Katrin / och så hittade farmor en farfar till mig



Här sitter farmor och fiskar. Hon har fortfarande sin korta fräcka ”Eaton Crop” frisyr (se mer om den här). Hon har fått flera fiskar som skymtar i gräset. Det är i södra England och hon har hittat min farfar… jag skulle tro att året är i början av 30-talet. Min pappa föddes 1936 och hans äldre bror några år innan och det här var innan farmor och farfar gifte sig.



Här sitter farfar och fiskar, det är hans kamera som de fotar varandra med. En liten låda som jag inte skulle bli förvånad om farfar hade byggt själv. Han byggde nämligen mycket min farfar, små saker som kameror, radioapparater, klockor mm.

Hela sitt liv jobbade han med en perpetuum mobile, och den stod blank och spännande ute i ett skjul i trädgården. Puttade man igång den så snurrade, vippade, roterade den länge, men inte i en evighet…

Farfars skjul var otroligt fullt av ”bits and bobs that might come handy”, dvs ditt och datt som kanske någon gång visade sig behövas. Han var en teknisk filur min farfar, och han jobbade hela sitt liv hemma hos sin mamma på den mekaniska verkstad han och alla 8 syskonen (6 bröder 2 systrar) tillsammans byggt upp på gården.

Fotot är taget ca 1972 och gammelfarmor är ca 95 år. Farfar är ca 66 år, pappa ca 36 år och min lillasyster ca 7 år.  Min farfar rökte alltid, en cigarett satt som klistrad i hans mungipa hela tiden förutom när han åt…

Jag har ett gammalt urklipp från en tidning med foto när farfars pappa köpt en hiskeligt stor, ångdriven jordbruksmaskin som han hyrde ut till bönderna i gårdens omgivning ca år 1905 för då var det farfars far som var den stolte teknikern… 

Gammelfarmor blev nästan 100 år och i stort sett alla hennes barn var pensionärer när hon dog. Men alla fortsatte de att åka in på jobbet på föräldragården. Sen efter några år sålde de rubbet till en kusin till min pappa som fick ta över tillsammans med sin son. Så allt som allt är det i alla fall 4-5 generationer som alla arbetat med maskiner på gården.

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Katrin / och så hittade farmor en farfar till mig

  1. Tonårsmorsa skriver:

    Vad spännande att ha så mycket fakta om dina släktingar. Det är inte alla förunnat! Kram!

    • Katrin skriver:

      Jo, jag har tur som vet vilka mina förfäder var. På både pappas och mammas sida har de varit duktiga på att berätta och 2 släktforskare (en på vardera sida) har också hjälpt till. Det är roligt att också ha egna minnen, min gammelfarmor (farfars mamma) levde till jag var tonåring. Det gjorde min Mammas farfar också, så bägge de riktigt gamla minns jag. Nu blir det lika med mina barn. Min mormor fyller 100 år i höst så nu är vi 5 generationer med lillemans nya baby… Jo, jag är ju farmor till Ella och om min mormor lever lite längra kanske Ella kommer ihåg henne, sin gammel, gammel mormor eller vad man nu kallas…;o)Ha det gott! /KatrinBloggerisvar: PRECIS så har jag det hemma. Jag hade ju en tävling härom månaden med ”Sveriges stökigaste rum”, där kanske du har en chans att vinna…;o)

  2. Badaren skriver:

    Din familj verkar vara starka oberoende och innovativa! 🙂

    • Katrin skriver:

      Jag har aldrig tagit åt mig av mobbare som FÖRSÖKT mobba mig. Så lågt sänkte jag mig inte. Mitt orubbliga självförtroende har jag alltid litat på. Och inte brytt mig om de gapiga. Roligt nog brukar de då tystna och istället bli snälla själva också…Mina barn är också starka personer som går helt egna vägar. Vår äldste son blev tex nämdeman strax efter han fyllt 18 och jobbar fortfarande som nändeman nu när han är 26. Han sitter för VP och har massor av åsikter om allt. Det har hans 2 syskon också men jag och Sir Vääs tycker bara det är roligt.Jo, mina mormödrar/farmödrar, farfar /morfar (mamma / pappa) var riktiga äventyrskor / äventyrare när de växte upp. Det är kul med sådana ”förebilder”.Ha det gott! /Katrin

  3. Barbro skriver:

    Dubbelexponeringar?Man ser liksom kameran som en skugga mitt i bilden.Förresten… hur kom det sig att din engelska sida av släkten blandades med den svenska? Eller finns det ingen svensk sida – var den den engelska som immigrerade)Ser du här förser jag dig med massor av stoff till nya inlägg på din blogg:o)

    • Katrin skriver:

      Jo, det är jag som fotat av fotografierna med min silverfärgade kamera. Jag skulle behöva låna alla foton och använda min scanner istället.Det får bli en regnig dag…Ha det gott! /Katrin

    • Katrin skriver:

      PS Jag glömde din fråga. Jo, min mamma tog studenten 1956, åkte till London som au-pair. Gick på jazzklubb på ledig tid, träffade pappa. Gifte sig och istället för att emigrera till Canada, Australien mm som var ”vanligt” i England då så flyttade de upp till mormor och morfar i Ö-vik. Pappa blev väldigt förtjust i Sverige, lärde sig Svenska på mindre än ett halvår, fick jobb som ritare på arkitektkontor, utbildade sig till ingenjör, utbildade sig till Arkitekt (var klar när han var 44 år) och på den vägen är det. Nu är han pensionär, 71 år och bor ensam i de djupa skogarna i Dalarna. Så kan det också gå…Varje sommar var vi till farmor och farfar i England. Det var härligt!Ha det gott! /Katrin

  4. Marcus skriver:

    Släkthistoria är spännande! 🙂 Särskilt när det finns något extra roligt eller annorlunda!Brukar ju gå nåt på tv – ”Din släktsaga” eller liknande, kanske du vill vara med där? =)Ha en fin kväll!varma hälsn

  5. Imse Vimse skriver:

    Wow, vad spännande. Din pappa är en riktig snygging. Farfar också, förresten.

Kommentera

