Redan musarm? /KatrinBiolog

Jag började ju första arbetsdagen i morse efter att ha haft semester i 3 veckor. Semester och semester är väl lite väl mycket sagt eftersom jag tänkt så det knakar på alla problem jag måste lösa innan en viktig artikel kan bli klar, men ändå… Ligger man på sin veranda i en solstol och tänker på ett jobbproblem, eller sitter man med sin bärbara på verandan och räknar ekvationer för att kontrollräkna alla siffror, så kanske inte det kan räknas som full arbetstid i alla fall… och det har jag gjort nu i 3 veckor!

;o)

Nåväl, nu har jag suttit vid datorn på jobbet i kanske 5 timmar drygt och HJÄLP vad ont jag har i högra armen. Har jag redan fått musarm?

Jag har tagit två pauser från arbetet och traskat runt i korridorerna och stretchat i dörröppningarna men det har inte hjälpt.

Vad gör jag nu då? Jag bara MÅSTE vara klar med artikeln nu på fredag…

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

32 kommentarer till Redan musarm? /KatrinBiolog

  1. Pillan V skriver:

    Stackare!! *kramar om* Inte ett dugg avundsjuk på din musarm. Har fått akupunktur idag känner att det nog är lite synd om mig med va!?Hmmm, jag kanske kan skriva din artikel åt dig!! Säg till bara!! Jag kan nog ljuga ihop nåt!! *ler*Vila din arm lite nu, så hoppas vi att det snart blir bättre!!

    • Katrin skriver:

      Så söt hon är din prinsessa! Mammas ögonsten??Min prinsessa är lika söt, dessuton med humor, intelligens, snabbtänkt, snabb tunga, ironisk, mattesnille, geniförklarad av sin mor…;o)Ja de är för GOA de små!Akupunktur, vad har du fått det för? Inget allvarligt hoppas jag!Skriva min artikel åt mig? Javisst! Jag skickar genast allt till dig! Eller inte…Ha det gott! /Katrin

  2. Maggis skriver:

    Svar från min blogg:Katrin..åhh så spännande. Är det med jobbet eller egen resa? Så du ska få gå där nere vid stranden och kika på heliga män och eldarna de gör för att elda upp sina döda?Det blir nog en resa det..men säkert jobbigare än du tror med all fattigdom och tiggare som finns överallt.Kram

  3. Maggis skriver:

    Jag har köpt som en ”svart avlång kudde” med gel i som man lägger armarna på när man skriver den har funkat jättebra för mig. Den finns på Martin Olsson för tror det var 99 kronor värt varje öre.En sån ska du skaffa!

  4. Helena Palena skriver:

    Jag kan skriva artikeln åt dig. Jobbar bäst under press. Hjalmar var verkligen duktig som tog en sån stor ekorre. Han är i alla fall 19 år.Musarm är inte att leka med. Synd att inte katten kan jaga en sån…

  5. Katrin skriver:

    Till Helena Palena!Nej nej nej nej nej nej nej Jag vill inte att sommaren ”snart ska vara slut”. Jag vill bada i alla fall EN gång i sommar vilket jag inte gjort än (poolen i Rumänien vid Svarta Havet räknas INTE!).Glödhoppor är GOTT! Ska du bjuda på det när du har din tjejträff i bakstugan.Oj vad jag skulle vilja ha en bakstuga… och ett härbre (hur nu häbre stavas?).Ja bussa din Hjalmar på min musarm… ;o)Snällt av dig att vilja hjälpa med artikeln. Jag skeppar alla megabytes till dig nu! … eller inte…Ha det gott! /Katrin

  6. uno skriver:

    Skippa musen, alltså itne musen utan musen om du fattar. Haru bärbar med platta, så kör med den. Annars får du skatta en rulle att koppla till datorn. Sen finns det bra skulderskydd på apotek eller idrottsbutiker. Negligera ICKE din axel. OK, och lycka till. En viss liten fru sitter med sånt skydd, hjälper en del säger hon. Kram

    • Katrin skriver:

      Fantastiskt bra inlägg, vatten och vattnets betydelse för livet är fascinerande. Jag jobbar ju med miljögifter i Östersjöns djur och de miljögifterna djuren har i sig har de fått via vattnet. Inte att de dricker det men för att de äter mindre djur som äter mindre djur som äter… som är partiklar på vilka många miljögifter absorberas. Via denna sk. biomagnifikation kan miljögifters koncentration öka dramatiskt. Från att kanske inte ens vara detekterbar i vattnet till att nå skadliga nivåer.Så, du skriver om svaveldioxiden som är löst i regnvattnet… Tänk också på alla kväveoxider! Jag har en kollega som pumpade luft (från luftrummet norr om Gotland) genom ett filter. Det ämne som var i högst koncentration av de de analyserade var PBDE-209, ett bromerat flamskyddsmedel som tillsätts plast (i tex datorer) så att de inte ska börja brinna lika lätt som plast utan flamskydd gör. Enligt TILLVERKNINGSINDUSTRIN är PBDE-209 ”låst” i plasten och ska sen destrueras när plasten når soptippen… Frågan är då naturligtvis HUR ämnet kunde vara i så hög koncentration i luften? Senare undersökningar visar att just PBDE-209 finns i hög koncentration i damm och därför också i små barn som kryper på golv och som stoppar leksaker mm direkt i munnen. Det är de små barnen (under 3 års ålder) som har högst koncentration av PBDE-209… BLÄ!Uj, det här kan jag skriva spaltmil om. Det jag vill komma till är att allt hamnar förr eller senare i vattnet och att djur som lever i vattnet tar upp vissa miljögifter i hög grad. Djuren fungerar som en ”damm-mopp”, ”läskpappaer” eller vad man nu ska kalla det när många miljögifter ansamlas i några få individer vars beteende, kroppsinnehåll, uppbyggnad, livsstil eller annat gör dem extra utsatta.Tack för inlägget i alla fall, det fick igång mig så här på torsdagsmorgonen!Ang din kommentar till mig. Jag ska genast jag har tid åka på ett apotek/datorvaruhus och leta upp hjälpmedel. jag har en platta ”a la bärbar dator” som ligger närmare mig än vad tangentbordet gör. Den använder jag dock mer sällan pga att jag arbetar saktare med den plattan än med musen. Jag vill tipsa om plattan förresten. Den går in via USB-port och kostade bara typ 500 kr. har både höger o vänsterknapp och fungerar som plattan på en bärbar dator.Men ändå… Jag har riktigt ont!Ha det gott! /Katrin

  7. imse vimse skriver:

    En musarm är inte att leka med. Jag har ingen vanlig mus, på den fasta datorn, utan använder en boll, trackball eller nåt sånt heter den. Sen har jag använt ett förband som heter Back on track, på min skadade armbåge, finns i hälsokostbutiker. Se till att sköta om dig, kan bli långdraget annars.

    • Katrin skriver:

      Först ang din kommentar till mig. Jo, jag ska ta mig tid att hitta nytt tangentbord mm så jag inte får så ont av mitt datorarbete. Tänk, jag sitter ofta framför datorn i 8-16 timmar PER DYGN! och har oftast bara några timmar ledigt per vecka. Det borde få mig att investera i en bra arbetsmiljö. bara inte denna vecka eftersom jag håller på med artikeln för fulla muggar…;o)Det här med fetma… jag är ju också en liten julgris och jag har märkt att det betyder enormt mycket a, vilken BH jag har och b, hur tyget faller.a, Jag ser mycket smalare ut om jag har en push-up BH med byglar. Med en mer ”vanlig” BH hamnar brösten längre ned och blir plattare och allt blir liksom… en stoppad fet julgris. Med push-up BHn så hamnar inte vidaste stället i navelstrakten…;o)b, Så fort jag har lite finare tyger på mig, som faller rakt ned utan att korva sig i alla bilringar så ser jag slankare ut. jag har ett linne i siden (militärgrönt) som inte alls är något märkvärdigt plagg. Men med det på ser jag ”ståtligare” ut än med alla mina tajta bomullslinnen…Så BH och tygfall är mina två tips!Ha det gott! /Katrin

  8. Magnus skriver:

    Hallå!Jag går en datorutbildning nu i början här och bl.a ingår ”datorgympa” Känns sådär, men är säkert bra.Lycka till…:)-> Mangan.

  9. Anette skriver:

    Hej hopp nu är det uppat med foton hos mig. Anette

    • Katrin skriver:

      Tack för att jag fick se fotona! WOW!! En sådan stor och synbar skillnad. Nu blir jag iNSPIRERAD att göra något radikalt själv.Hoppas att du dessutom mår bra!Ha det gott!/Katrin

  10. Magnus skriver:

    Hallå..Jag behöver hjälp igen….:)-> Mangan.

    • Katrin skriver:

      Jag tycker den liknar en Gräsgrön Guldbagge på antennerna, färgen och räfflorna på ryggen(se länken http://www.azote.se/i…&str=skalbagge&id=3620&t=42&lb=&this=15 )MEN din guldbagge är lite smal… De guldbaggar jag sett har varit mycket mer ”fyrkantiga”. Se också bild på http://www.dannesdjur…En jordlöpare som Lionel säger… Hm… Kroppen är mer lik en jordlöpare än en guldbagge. Men antennerna! Jag säger bara antennerna… Så korta har väl inte jordlöpare!Detta tål att funderas på. Jag ber att få återkomma efter jag ätit lunch så jag kan tänka lite bättre.Ha det gott! /Katrin

  11. Cikoria . skriver:

    finns något i hälsokostaffärer som heter Aloe Rub. en extra djupverkande muskelkräm som brukar lindra det mesta. Doftar rätt starkt av eucalyptus eftersom det är en av de bärande ingredienserna. Kostar drygt 100:- jag använder den till det mesta, lite i tinningarnan när jag har huvudvärk, på musklerna vid träningsvärk, i nacken, men passa dig för att få i ögonen, det är starkt. Det lindrar i alla fall bra.

    • Katrin skriver:

      Mums vilken finfin middag du planerar. Själv ska jag o min man fira 27 årig bröllopsdag med färska räkor som han köper på Landvetter när han flyger hem från Göteborg i eftermiddag. Till det blir det ROSA champagne…;o)Min svärmor är hos oss för vi ska på släktträff i morgon. I Skokloster. Det är min mans morbror (svärmors svåger) som bjutit in alla sina barn och så vi andra som bor i närheten.Tack för tipset om krämen till min arm. jag har naturligtvis inte hunnit skaffa något och har rejält ont men efter jag skickat iväg artikeln…Sen bär det iväg till Grekland på måndag. Det är kurs men lite tid till solande ska jag nog kapa åt mig…”Det är mycket nu!Ha det gott! KRAM! /Katrin

  12. Karolina skriver:

    Musarm? Kanske inte direkt. Kanske bara en släng av stress? Ta hand om dig!

  13. Marcus skriver:

    bloggerisvar: Tack så mkt! =) Jag är nog annars lite lat, hihi Jopps, den blev bra lång den, min bloggsemester men nu är jag tillbaka som du =) Lite bloggskrivarsemester behövs så man kan hitta på nåt att skriva senajdå, musarm låter ju inget vidare. Får prova nån bra salva…själv får jag börja med skoljoxet nästa vecka. Vi ska lära oss hur skriva en projektsök (precis som i våras), men vi har aldrig fått lära oss hur göra en inventering. Rätt intressant det…*S*Hoppas du får ordning på armen så löser sig jobbet galant =) Kramelikram

  14. Håkan skriver:

    Tack för din kommentar, jo jag försöker se saker positivt men när det gäller sådana sjudomar så har dom så mycket negativ energi runt sig så det är inte så lätt alltid, och så blir man ständigt påmind.du får försöka ha en ordentlig skrivyta så du kan fixa höjden på skrivbord alternativt stol för musarm är inte så roligt. Tråkigt att sitta i sista minuten med artikeln men jag känner igen det , sitter själv med två släpande hemtentor, och det är sååååååååå tråkigt att bara skriva och reflektera över vad andra skrivet (psykologi. Nåja det får väl göras, precis som din artikel så lycka till!

    • Katrin skriver:

      Får jag beklaga sorgen!Jag håller med, denna fragmentering av forskningsresurser är otroligt dålig för forskningen. Själv forskar jag inom ekotoxikologi (läran om miljögifter i naturen) och varför vissa miljögifter ökar i koncentration i näringsvävar medan andra minskar eller tom försvinner. I alla fall har jag ett 2-års anslag och får det förlängt med 2 år om jag producerar artiklar under dessa första två år. Sen måste jag söka mer pengar från annat håll. Tanken på att ”någon ansvarig politiker” eller ”komitte” eller ”annan” skulle kunna bestämma vilken forskning som är viktig för Sverige och så betala för den forskningen UTAN alla dessa olika ansökningsförfaranden som tar MÅNADER av tid från forskningen (per forskare) har slagit mig massor av gånger. Vi behöver cancerforskning i Sverige = betala för cancerforskare. Vi behöver miljöforskning i Sverige = betala för den forskningen. Vi behöver en boranisk trädgård i Linnes Uppsala = betala för trädgården. Nu måste botaniska trädgården betalas av Uppsala Universitet som skär ned och skär ned. De på botaniska jobbar ihjäl sig, skriver mängder av ansökningar varje år men måste lägga ned fler och fler delar.Varför?Lycka till med hemtentorna! Så intressant att du läser psykologi! Jag pratade med en annan forskare härom veckan. Samtidigt som han läste till läkare, disputerade han i psykologi OCH disputerade i Filosofi (något om Platons föreställningar om jaget…). Så han var både läkare, MD och Fil Dr. En fantastiskt rolig man!Nu är det dax att luncha!Tack för alla förslag om min musarm! Jag ska se vad jag kan förändra för när jag enbart jobbar med tangentbordet är det inte så farligt. Det är när jag jobbar massor med klippa o klistra o kopiera med musen som jag får vidrigt ont.Ha det gott! /Katrin

  15. Nix, pix inte läst new spring heller. Det låter ju som det inte blir så många böcker till så jag ska nog lägga elvan åt sidan och sen kan man ju streckläsa alla böckerna som du skriver.

  16. Visst är det underbart med connections…. 😉

  17. Pillan V skriver:

    Hur går det med musarmen o artikeln?!Kram

    • Katrin skriver:

      Jag skulle vilja kommentera detta både länge och väl. Och alla dina andra kommentarer också!!!MILJONER TACK! Deet är inte många som sitter och läser tillbaka i min blogg…Men, men jag är DÖSTRESSAD pga artikeln. Jag kommer nog att jobba hela natten.Så det blir en kortis och längre sen. Jag LIDER med dig! Jag fick ca 8 omgångar akupunktur av en överläkare på en smärtklinik i Lund. Det blev bara värre o värre och efter 8onde gången avbröt jag allt. Då hade jag svårt att gå mm och läkaren sa att ”han aldrig varit med om att en patient inte blivit bättre efter ett par gånger”.Suck, jag har kvar min kroniska ryggsmärta (sen 1986) men har lärt mig leva med den. Men inte är det roligt alla gånger.Ha det gott och vi höres mer senare!/Katrin

  18. Magnus skriver:

    Oj oj oj…Tack för engagemanget!Intressant. Jag väntar med spänning!mvh.-> Mangan.

  19. Barbro skriver:

    Jag har precis lika svårt för att ”ta semester” på min semester som du.Datorn är med hela tiden, registret växer stadigt och så fort det börjar regna tänker jag: Lika bra att gå till jobbet och spara den här dagen tills senare.På sätt och vis är det ok, men man blir ju inte direkt UTVILAD av att göra så!Hoppas det lugnar ned sig för dig när artikeln är klar.

  20. *Q* skriver:

    I’m back…

    • Katrin skriver:

      Välkommen tillbaka! Jag hoppas du haft det ljuvligt skönt. Jag är ju gammal akvarierist (hur nu det stavas) men anser inte att jag har tid just nu för det intresset. Kanske om några år igen. Jag hade som du en massa på gång samtidigt men nästan enbart ciklider. Malawi, Tanganyika mm. Texasciklid också… Munruvarna var intressantast. Nu som forskare har jag börjat intressera mig för Zebrafiskar som modelldjur.Ha det gott! /Katrin

  21. Magnus skriver:

    Lycka till med slutspurten avartikeln nu!-> Mangan.

  22. uno skriver:

    Tack Katrin för din vetenskapliga kommentar. Allt hamnar som sagt i vattnet, och när det gäller flamskyddmedel är det illa, liksom kväveoxider (som vi vill ha bort från avgaserna i bilar). Försurningen handlar även om att i sura miljöer urlakas gifter som aluminium ur föreningar som tidigare gjort aluminium ofarligt. Näringkedjorna i havet gör att koncentrationen för varje steg plankton-sill, sill-torsk, torsk – säl innebär att gifterna koncentreras exponentiellt – vi lägger också högt i näringskedjan och ansamlar alltså gifter från de stora fiska vi äter. Tur att vi inte äter säl!å, det blir mer vad det lider, hoppas du kommenterar, Katrin, det behövs litet faktakött på mina tyckarben.

  23. Imse Vimse skriver:

    Tack för tipsen! Pushup med bygel har jag inte provat, eftersom jag får för mig att jag ser ut som Dolly Parton då. Men jag ska testa.Tyg med fall är nog bra, om jag har klänning eller tunnika i tex linnetyg, så känner jag mig smalare. Får nog köpa lite mer sånt. Avskyr sånt som sitter åt.

Kommentera

