Nu är jag ingen tonårsmorsa längre… TJOHO! /Katrin

I går fyllde lillsonen vår 20 år. När han kom ut ur sitt rum på morgonen med ett ton disk” sa jag med min allra suraste röst:

-Ställ det inte på matbordet! Ställ disken i diskmaskinen på en gång!!

-Tack! svarade sonen.

-Tack, frågade jag… vad då tack?

Tack för att du gratulerade mig på min födelsedag! svarade lillsonen ljuvt.

RIDÅ! Hans födelsedag hade jag inte tänkt på de senaste dygnen, jag hade NATURLIGTVIS inte GLÖMT DEN, men i alla fall…

Så, nu är jag inte tonårsmorsa längre. ”En tid har flytt och kommer aldrig mer tillbaka”… GUDSKELOV!

Firandet av födelsedagen? Jo det gör vi i helgen. Då har rara dottern kommit hem från sin exkursion till Västkusten som hon varit på i en knapp vecka, då har vi Ella här (lillsonens dotter), då kommer Steve över från London (rara dotterns pojkvän från Australien) och så kommer storsonens fru (hon som är gift med sonen som är i Japan). Då blir det den nya 20-åringen som bestämmer mat. Om jag känner honom rätt blir det skagenröra på toast, sen något med oxfile’ och så en köpt chokladmoussetårta… DÅ har vi riktigt firat honom.



Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

24 kommentarer till Nu är jag ingen tonårsmorsa längre… TJOHO! /Katrin

  1. Kul!Ni får säkert trevligt, och maten låter toppen!Jag kommer att slippa vara tonårsmorsa dagen före julafton, både glatt och sorgligt på ngt sätt…men livets gång!Ha det bäst!

    • Katrin skriver:

      och så försvann min kommentar…Ljus-för tidigt-fint väder idag. Var en kort sammanfattning på den långa kommentaren…Välkommen till ”nu-är-jag-inte-tonårsmorsa-längre-klubben” då i december!Ha det gott idag! /Katrin

  2. Imse Vimse skriver:

    Nästa fredag är min tid som tonårsmorsa också över. Då fyller yngste sonen. Men han ligger ju i lumpen, så jag vet inte om han är hemma då. Men det går ju att fira en annan dag också. Kram

    • Katrin skriver:

      Jag blev lite frågande. Är det inte ”Staten” eller Landstinget som betalar subventionen för läkemedel? Inte det enskilda sjukhuset? Bedrövligt när ”kakan” inte anses räcka till. Speciellt när statens kaka är så oändligt stor. Dra in på 3 statsråd eller på några i riksdagen så finns plötsligt massa pengar över!Om det är 6 st med denna sjukdom i Sverige blir det sammanlagt 60 miljoner i kostnad. Men denna kostnad kanske blir lägre med åren i och med att nya upptäckter kan göras! Nya läkemedel och de som funnits ett tag brukar ha STORA prisskillnader.Men då kanske inte killen finns kvar… Riktigt tragiskt!Detta samhälle vill inte JAG vara med i.Ha det gott! /KatrinPS jag och du fick alltså våra unga barn ganska tätt. Mina andra är -81 och -83, har du fler och från vilka år är de?

  3. uno skriver:

    ang kommentar till mig blogg: Katrin, jag håller inte med, jag skulle inte kunna ljuga på ett statministermässigt sätt, med ögonen hundlikt rakt i kameran. Men miljöminister kan du bli, uppdrag Österhavet. kram och tackOch grattis sonen. Köp oxfilé från nära håll, bara. Kram

    • Katrin skriver:

      Angående oxfile’n… Vi har turen att ha kravmärkt kött från en lokal bonde. Det (även filen) kan man köpa på Coop-forum.Fantastiskt nog är det också det godaste köttet vi någonsin ätit! Så inte nog med att miljösamvetet mår gott, smaklökarna njuter också!Ha det gott! /Katrin

  4. Gunnar skriver:

    Hej Grattis till sonen! Ja tänk vad snabbt dom växer upp!Lycka till med firandet i helgen!:)

  5. Rosa skriver:

    Ni är verkligen en mångfasiterad familj. Japp då är det bara att slå klackarna i taket nu då ha ha.

  6. Imse Vimse skriver:

    Svar: Jag har en kille som är 85:a också. Båda är födda på UAS.Ang. mitt inlägg:Det är väl landstinget som står för läkemedel. Men förmodligen har väl varje sjukhus blivit tilldelade en summa pengar för mediciner.Men att läkemedelsfabrikanterna kan ta såna summor. Även om det ligger mycket forskning bakom och det i det här fallet inte kan bli någon storsäljare, så tycker man ändå att det borde kunna vara billigare. Det är inte etiskt att låta ett barn vara med på läkemedelsstudie under flera år, med goda resultat dessutom, och sen få lov att avbryta behandlingen. Jag grät nästan när jag såg intervjun med pojken. Det är väl för att man har pojkar själv i hans ålder.

    • Katrin skriver:

      Så då har vi -81, -83, -85 och -87 tillsammans. Vilka UDDA personer vi är…;o)Ha det gott! /KatrinPS Jo, landstinget är det som betalar. Men dyrt kan det vara direkt i inledningen av ett nytt läkemedel pga oerhört dyra processer. Sen efter år av forskning kan de förenklas, optimeras och ge större utbyte. Men det ÄR dyrt att utveckla läkemedel. Några miljarder per färdig medicin…DS

  7. Cikoria . skriver:

    jag har drygt fyra år till innan jag har slut på tonåringar ;-)blev du förlåten för att du ”glömde” gratulera honom?tack för tipset om att höra av sig till P3… ska in på deras hemsida och kolla… kram

    • Katrin skriver:

      Ja du tar fantastiskt bra bilder trots att det ”bara” är med telefonen.Jag har också en kamera i min nya telefon men har inte lyckats lura ut hur man får dem från kameran till sin dator…SÅ teknisk är jag…Jag blev nog förlåten, men i sitt minne kommer naturligtvis lillsonen alltid att komma ihåg sin glömska mamma. Har du 4 år kvar… njut av dem alla!Ha det gott! /Katrin

  8. Majomamma skriver:

    det går rätt fort va?? Min yngste b l i r tonåring om typ en månad… se n lär det bara rassla till så är man farmor…*s* Tjing!

    • Katrin skriver:

      Uj, sätt inte igång mig… Jag är gift med en riktigt duktig fritidskock. Som verkligen använder all sin fritid till att laga mat.Helgeflundra i vitlöksgrädde,olika hemlagade pate’er på färskt kuvertbrödoxfile provencalelammstek… You name it, I like it!Ett gott Rioja Gran Reserva till. Efterrätt? Javisst!Överviktig?Javisst!Det där om att snabbt bli farmor… Själv var jag 46 och lilleman 18. Det gick i riktig raketfart!Ha det gott! /Katrin

  9. Pillan V skriver:

    Typiskt att missa ”grattiset”…*skrattar lite*Nu har du verkligen inga små barn längre!!Låter som om firandet kommer att bli kanon, vilken mat!!!!Ha en skön kväll!

    • Katrin skriver:

      Ja MIG känner du ju…Det ÄRju lite piinsamt att missa att ens son fyller 20 år, jag medger det gärna. Jag är nog senil också förutom att jag har gamla barn…Ha det RIKTIGT gott i helgen! /KatrinPS Din rygg… själv har jag ju en kronisk skada och blev hjälpt ganska mycket dessutom av en smärtkurs jag gick. Vill du ha en länk så postar jag den till din e-mail. Lite hemligt så där eftersom man kan se mitt namn…;o)

  10. Peter Eklund skriver:

    Hej på dig Katrin…-Jo, idag gick Sakuraién mycket, mycket bättre…Ha det så gott…

    • Katrin skriver:

      Inte tycker jag att du saknar inspiration! Du är för rolig du men synd på den hamburgaren!Ha det gott i helgen! /Katrin

  11. Marcus skriver:

    Murphylagarna nog de enda som verkar stämma överallt hihi hmmm, jag tror detta blev 1/20 planering, 1/10 datainsamling och resten artbestämning *S* Vi gör projplanering nu på en kurs för vårt x-jobb och sen så får vi göra litteraturarbete i vinter för att sedan gå ut i fält några veckor under vår/sommar nästa år och inventera för att sedan sammanställa allt under sensommaren/hösten och förhoppningsvis vara färdigexaminerade ht-08,jag hoppas det inte är allt för orimliga förhoppningar. Vi kom fram till att det blir ungefär 1100 fällor (då läraren menade att vi skulle ha en viss statistisk säkerhet och det blev via tre ”stationer” i vardera kraftledningsgata med 6 stycken fångstpunkter per station med 4 fällor per fångstpunkt (där de yttersta fångstpunkterna hamnar i skogsmarken) plus fällor på ängsmark, och totalt 12 ledningsgator (med skogsmarken) och 12 ängsmarker..jag tror det blev rätt där *S* Det är tur vi är tre, allt för statistiken eller vad? 😛 mm, jag ska backupa alltihop och se om det kan vara damm! Samt rensa ut allt ev. skit en bärbar dator kan förmå lagra 🙂 —ja, tonårsförälder lär vara en prövning heheFår ni fira ordentligt att det är ”ÖVER” 😉 Önskar dig en fin kväll!

    • Katrin skriver:

      Jag säger ett litet Hm om ditt x-jobb. Blir det verlkligen bara 20 veckor TOTALT? 1100 fällor… som alla ska tömmas hur många gånger? Och HUR många djur ska artbestämmas?Jag och 2 killar var ute och inventerade en bäck… jag tror vi hade ca 12 olika provpunkter samt 2 olika insamlingsmetoder. Kick-sampling samt Surber-sampling. Så allt som allt kanske 24 burkar med sand, grus och diverse kryp. Vi höll på dygnet runt i ca 4 veckor enbart med artbestämningen… Sen skulle dessutom allt bearbetas statistiskt. Vi använde PLS diskriminant analys. Det borde ni också göra med el-gatorna som klass 1 och skogen som klass 2. Och så se vad som skiler de båda klasserna åt. Diskriminantanalysen kan ni göra med programmet Simca. Ett demo av det programmet kan man ladda ned gratis från företaget Umetrics AB. Det är ett företag i Umeå som utvecklat multivariata analysmetoder för data analys.www.umetrics.comOm du vill kan jag leta upp min inventering och ge till dig så kan du se hur dataanalysen gick till.Ha det gott! /Katrin

Kommentera

