Katrin / Är jag "MODERN" nu?

Nu känner jag mig ”med i den aktuella världen”, ”tidstrendig” eller vad man nu ska säga när man känner sig ”up-to-date”. Jag gör det av följande orsaker;

1, Jag forskar om Bromerade flamskyddsmedel

2, Jag var på konferensen i Amsterdam.

Slutsats; Jag hörde därför denna nyhet FÖRST!

Läs mer här så får ni se…

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

16 kommentarer till Katrin / Är jag "MODERN" nu?

  1. Bara jag skriver:

    Vill tacka för ditt komentar. Den värmde. TACK

  2. Vendettanbettan skriver:

    Men vad? Flyg är väl i sig ett aber för miljön.Det är flyget som är boven, du forskar på ”småbovarna”.

    • Katrin skriver:

      Hm nu missuppfattade du mitt inlägg. Jag forskar om bromerade flamskyddsmedel i miljön, i djuren i Östersjön. Inte om flamskyddsmedel i tyget. Jag menar bara att JAG hörde denna forskare i Amsterdam!Ha det gott! /Katrin

  3. Vendettanbettan skriver:

    Svar:Ibland är det bra att missuppfatta.När sanningen är så!;)

    • Katrin skriver:

      Menar du att det är ÄNNU oviktigare det jag gör? Jag tycker att min forskning är viktig för att inte de djur (inklusive människan) som befinner sig högst upp i näringsväven ska få skadliga koncentrationer av de miljögifter som biomagnifierar. (Biomagnifierar = ämnet ökar i koncentration i näringsväven, dvs har LÄGRE koncentration i maten än i de som äter maten. De så kallade predatorerna kan få riktigt höga koncentrationer).Jag forskar alltså om VARFÖR vissa miljögifter ökar i koncentration mellan maten och den som äter maten. Förstår man det kan sådana ämnen bli förbjudna LÅNGT innan de spridits i naturen i årtionden, tas upp av smådjur, äts av andra smådjur och senare visar sig koncentreras i topppredatorerna som har så höga koncentrationer att skador uppkommit. De ämnen jag jobbar med har visat sig orsaka obotliga (icke-reversibla) skador i bland annat hjärnan och könsorganen.Det anser jag vara viktig forskning. Sen tycker jag att den forskning som visar att bromerade flamskyddsmedel kommer ut i naturen från möbeltyg i flygplan också är viktig. De som tillverkar flamskyddsmedlen och de i plastindustrin/tygindustrin som använder flamskyddsmedlen menar nämligen att ingenting läcker ut i naturen. Tar man bara hand om plast/tyg EFTER användningen upphört så blir man av med ämnena. Så är inte fallet och hundratusentals ton har redan läckt ut. TIllverkningen är så stor att det kan vara ca 30% av en plast som består av flamskyddsmedel. I En TV blir det många kilo. I världens alla TV-apparater blir det mycket och om allt detta anrikas i människorna så blir det till slut riktigt höga och giftiga (skadliga) koncentrationer i människorna. jag vill att vi ska kunna så mycket att vi kan undvika detta.Jag tycker inte att en typ av miljöforskning är viktigare än en annan, allt som leder utvecklingen framåt är av godo. Det sker en enorm ”evolution” inom forskningen hela tiden. Alla forskare måste söka anslag för kortare tidsrymder. Av alla ansökningar får knappt 10% sina ansökningar beviljade så jag kan vara säker och trygg i min förvissning om att det jag gör är viktig forskning. Sen ska jag naturligtvis kunna övertyga de som betalar min lön (skattebetalarna) om detta också. Jag hoppas i alla fall att jag kommer att kunna sprida lite ljus på det jag gör här via bloggen. Jag har ju snart arbetat i 5 månader på mitt projekt och har inte SÅ lång tid kvar…;o)Ha det gott! /Katrin

  4. Vendettanbettan skriver:

    Jag tror vi missuppfattar båda två nu, eller rättare sagt vi skriver lika luddigt.Jag menade när jag fattade, att din forskning(sanning) är jättebra!Har det redan gått fem månader?:)

    • Katrin skriver:

      Puh! Ett tag blev jag riktigt orolig… Ja, jag började i Januari och när jag sammanställer allt jag gjort i vår känns det inte riktigt bra. Jag har ju bara ca 10 månader kvar till jag ska visa att jag förtjänar 2 år till med pengar. Om 5 månader går så fort kommer 10 månader att formligen susa fram!Denna ständiga ångest!MEN vet du vad? Jag har fått ett annat arbete nästa vecka. Jag skrev och sökte ett arbete idag (som statist) och redan på tisdag ska jag vara med när de filmar en trailer till ett TV-program! Hade jag vetat det när jag var arbetslös!!Tala om en som blev förvånad när de ringde ca 1 timme efter jag anmält mitt intresse via nätet. Jag får iofs inte ett öre i ersättning, inte ens reseersättning, men det ska bli hur spännande som helst! Jag ska vara ”mamman” i en familj med två tonårsbarn. Vem pappan och barnen blir har jag ingen aning om. Det ska bli SÅ spännande att ”få en extrafamilj” om det så bara är för några sekunders trailer!;o)Nu kan jag snart titulera mig ”skådis”.He, He!Ha det gott! /Katrin

  5. Vendettanbettan skriver:

    Det finns statistregister, där du t.om om du blir engagerad får ersättning.Min psychobror ser du i b.la Sibareklamen.En liten tjock man i sina sämsta dagar.Haha, skönt att vara elak.Puss!

    • Katrin skriver:

      Hm igen. Det ÄR via statistregistret som jag fått jobbet. Men det första karln sa (nästan det första i alla fall) var att det tyvärr inte kunde utgå någon ersättning. Pga att det kommit på så plötsligt…Är jag dum eller ÄR jag dum?Puss tebaks!Katrin

  6. Hanna skriver:

    Ja, det var nog precis vad jag behövde! (Plus de där timmarna jag slocknade på sängen tidigare ikväll… men tidningen gjorde absolut underverk!)Trevlig helg!

  7. Vendettanbettan skriver:

    Fråga inte mig, och jag frågar inte ”brorsan”.Det är psychot.Se det som en kul grej, blir det mer så kan du rota i gagefrågorna!

  8. Katrin skriver:

    Självklart ska du hålla dig undan ifrån den mannen, jag klarar mig utan hans expertkunskaper. Precis vad jag sa till han som ringde och erbjöd mig jobbet. ”Jag gör det bara för att det ska bli SÅ roligt att se hur allt går till” typ.Och så fnissade jag. jag ÄR ingen kallhamrad förhandlare…;o)Tack och lov!PUSS

  9. Magnus skriver:

    Ojdå..Här pågick det visst en liten dialog…Flamskyddsmedel ska ju inte alls vara bra!Hej.-> Mangan.

  10. Peter Eklund skriver:

    Hej Katrin…Du undrade var jag hittar alla bilder…Jo! i en mapp med lite fler än 14 000 bilder av allmän art samt i mina privata mappar där jag har minst lika många bilder…Och du är i Amsterdam och forskar i stora vida världen…Lycko Dig…Ha det bra

Kommentera

