Katrin / Att hon bara TORDES!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Det här är ett foto av min farmor. Det är taget ca 1925 då hon var runt 17 år. Då var det högsta mode att RIKTIGT modiga tjejer kapade av sig håret i en frisyr som kallades ”The Eaton Crop”.

Min farmor som kom från en liten fiskeby i Skottland som hette Skaterow, numera heter byn Newtonhill (se här) ville också vara modern. Hennes långa lockar föll för saxen och jag anar hennes lättnad och frihetslängtan då hon genast gick till fotografen och lät ta detta porträtt.

Farmor åkte sen till Indien där hon var barnflicka åt en Engelsk officerfamilj. Om hennes äventyr där önskar jag att jag visste mycket mer!

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

13 kommentarer till Katrin / Att hon bara TORDES!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  1. Karolina skriver:

    Vad lyckligt lottade du är som har så många fina bilder från din historia. Storma har precis fått lite Frontline så fästingarna sätter sig inte på honom. Däremot kan han komma in om kvällarna och ha en handfull små djur i sin päls som vi plockar bort och eldar upp i värmeljuset på soffbordet. Så det kan vara så att fästingen trillat av honom när han sover i sängen och sedan har husse rullat sig över fästingen. Men det är bara en teori.

  2. Tonårsmorsat skriver:

    Verkar som du har mycket att vara stolt över! Vilken otroligt modig och stark kvinna din farmor måste ha varit!! Kram!

  3. herrnixon skriver:

    Oj. Så spännande. För första gången någonsin tror jag att det rycker i min släktforskar-muskel. Fast jag tvivlar på att jag skulle kunna gräva fram nån sån karaktär…

  4. uno skriver:

    Intressant historia. Mormödrar kunde vara äventyrliga. Min cyklade 1910 – 1914 genom Danmark, Holland, Belgien till Frankrike, tog båten till England och utbildade sig till kocka. Blev kvar, förlovade sig med en flygare, flög över kanalen 1911 i postboxen på planet som ”såg ut som en hönsabur”. Men kriget tog flygaren och mormor reste hem och gifte sig med en skogsman. Hon fortsatte dock att vara modig… Israel och Afganistan är annat – att skapa opinjon måste vara det enda, jobba genom organisationer och påverka folks sätt att tänka. Kram och tack för svar på min blogg.

  5. Gud Innan skriver:

    Snacka om att vara före sin tid och att inget är nytt under solen!

  6. Rosa skriver:

    Häftigt!

  7. Barbamama skriver:

    Men vilket vackert foto! Det är underbart med gamla foton. När jag var hos min mamma sist så fick jag gå igenom alla mormors foton och det fanns så många vackra foton. Och då insåg jag hur lik jag är min mamma.Jag vill önska dig en skön midsommar 🙂

  8. Tuff brud! Härligt med människors om vågar gå egna vägar…:)Min trädgård. Jag började med en skiss i hur jag ville ha det. Började därefter sakta men säkert att förverkliga. De flesta bilderna är tagna från trädgården.. Jag gör konst med trädgården, en levande tavla..:) fast jag har tagit kål på några blommor…hmm…så proffs är jag inte..:)

  9. Adastra skriver:

    HejJo syskonen jag skrev om har mycket kontakt med varandra. De minsta trivs bra i fosterfamilj men har tät kontakt med de andra. Dom är så gulliga alla barnen. De minsta träffar dock jag inte så ofta numera men vet de har det bra.Men visst var det sorgligt för det fanns ju ingen pappa heller som kunde ta ansvar för dom.

  10. Imse Vimse skriver:

    Vilket vackert foto! Vilket spännande liv hon levde.

  11. Madonnan skriver:

    Vilken fin bild! Och en modig kvinna tydligen, tänk att få veta lite mer, det förstår jag att du vill.Ha det fint idag, kram! 🙂

  12. Karolina skriver:

    Jag gjorde en ”Gissa mitt jobb” på makens bilder han hade med sig från sin tjänstresa. Hänvisar till dig eftersom det var din idé i vintras att fota våra jobb….

  13. Barbro skriver:

    Åååhhh… min mormor var en konstnärssjäl. Hushållsarbete och barnuppfostran var liksom inte hennes grej. Ändå gav hon upp sin yrkeskarriär som lärarinna i samband med att hon gifte sig, precis som de flesta andra i 20-talets samhälle. Sedan var hon hemmafru i resten av sitt liv och gick bara och grämde sig. Eller var det kanske ett självpåtaget straff för något som säkert bara fanns i hennes fantasi. Knepig kvinna.Min farmor gjorde däremot revolt mot traditionerna och behöll sitt jobb ända fram till pensionen. Jag tror att yrkearbetande mödrar var ganska ovanliga på den tiden, men min farmor var liksom din mormor STARK.Jag har något av båda men jag ser mest UT som min farmor!

Kommentera

