Hugo Award for Best Novel, och den där speciella känslan "Sense of Wonder" /Katrin

För bästa bok inom genren Science Fiction delas varje år ut ett pris, The Hugo Award. Nu den 1a september delades det priset ut till boken ”Rainbows End” av Vernor Vinge. Jag läser mycket SF och har ofta läst flera böcker av de nyutsedda Hugoförfattarna. Men Vernor Vinge har jag inte ens hört talas om innan. Det ska bli spännande att göra hans bekantskap!

Av de senaste årens pristagare är Lois McMaster Bujold en av favoriterna. Hennes saga om familjen Vorkosigan innehåller flera böcker som jag läser om och om igen…

Vonda McIntyre är en annan Hugoprismottagerska som nu är av mina favoriter. Hennes bok ”Dreamsnake” är en av de böcker jag läst med mest ”sense of wonder”. Sense of wonder är den där odefinierade känslan man ibland får av en riktigt bra bok. När man känner upphetsning, glädje, fascination, förtjusning mm allt i en skön blandning.


Har DU någon bok att rekommendera till mig? En bok som gett dig massor av ”Sense of Wonder”??

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Hugo Award for Best Novel, och den där speciella känslan "Sense of Wonder" /Katrin

  1. uno skriver:

    Priors La Cucina – läs och låt dig förföras. Och, naturligtvis, Parfymen. Och.. nej, nu slutar jag. Men litet SF kan nog sitta bra, är gammal Bradburyfan.

    • Katrin skriver:

      Så här står det om La Cucina…A delicious début novel set in Sicily about a shy librarian with a broken heart whose passion for cooking leads to an expected love affair.La Cucina combines the sensuous pleasures of love and food, simmering in the heat of a Sicilian kitchen. Rosa Fiore is a solitary woman who has resigned herself to a loveless life, and expresses her passionate nature through her delicious cooking. Then, one day, she meets an enigmatic chef, known only as l’Inglese, whose research on the heritage of Sicilian cuisine leads him into Rosa’s library and into her heart. They share one sublime summer of discovery, during which l’Inglese awakens the power of Rosa’s sexuality, and together they reach new heights of culinary passion. When he vanishes unexpectedly, Rosa returns to her family’s estate to grieve for her lost love only to find a new fulfilment, as well as many surprises, in the magic of her beloved cucina.A love song to Italy, La Cucina is a celebration of all things sensual. It spills over with intense images, colours, fragrances, and exuberant characters, all reflecting the splendour of the Sicilian countryside in which it is set.Hm, Italien, mat och sex. Kanske värd att läsa! Tack för tipset!! /Katrin

  2. Imse Vimse skriver:

    Jag är deckarnörd!

  3. uno skriver:

    Katrin – musiken kommer. Han bara göra en låt under veckan, lyssna till många men inte köpa något alls. Men i december så, och när den musik vi redan gjort i projektet blir klar så. Skogen är fin – undrar om jag inte ska skriva litet om havet nästa gång…

Kommentera

