lite med ord*….

Kommentera

