Katrin / I Bukarest körde vår chaufför vilse…

När vi kom till flygplatsen i Bukarest möttes vi av en chaufför med en STOR skylt med min mans namn på. Hon var riktigt lätt att hitta, speciellt som hon hade en knallröd linnedräkt på sig. I kaoset utanför terminalen fanns en finfin ny bil parkerad. Det var en bara 3 månader gammal Toyota. Den skulle hon skjutsa oss nästan 40 mil med.

Det var inte SÅ betryggande att hon höll på att krocka redan på parkeringen. Hon backade glatt ut och höll på att ramma en stillastående bil. Tack vare att en av parkeringsvakterna bankade på hennes sida bromsade hon, bara centimetrar från bilen bakom.

Nåväl, hon presenterade sig och började guida oss i Bukarest. Hon pratade bra Engelska och kunde massor av fakta om staden och landet.

Här är det berömda ”fria pressens hus” (läs mer här) som spelade stor roll i 1989 års revolution.

Mycket var förfallet och i stort behov av renovering. Men UJ så vackert!

Många av de gamla husen höll på att genomgå renoveringar. De kommer att förbli vackra många år till.

Arkitekturen var en spännande blandning från öst och väst.

Många nya hus fanns det också. Här har man kombinerat en nybyggd entre i sandsten i den gamla stilen med ett nytt glashus. Kontrasterna var stora.

Parlamentets palats (läs mer här) som är en av världens största byggnader. Reflexerna är från bilfönstret. Det var över 43 grader varmt ute så fönstrena fick vara stängda och ACn vara på max! Lite synd på alla foton med reflexer men med DEN värmen…

Och sen fick vi stanna… vår chaufför hade åkt vilse och hon gick in på en bensinmack för att kolla var vi var och hur vi skulle köra för att komma ut ur staden.

Det tog oss nästan 2 timmar att komma ut från flygplatsen till motorvägen M2 som går från Bukarest rakt österut. Men om hon inte kört vilse hade vi inte fått se dessa ENORMA mängder med fula och utslitna bostadshus som vi nu såg. Många fönster saknades och var ersatta med masonit, filtar eller annat.

Vägarna var under reparation, allihopa…

Mer om resan kommer imorgon! Det finns massor mer att berätta och visa foton på från vår resa!
;o)

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Katrin / I Bukarest körde vår chaufför vilse…

  1. Katrin skriver:

    Bloggerisar VB;Nej det var EEEVVVIIIGGHETER sen du var och kommentarade hos mig. Finns det ett annat Katrinplommon i ditt liv? Ska jag bli avundsjuk???Jag trodde väl att du är en guldmänniska! HA! Jag har ALLTID rätt.Idag är jag odräglig pga världens dunderförkylning som jag fått med från Rumänien. Nu ska jag gå och lägga mig…Kramisar! /Katrin

  2. Vendettanbettan skriver:

    Oj! Glashuset med den gamla ”entrén” är häpnadsväckande.Tyvärr dras östländerna med en osedvanligt dålig smak.Vet du, ibland tänker jag bara kommentarer.Men den da´n kommer väl snart på internet, tänk så transformeras kommentarerna i skrift….Krya på sig!:)

  3. *skratt* Tack för kommentar på min blogg. Känner mig som självutnämnd bloggmonarkistkontrollant…:) skrattade gott när jag skrev inlägget om alla vår Alex…:)Vilken spännande resa, får hålla uppsikt på vilka bilder/inlägg du skriver imorgon. Varma kramarMargareth

  4. Cikoria . skriver:

    jag tycker om att se gammal vacker arkitektur! suckkul att jag kunde fresta litet med mina bilder 😉

  5. Magnus skriver:

    Hej!Gud vilka flashbacks du ger mig! Känner igen dina beskrivningar som mina egna tankar och reflektioner över min egen resa och vad bilderna beträffar: Jag vet att jag uttryckte det ungefär såhär: Det är som att man har tagit Wien och slutat med underhåll av den staden i hundra år, det är vackert, men förfallet..Vad skönt att det pågår reparationer och underhåll nu då! Det är ju för fint för att det ska försvinna. Helt klart är det så. En annan detalj som är så in i bomben öststatligt det är j virrvarret av el- och telefonledningar i luften, mellan hus och längs fasader och ja, överallt! Det var likadant i Ungern 89…Tack för denna fina bildrapport! Ha en skön onsdag Katrin.Bloggsvar:Hej. Ja Scouting är festligt, lärorikt och mycket socialt. Gillar det skarpt. Hej! -> Mangan.

  6. Magnus skriver:

    Fräscha scojt-bilder idag…-> Mangan.

  7. Gunnar skriver:

    Hej Fina bilder! Kul att se blandningen av nytt o gammalt.Bra att dom satsar på att renovera gamla hus.Det skulle vi göra lite mer här hemma också tycker jag.Ser fram emot fler bilder och intryck!:)

  8. ölandstjejen skriver:

    Tack för lyckönskningarna! Ja, jag hoppas verkligen jag kan ta examen, vore hemskt att falla på mållinjen. Ska ju börja min sista termin av sju nu i augusti!! Det är mitt första delmål o gå klart, nästa är att klara o jobba med det o få jobb!!Kram kram

  9. Maggis skriver:

    Ja, precis så där minns jag det hela, blandningen av ruffiga hus och så en del snygga här och där.Nu har jag skrivit lite om vår resa till Rumänien och jag har skrivit om dig, så kom över en stund och läs.Kram

    • Katrin skriver:

      Maggis! Jag har läst i din blogg idag och har lite tips på bildredigering. När du lägger in fotografier från en digital kamera, in till din dator, så sköts det ofta av ett program. Till exempel HP-Photoeditor, Canon-Photos eller annat som har med din kamera att göra. Eller så har du Adobe Photoshop på din dator. Det är ett bra bildbehandlingsprogram som jag fått ”gratis” tillsammans med min skanner.I alla dessa program finns möjligheten att redigera bilder. Öppna ett av diina bildprogram, bläddra i dina bildfiler, hitta den fil du vill använda, dubbelklicka på en bild som du vill redigera och den ”ska” komma upp i större format med ett anta ”verktyg” bredvid sig. Ett av verktygen ser ut som två korsande vinklar. Med detta kan du ”klippa” bilderna, beskära dem som du vill. Tex dina tavlor kan du klippa ut utan ram, vägg eller annat som stör.Det finns också verktyg för att ljusa upp foton mm mm.Viktigt! Att du sparar bilden med annat namn INNAN du börjar ändra på saker. Annars är det lätt att bara klicka på ”spara” och då försvinner orginalbilden, bara den ändrade syns.Angående Rumänien… vad hade hon tänkt att du skulle göra med bomullen? Handrullade tamponger?Hm…Ha det gott! /Katrin

  10. Rosa skriver:

    Ni fick nog se som sagt en hel del som inte alltid visas upp tack vare den vilsa kvinnan. Kul att läsa och se bilder.

    • Katrin skriver:

      Jo, vi sa det redan i början av ”vilsefärden”. Det här hade vi ALDRIG sett om vi inte åkt vilse. Chauffören var mest berörd av det hela och ursäktade sig en massa. Jag och min man bara glodde runtomkring oss vi…Ha det gott! /Katrin

  11. Barbro skriver:

    Har lite bloggsemester just nu, så jag har inte varit inne på din blogg förrän nu på morgonen, men det verkar som om du har haft en underbar resa. Ser fram emot att få läsa mer och titta på bilderna. Dessa gamla städer är fascinerande, med sin (för oss!) så exotiska arkitektur.Fast jag måste erkänna att jag hellre ser dem på bild än i verkligehetn. Stora städer med mycket trafik är inget som jag utsätter mig för i onödan.;o)

    • Katrin skriver:

      Så fullt med folk var deet inte i Bukarest. Det var 43 grader i skuggan så de flesta höll sig hemma i kylan.

Kommentera

