KatrinBiolog / Åland var finfint! och Pommern riktigt spännande!!

Nu är jag hemma igen. Nåja, jag har varit hemma flera dagar men bara latat mig och inte varit inne på bloggen annat än för att läsa mina favoriter.

Första dagen på Åland var baddag, den andra dagen hällregnade det och vi var på sjöfartsmuseet (se här), på skeppet Pommern (läs mer här) och på Kastellholms slott (läs mer här). Speciellt sjöfartsmuseet och Pommern var speciella. Jag hade ingen aning om att Åland var basen för en sådan stor handelsflotta. Men nu vet jag och det var riktigt spännande att se dokumentären om Pommerns resor till Australien.

Sist var vi till Bomarsunds fästning (läs mer
här) och att 12000 Engelsmän/Fransmän sprängt den gigantiska Ryska fästningen i luften år 1854 hade jag heller ingen aning om. Uj, vad man lär sig mycket av att resa!

Tredje dagen hade inte ett moln på himlen och vi badade i havet hela dagen. På båten hem köpte vi alldeles för många flak öl (enligt mig) men alldeles för få (enligt husets karlar)…
;o)

Finfina foton från Åland kommer strax!

Galjonsfigurer på Sjöfartsmuseet.

Det är något alldeles speciellt med segelfartyg!

Målningarna på alla skepp gillade jag också. De skulle jag vilja ha!

Tärnan!

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

18 kommentarer till KatrinBiolog / Åland var finfint! och Pommern riktigt spännande!!

  1. Magnus skriver:

    Tjena!Gud va läckert. Ni har haft en god upplevelse verkar det som!Välkommen tillbaka.-> Mangan.

  2. Pillan V skriver:

    VA härligt ni verkar ha haft det!!Kram

  3. Maggis skriver:

    Inte ett ord om sjösjuka, så det slapp ni hoppas jag.Kram

    • Katrin skriver:

      Att sänka prestationskraven, acceptera sitt förändrade liv och kunna sitta där i ”skiten” utan ångest och dåligt samvete är inte lätt. Jag vet… Efter en arbetsskada i ryggen 1988 är jag ”handikappad” på vissa vis. Jag gjorde ändå under massor av år alldeles för mycket och hade alltid så ont att det inte var klokt…Nu har jag äntligen tillåtit mig själv att släppa taget, att enbart göra det jag orkar. Säger jag nu ja, men ibland kommer Luther och får mig att ta i alldeles för mycket igen. men det händer mer och mer sällan. Harmonin och lugnet har kommit smygande. Mycket pga att jag lyckats uppnå mitt mål och doktorera. Men också pga att jag säger ”spelar detta någon roll” när jag börjar få ångest över den odiskade disken, orörda dammsugaren mm som ju faktiskt inte spelar NÅGON som helst roll.Angående Ålandsresan; Det rullade lite både under ditvägen (då vi åt brunchen) och hemvägen (då vi bokat a la carten) men tack o lov blev ingen sjösjuk. Jag har ett förflutet (!) på Saga-båten till England (semester hos farmor o farfar i England varje år) och under alla åren blev jag och mina systrar aldrig sjösjuka. Mamma o pappa låg däremot hela resan…Sen en annan gång åkte jag i orkanvindar mellan Shetlandsöarna och Edinburugh, en resa som skulle ta ca 15 timmar tog nästan 2 dygn! Jag blev inte ett dugg sjösjuk trots att jag då VADADE i andras kräk. Så jag är nog immun…Ha det gott! /Katrin

  4. Kaktusblomma skriver:

    Åh, Åland! Mina favoriters favorit… Härligt att fler upptäckt detta smultronställe 🙂

  5. Kaktusblomma skriver:

    Tack för omtanken! Du har rätt, och även jag är typen som inte har vett att vara hemma när jag är ”lite” sjuk… Jag ska kurera mig en dag till. Det tar ju ett par dagar för antibiotikan att verka och jag kan inte vara utan smärtstillande en sekund längre… Går inte många meter från mina piller numera.Tusen tack för stöttningen!

  6. herrnixon skriver:

    Hinner inte svara på din kommentar nu, men är lite avis på havsbadet! Nu blir det din tur att passa sverige när vi är borta 🙂

  7. Magnus skriver:

    Det låter skönt det där med att bara lata sig… Människan behöver det ibland. Jag gör inte många knop här kan jag säga. Hänger ut sängkläderna på vädring, rensar lite, läser lite, ja, såna där saker i styrfart bara… Min egen takt styr.Underbart lyxigt. Om en vecka är det annorlunda. Det vet man. Alltså passar man på.Läste kommentaren om din rygg. Klarar du dig bättre nuförtiden alltså? Jag är opererad och är helt bra, men tål inte mycket ”hårdarbete” och så får jag värk när det blir kallt ute och när det går mot milt igen. I såna skiften. Då gör det ont. I övrigt är jag återställd kan man säga.Hej. Kram.-> Mangan.

  8. Einar Jakobsson skriver:

    Å, det där påminner mig om ett besök som jag också gjorde på Pommern för mång år sedan! Där fanns bl a en underbar text om skeppsbyggeri, som jag nu blev inspirerad att skriva några rader om på min blogg.

    • Katrin skriver:

      När jag läste texten blev jag alldeles varm och ler stort. Tack för det!!Så härligt att du sparat den texten i så många år.På sjöfartsmuseet hade de flera trämodeller av skeppsbyggen. Så fort jag hittar min kamera (lillsonen har lånat den) ska jag lägga ut fotona på modellerna. De blev jag alldeles betagna i.Ha det gott! /Katrin

  9. Rosa skriver:

    Vad du är ute och ser dig omkring. Vill passa på att säga: tack för kommentaren. Har förstått att vi är fler som upplevt samma sak.

    • Katrin skriver:

      Ja det här året blir historiskt. Jag har varit i Amsterdam, i Rumänien och på Åland. Och så har jag Grekland, Turkiet och Indien kvar! En vecka på vardera stället!Och så dit vi ska i September och fira mammas 70 års fest. Men den resan har vi inte lyckats beställa ännu…Men Indien!wow vad jag har det bra!Ha det gott! /Katrin

    • Katrin skriver:

      Ja det här året blir historiskt. Jag har varit i Amsterdam, i Rumänien och på Åland. Och så har jag Grekland, Turkiet och Indien kvar! En vecka på vardera stället!Och så dit vi ska i September och fira mammas 70 års fest. Men den resan har vi inte lyckats beställa ännu…Men Indien!wow vad jag har det bra!Ha det gott! /Katrin

Kommentera

