Har du rätt lön?

Jag är en typisk ”medelinkomsttagare”. Jag har varken direktörslön eller tjänar så lite som en cafe’föreståndare.
Se lönestatistiken här.

Men, vem tror att alla cafe’ägare deklarerar helt vitt????

Jag har nog ganska så rätt lön för min utbildning, kanske lite i underkant… Har DU rätt lön?

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

23 kommentarer till Har du rätt lön?

  1. Grynboll skriver:

    Nä för fasen, det får jag aldrig…mer, meeeer.

    • Katrin skriver:

      Om JAG fick bestämma skulle du ha massor mer!Bloggerisvar; Ungefär en kvinna i veckan mördas av sina män/sambos/killar. Ca 52 om året. Jag blir så ledsen, beklämd, deprimerad…mm av dessa siffror. Tydligen har de varit konstanta i ”århundraden” så kvinnosynen inom familjerna har inte ändrats alls under historisk tid.Gruvligt tragiskt!Ha det gott (i alla fall…) /Katrin

  2. Aylala skriver:

    Äh nä jag är också nånstans där emellan. Huruvida det är rätt eller inte kan jag inte säga. Men jag är…nöjd. Får man det?

  3. Pillan V skriver:

    Har inte något välbetalt yrke, jobbar ju inom vården (BUP)så nån miljonär lär jag inte bli. Men det vet man ju om när man väljer yrke. Om jag vill ha högre lön så får jag utbilda mig mer och byta arbete, det hoppas jag att jag kommer att göra så småningom.Trivs med jobbet, men för dåligt betalt!!Ha en bra tisdagkväll!

    • Katrin skriver:

      JAG anser att de inom vården ska vara HÖGAVLÖNADE. De har ett tungt jobb, både fysiskt och psykiskt. De har taskiga arbetstider. De kan inte känna sig trygga på sin arbetsplats. De utför det nästan viktigaste yrket… mm mm. Jag blir DEPRIMERAD när jag läser lönestatistik. Värdesättningen är så FÖRBANNAT ojämlik!KÄMPA mer inom vårdförbunden! /Katrin

  4. Kvack skriver:

    Jag är lågavlönad och har inte rätt lön. Orsakerna är många, men jag jobbar på det.

  5. Barbro skriver:

    Jag har säkert rätt lön – har ju inte ett ”riktigt” jobb utan en arbetsmarknadskonstruktion, så det är ok. Bra mycket mer än jag skulle ha haft i aktivitetsstöd åtminstone.Dessutom har jag hittills aldrig lyckats göra av med mer än drygt hälften fram tills nästa utbetalning, så jag är faktiskt helnöjd med min lön.:o)

    • Katrin skriver:

      Tänk så vackert du har det… och inte gör du av med mer än hälften av din lön. Ack, du lyckliga kvinna!Njut!och Ha det gott! /Katrin

  6. Imse Vimse skriver:

    Vi sjuksköterskor har ett urdåligt löneavtal. Vår lön har stått still i flera år. Tyvärr gäller avtalet tills vidare. Men jag vet att det börjar morras i leden. Tror att Vårdförbundet snart måste säga upp avtalet, för att behålla medlemmarna.Kram

  7. Annika skriver:

    Jag löneförhandlade förra veckan så den är mer rätt nu än innan :-)Det intressanta är ju vilka yrkesgrupper som ligger i botten. Barnskötare t ex. De som tar hand om våra barn – landets framtid, är bland de sämst betalda. Hm…Annika

  8. Anita skriver:

    Nej, det har jag inte. Den är en aning för låg.

  9. Marilyn M skriver:

    som jag skrev på en annan blogg, Nää den är lägre glocalnet!!! mellan barnskötare och djuruppfödare. nä inom vården blir man inte rik. inte har jag nån rik gubbe heller, snyft!

  10. MHz skriver:

    hmm… Jag tjänar mindre än den sämst betalda på listan, strax över 16.500…Då är jag platschef med ansvar för bokföring, fakturering + golvarbete och att fixa nya kunder, marknadsföring etc…. Men det visste jag redan att det var för dåligt betalt…/MHz

    • Katrin skriver:

      Din lön… jag har för mig att du och jag konstaterade redan i förra veckan att du är läskigt underbetald. Dax för ett seriöst lönesamtal!Jag håller tummarna! /Katrin

  11. MHz skriver:

    Ahh, stämmer nog! Nja, skall nog snarare hitta något annat, för jag har fått höra i 6 år nu att allt skall bli så bra, det och det skall ske – det händer aldrig någonting på det här stället! Jag blev erbjuden att arrendera hela den här arbetsplatsen, men med den avgift han ville ha, så skulle jag bara få jobba mer utan mer betalt och dessutom inte ha råd att ha någon anställd!/MHz

  12. Daniel skriver:

    NEJ!!! har gått in på för tok låg ingångslön för att vara civilingenjör. Men det ska nog ordna sig något så när i lönerevisionen som blir nu i höst 😀 Hoppas på iaf 3000 kr extra.

    • Katrin skriver:

      Det här med lönen är alltid lite känsligt. Eller ”känsligt” förresten… ordet kanske är ”jobbigt”. Om man som jag VET att man är bland de sämst betalda forskarassistenterna i Uppsala är det direkt tråkigt.Men du då? Kan du få upp lönen så mycket på ett och samma jobb? Jag trodde att det bara var dem som bytte arbetsplats som lyckades med det konststycket.Jag önskar dig LYCKA TILL med just DITT lönesamtal!Ha det gott! /Katrin

  13. Rosa skriver:

    Rätt lön är svårt i mitt fall. Är jag på en rik reklambyrå skulle jag kunna tjäna 10 000 mer, men nu är jag på ett privat företag där knaschefen sparar hela tiden, då blir det som det blir. Har förståelse för det också.

Kommentera

