Ibland blir det hoppigt! Hur har DU det på DIN arbetsplats? /Katrin

Jag har ett ”fritt” jobb. Fritt i bemärkelsen att ingen säger åt mig vad jag ska utföra för arbetsuppgifter… Det är riktigt skönt! Jag skulle nog ha svårt att försöka göra något som en annan säger åt mig.

MEN, ibland blir min arbetsdag lite VÄL hoppig! Jag började igår med undervisning, sen satt jag och rättade studenternas övningsuppgifter som jag bett dem skicka mig med e-post. En del har skrivit UTMÄRKTA svar som var ett rent nöje att läsa medan andra missuppfattat mycket. Till dessa skrev jag, ibland ganska långa, förslag på lösningar och hur man kan tänka.

Sen jobbade jag med en ansökan om ekonomiskt bidrag till en konferens som jag är med att ordna. Den ska vara här i Uppsala om ett år men anslag måste sökas ett år i förväg… Ansökningsblanketten har tyvärr absolut INGET med verkligheten att göra. Dvs den innehåller massor av delar som inte GÅR att fylla i, andra delar som man med stor fantasi kan fylla i och några få självklara delar. Till ansökan ska bifogas 5 olika bilagor, bland annat en utförlig budget…

Forskarkollegor ringer, studenter har problem, någon vill ha hjälp med att designa ett experiment, ett av barnen ringer. Och mitt i alltihopa sitter jag och borde ägna mig på HELTID åt min artikel om miljögifterna i Östersjöns djur… 

Ibland blir dagen bara FÖR innehållsrik och jag önskar mig en lugn arbetsplats utan några som helst störande moment.

Hur har DU det på din arbetsplats?

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Ibland blir det hoppigt! Hur har DU det på DIN arbetsplats? /Katrin

  1. Pillan V skriver:

    OJ, dad du har mkt att göra. NÄR jag jobbar så ser dagarna olika ut, eftersom jag arbetar på Barn och ungdomspsykiatrisk akut och utredningsavdelning, så kan det vara snudd på alla havens stormar en del dagar, sen kan det en del dagar vara så lugnt att man undrar om man är på rätt arbetsplats!!Hoppas du får en bra fredag, när du gjort allt du ska och kan slappna av!!Kram

  2. uno skriver:

    Tjaba katrin – skaffa deadlines, massor av dem, en varje dag. Och be nån påmina dig litet barskt då och då. Agående min blogg: Katrin – flärpen syns inte i den vinkeln. En stolt Smilla tar aldrig av sin flärp (underligt nog, alla andra katter tappade sina nu och då) kram

  3. Ove skriver:

    Tack för en jättebra kommentar hos mig!Problemet du skriver om här känns som att det mera handlar om att dina energier leder till överstimulering än att det skulle vara strukturella problem? Du släpper in för mycket, ditt sociala filter behöver kanske lite grövre maskor så att inte alla fiskar fastnar?Vsnligt fenomen; Det är underbart roligt att fiska men ett h-e att rensa den… :)Ha en bra helg! Ove

  4. Anonym skriver:

    Men visst blir det väl så där hoppigt för oss alla då och då. Men jag är jättebra på att organisera mitt liv, mitt jobb och även andras arbete. Det är väl tur att jag kan tänka och känna att jag har dugt till något, för jag har gått från högpresterande till icke befintlig tillvaro arbetsmässigt.Kanske är det läggning eller något man lär sig vad vet jag. Finns ju så mycket jag inte kan, men organisera är jag bra på.Trevlig helg önskar en oinloggad Maggan

  5. ZOL skriver:

    Hej Katrin!Ja, jag är back in Japan och det är ruskigt varmt och fuktigt fortfarandeVar ska din son bo? Han får gärna ta kontakt via: zolkommunikation@hotmail.comMå så gott- jag avvecklar min AB-blogg och meddelar dig min nya blogg

  6. Imse Vimse skriver:

    Jag blir hela tiden avbruten, av medarbetare, telefon, anhöriga och brukare. Det är jobbigt, eftersom man aldrig hinner avsluta något ordentligt.Kram

  7. Annika skriver:

    Fortsätter mitt funderande som Barbro startade i sin blogg ang. hennes chef. Det är svårt att säga Nej. Alla roliga arbetsuppgifter (för de flesta är roliga) tar tid och blir man pålagd mer så måste man säga nej till något annat och det är det som är det svåra. Jag har ofta ett ganska fritt arbete men det ska göras inom olika tidsramar. Det är tillfredsställande men ibland stressande. Hur som helst roligare när man kan styra jobbet själv (eller tror sig kunna det).Annika

  8. Haha. Jag får nog aldrig ägna mer än 5 minuter åt gången åt en sak innan nåt annat blir ”akut”. Med undantag när man ska delta i workshops och sitter hela dagar och pratar och pratar och pratar om en och samma sak. Fast jag klagar inte, det är kul och gör saker lite mer utmanande. Kram

  9. Rosa skriver:

    Gud vad du är duktig och en eloge till dig för att du berättar för eleven hur det har missuppfattat texten. Tid som du tar från dig själv som kan ha livsviktig betydelse för eleven. Jag har jättelugnt emellanåt och är så tacksam över det. Samlar krafter till nästa gång. Tar itu med privatlivet, som kan göras på arbetstid.

  10. Barbamama skriver:

    Nej, jag ska inte till Gran Canaria i höst 😦 men däremot i april nästa år :-)Just nu känns det som att jag gärna skulle åka i dag, vädret och värken är inte det bästa… men den som väntar på något gott…………..kram

  11. Annica* skriver:

    Underbart skönt! Vi jobbar efter de boendes (förståndshandikappades) takt och ork. Visst är det rutinartat men det får dem bara att må bra.Mina dagar går fort och vi har oerhört roligt, heeela tiiin. Har verkligen funnit mitt gebit!

  12. Gunnar skriver:

    HejJag är sjukskriven nu så på min ”arbetsplats” är det lugnt.Det skulle väl vara hemma vid datorn då som liknar en arbetsplats.Jag har dock haft jobb där jag upplevt arbetet ungefär som du beskriver.Så jag vet hur det känns.Hoppas Du får en skön avkopplande söndag!:)

  13. Kvack skriver:

    Jag har ett fritt jobb inom vissa deadlines. Har varit sjukskriven för att jag inte kunde ordet ”nej”, så jag aktar mig noga, tar inte på mig mer än jag orkar och har lärt mig prioritera och planera. Annars skulle det gå åt *%&#”…

  14. Marcus skriver:

    jag är nog bara i blotta början av att förstå vilket jobb det är med dessa ansökningar!Du har ju typ tio olika arbeten i ett, förstår det är hiskeligt mkt att göra!kram

Kommentera

