Katrin / Jane Goodalls Institutet som jag precis besökt. Chimpanser, kaffe och spisar!


Jag har ju berättat tidigare om hur jag beundrar Dr. Jane Goodall för hennes arbete med chimpanser i Afrika. I mitt förra inlägg visade jag ett foto på Jane Goodall när hon blev hedersdoktor här på Uppsala Universitet (se här).

Idag har jag varit på Jane Goodall Institutets hemsida, jag kände för att bidra med pengar till Institutets viktiga arbete. På hemsidan finns massor av härliga foton på Chimpanser, ett djur jag verkligen skulle vilja möta på riktigt.

På hemsidan kan man också stödja hennes arbete, till exempel genom att köpa rättvisemärkt, ekologiskt odlat kaffe från ett lokalt kooperativ (se här). Dessutom finns där också flera olika förslag på vad man kan skänka pengar till. Alltifrån stipendier som finansierar barns studier till inköp av vedeldade spisar som sparar mycket träd. Dessa spisar eldas med 60% mindre ved än de som vanligtvis används. Eftersom kvinnorna använder mycket av sin tid (och behöver gå långa sträckor) för att hitta ved spar dessa nya spisar inte bara skogen, de hjälper kvinnorna också.

Toppen tyckte jag och donerade pengar! Man kan göra detta också för att hedra någon (jag hedrade Jane själv eftersom jag beundrar hennes arbete) men man kan naturligtvis skänka pengar för att fira precis allt.

Så, här är länken (klicka här) och du kommer till Jane Goodalls Institutet och kan bidra lite du med.

På Institutets hemsida finns finfina fotografier som man kan ladda ned som skrivbordsbilder (klicka här för att titta på alla).

Ha det gott! /Katrin

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

19 kommentarer till Katrin / Jane Goodalls Institutet som jag precis besökt. Chimpanser, kaffe och spisar!

  1. Gunnar skriver:

    bloggsvar:Det var roligt attt höra att Du blev inspirerad av min reseblogg att åka till Irland.Det kommer Du inte att ångra.Jag lovar.:)

  2. Gunnar skriver:

    HejJa det verkar vara något som är väl värt att stödja.jag skall gå in och kolla länken.:)

    • Katrin skriver:

      Ja, själv köpte jag en spis och donerade i Jane Gs namn. Både att träd sparas och att kvinnornas liv underlättas tyckte jag var värt några spisars pris. Om bara fler tyckte det samma…;o)Ha det gott! /Katrin

  3. Imse Vimse skriver:

    Den sidan måste jag kolla. Är också så fascinerad av apor. Drömmer om att få se bergsgorillor i Afrika.

    • Katrin skriver:

      Nu hade jag ju glömt en sak… Min lillson var på Krimhalvön i Ukraina med några från sin skola i fjol. De besökte flera berömda platser på Krim-halvön bland annat det ställe där fördraget skrevs under. Men även flera slagfält. De bodde hemma hos vanliga familjer (vars barn sen kom och bodde hos oss) och en sak som fascinerade sonen (förutom alla sevärdheter, Svarta Havet och naturen) var all Vodka som även de små barnen HÄLLDE i sig till lunch och middag. STORA dricksglas!! Befolkningen var definitivt fulla ”allihop”, enligt honom…Ha det gott! /Katrin

    • Katrin skriver:

      Jo jag skulle också vilja resa och se bergsgorillor och chimpanser i Afrika. Vi kanske kan sätta ihop en gemensam resa?Swedish Bloggers on Aftonbladet Goes To Afrika To Watch Monkeys.SBOAGTATWM!Hm, som akronym har den där massor av brister…Ha det gott! /Katrin

  4. Rosa skriver:

    Tittut känns det som chimpansbabyn säger. En till med ett viktigt och intressant jobb.Svar: Fy vad det är hemskt. Och man undrar ju. Även fast så många vet, som du bl a så hur ska ni få andra att få stopp på det här? Få folk att förstå. Andra länder. Vilken intressant och skrämmande jobb du har.

  5. Madonnan skriver:

    Så fin liten en…Ha en fin dag:)

  6. Marcus skriver:

    Vad kul! Ska kika in där efter att ha hädat med städning en torsdag ;)Ha det fint!

  7. Madonnan skriver:

    Skytt! Kommer det statistik över svaren sedan? ;o)Olämpligt? Tipsa moderator!Skrivet 28 juni 2007, klockan 12:46Svar från Madonnan:Jag ska fråga Katrin Biolog…http://blogg.aftonbla…Kram!!??? 😉 😉 😉 😉

    • Katrin skriver:

      I din kommentar till mig… Finns det en länk. Den fungerar inte. Så vad vill någon att jag ska göra? Beräkna ny statistik på våra stjärntecken?Självklart!Har du nya siffror kan jag snabbt göra en ny graf. Du kanske ska göra en ny ”undersökning” och få hundratals nya kommentarer på köpet!!!!!Bra ide va?/Katrin

  8. uno skriver:

    Toppen, gillar som sagt både jane och Chimpanser och mycket annat som kryper och flyger. Men chimpanserna är så lika oss att vi nästan är samma. Kul att se skillnaden mellan de patriarkaliska chimpnserna och de mer matriarklaiska Bonobos. Konfliklösning t.ex. Vilka är oss likast? Jag vet hur vi gör, men också hur vi skulel vilja göra. Håller på Bonobos. bra om afrika också, kommer att tänka på vattnet, på bärvägen, tiden det tar och farorna längs vägen. Kram på dig. Uno

  9. hasse lavin skriver:

    Nä, har inte anmält mig. Jag tror att anmälningstiden gick ut i måndags, så nu är det försent.

  10. Madonnan skriver:

    Hej du. Kopia:Hehe, tror den gamla med alla nya kan användas. Eller vad säger du? Skickar länken iaf 🙂 http://blogg.aftonbla… Det vore jättebussigt om du vill, om det inte känns för betungande alltså. Fast med din kapacitet så är det väl lätt ordnat.Kram 🙂

  11. Magnus skriver:

    Hej Katrin!Det finns många behjärtansvärda projekt i världen. Jag har en gammal kollega vars familj startade ett projekt i Niger som syftade till att ta fram växter som kunde binda jord och ge skugga åt nyttoväxter och på så sätt återerövra öknen och få möjlighet att odla egen skörd. Det är nog närmre trettio år sedan de startade sitt livsverk som kallas för Eden-foundation. Jane Goodall har jag såklart hört talas om. Det finns väl till och med en film om hennes arbete om jag inte minns fel. De dimhöljda bergens gorillor? Fantastisk drivkraft och som sagt ett gott projekt. Sånt gör skillnad.Klockan är 03.30 och jag ska gå och ta en lagstadgad smörgås med färdigskivad Billinge-ost.Ha det så himla gott och tack för kommentar.-> Mangan.

    • Katrin skriver:

      Det var Dian Fossey som jobbade med gorillor. Läs om filmen ”De dimhöljda bergens gorillor” här på länken…http://www.filmtipset…Jane Goodall är MER känd än Dian och har jobbat med chimpanser. Det Goodall gjort som är så unikt är att hon studerat chimpansernas beteendeen under årtionden. Det är hon som visat chimpansernas bruk av verktyg, jaktmetoder, sociala gruppdynamiken mm mm och hennes arbete har varit viktigt för att till exempel förstå flera av människans beteenden. Antropologer som jobbar med människans beteenden her haft ovärdeelig hjälp av henes arbete. Naturligtvis har hon gjort viktiga insatser även för bevarandet av chimpansernas miljö men hennes främsta insatser enligt mig är hennes alla år sittande på marken och baara lära känna chimpanserna och se deras naturliga beteende.Dian (med gorillorna) var mer stridbar och mördades troligtvis pga sitt arbete av tjuvjägare. Filmen om hennes arbete var mer som en ”thriller”…Det projekt du skriver om ”Eden -foundation” verkar fantastiskt bra. Ibland drabbas jag av liknande tankar. Att jag med min ruskigt långa utbildning också ska göra något som innebär en positiv utveckling i ett fattigare land. Vi får väl se vad som sker, det var ju nära att jag åkte till Qatar i höstas till den där flickskolan…;o)Lagstadgade mackan med färdigskivad ost får mig att ana att du jobbar natt. Har jag rätt?Ha det gott! /Katrin

  12. herrnixon skriver:

    Vem gillar Inte Goodall? Jag gillar nog henne mer än schimpanserna, men får en k’nsla av att det inte riktigt är det som är meningen…

  13. Cinnober Rose skriver:

    nu har jag läst ikapp… ;-)tack för din kommentar till mig tidigare i veckan.. jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig, men …. jag vet att jag bordeKram

Kommentera

