Katrin / När vi blev körda över världens ände

Det var PLATT…

och VARMT (ca 43 grader)

och skörden var bärgad…

Vi blev körda av den kvinnliga chauffören över Rumäniens stora slätt. Det var ca 30 mil av platt landskap, helt uppodlat utan ”natur”. Slätten öster om Bukarest, den vid floden Donau, eller som Ayla i ”Grottbjörnens folk” sade ”Den Stora Moderfloden”. Jean M Auels bösker är faschinerande och riktigt läsvärda! Jag har nog läst om hela serien ca 10 ggr…

Över floden fanns det mäktiga broar byggda på 1800-talet och fortfarande i bruk. På denna bro till höger om motorvägen gick det tåg. Det var en berömd Italiensk arkitekt som ritat broarna men hans namn kommer jag tyvärr inte ihåg.

Nere i floden var det folk som badade…

 

Diktatorn Chauchescu (eller hur nu hans namn stavas) lät bygga en HELT ENORM kanal mellan Svarta Havet och Donau. För att trafiken till Bukarest skulle gå snabbare. Donau gör nämligen en enorm krok mot norr och går paralellt med Svarta Havet i många, många mil innan hon svänger åt öst igen och når havet. Här är en av slussarna i den kanalen, riktigt STOR …

Det var dagens skörd av foton. Resan från Bukarest till Svarta Havet som tog drygt 5 timmar under en av sommarens allra finaste och hetaste eftermiddagar. Vi anlände till hotellet ca kl 18.30 och middagen var 19.30 så en timme med dusch och utforska hotellet fick vi innan middagen. Perfekt!

 

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Katrin / När vi blev körda över världens ände

  1. Magnus skriver:

    De bästa resorna är väl såna där man sett lite mer än just den iordningsställda turistsyltekommersiella strandremsan.. Ni verkar ha fått se mycket på er resa Katrin.Intressant!-> Mangan.

    • Katrin skriver:

      Jag skrattar! Liqourice Allsorts från Bassets är MIN favoritgodis. DVS här i min familj är det mammagodiset…Visst är det gott! Speciellt de där runda gula med kokossmak och lakrits i mitten…;o)Vilka härliga foton du visar från Scoutlägret! Men va GÖR alla 25 000 förutom att snickra ihop ljugarbänkar? De kan ju inte alla laga mat?Dina kommentarer om min resa till Rumänien håller jag med om. Vi såg nog ganska mycket ”bortom turisstråken” och mer av det ska jag visa i min blogg i morgon… Det är kul att ”åreruppleva” resan så här veckan efter när jag skriver om den i bloggen. Annars blir många resor allt för snabbt bleka minnen, nu kommer jag ihåg lite bättre.Ha det gott! /Katrin

  2. uno skriver:

    Oj vad fint. Fängelse för magar=Bukarrest! Flåt, svar från min blogg: Katrin, vi får inte glömma den grå, han är alltför lättglömd och kan då ställa till med elände i smygom. Inte kul att minnas dock. Al Muna vill inte säga nåt så har hon inget sagt. Gammal feg taktik som kan funka när alla andra gör bort sig. Tyvärr säger ingen annan nåt heller. Kram och ta det coool

    • Katrin skriver:

      Bukarrest=magfängelse. Den du Uno! Jag skrattade riktigt HÖGT!Bloggerisvar;I min trädgård har vi hundratals vinbärssnäckor. De som man i Frankrike girigt äter med massor av vitlökssmör.Ibland tänker jag på att prova…;o)Och USA, Irak, Iran, Polen, Tjeckien, Ryssland härvan. Den är trasslig den! Men jag håller på dig. Fundamentalister, enspåringar, aliens, och annat pack gör inte en människa glad. Hur ska vi få El Muno att prata då? Sticka henne i baken med en av sommarens alla grillpinnar hjälper nog inte.Eller?Ha det gott! /Katrin

  3. Katrins reseblogg. jag ska nog döpa om din blogg..:) var kul att läsa och se bilderna från din resa. Jag vill också ut och resa …*ler*

    • Katrin skriver:

      Jo, det blir mycket resande i mitt jobb och så även med min man. I år har det varit Amsterdam, Rumänien och så ska det bli Grekland, Turkiet och sen i November… Indien! På kurser och konferenser hela tiden men jag har ju lite tid för upptäcksfärder dessutom. Eftersom jag är nyfiken som en katt och gillar att själv göra upptäckter kommer det att vara riktigt skojigt de kommande månaderna. En vecka minst per månad ska jag vara borta! Fyra (!) månader till!!TJOHO jag är en MLK! (Mycker Glad och Lycklig Kvinna)Du då? Har du någon semester att se fram emot? Eller annan resa??Ha det gott! /Katrin

  4. Vendettanbettan skriver:

    Usch, säkert samma vatten som i min källare….Bloggsvar:Yes, nu har alla sagt att jag klär bäst i dom.Men beställer från Usa,tjänar summa summarum 2728 pix, inkl frakt.Det du!;) (kompletta)

  5. Magnus skriver:

    Önskar dig en mycket trevlig helg!-> Mangan.

    • Katrin skriver:

      Bloggerisvar; Och toaletterna i Rumäien var också mestadels frächa. Knepigt nog saknade ganska många en sittring, de hade bara porslin och man såg i alla andra bås att det skulle vara så. Ingen sittring…;o)Ha det gott i helgen du också! /Katrin

  6. Cikoria . skriver:

    det är så härligt att se dina bilder och läsa din berättelsejag har också läst om Ayla, ska väl komma åtminstone en bok till i serienha en skön helgKram

    • Katrin skriver:

      Bloggerisvar; Jag tar en whiskeygrogg tillsammans med dig. jag har en gräslig förkylning som bara blir värre. Dax för dunderkuren!Whiskey, hett vatten, en pressad citron och socker så det blir gott. Den sätter igång blodomloppet (jag blir röd som en hummer) och svetten lackar. Sen brukar jag bli frisk. Men denna gng har jag druckit toddyn två kvällar i rad nu och jag blir bara sjukare.Måste ha fått några riktiga elaka bakterier i Rumänien…SKÅL!Ha det gott! /Katrin

  7. Marcus skriver:

    tur ni fick åka ny bil med tanke på värmen!Hade trott det var Danmark om inte du sagt Rumänien, tänk vilka ytor åker! Kul när man får se lite annorlunda saker på semestern =)Tack för fina resbilder!

Kommentera

