Maten i Kroatien då? /Katrin

Jo, den var riklig, väl tillagad, god, fräsch och Billig. Med alla tillbehören, drickat och efterrätt var man knappt uppe i en hundralapp per måltid. En lunch kunde gå på under 40 kronor men ändå bestå av flera rätter. Det var med andra ord riktigt PRISVÄRT!

Det här var en tallrik med blandat grillat kött, sk Mixed Grill (ca 50 kronor). Korven var hemmagjord med 100% kött och jättegod! ”Järparna” likaså. Den grillade leverbiten var lite väl hårt grillad men i kroatien gör man så. Allt ska vara genomstekt, inte rosa…

Till det beställde jag dagens salad som var en stor skål med blandade, rivna grönsaker (15 kronor). Den röda röran var god, olika på varje resturang, men paprika var dominerande ingrediensen. Någon som vet hur den görs?

Det var dyrare med fisk, vilket orsakades av att fisken utanför Kroatien börjar fiskas ut. Ett sådant här fat med 1 kg fisk, bläckfisk, musslor, havskräftstjärtar mm kostade ca 100 kronor per person och skulle räcka till 2 portioner. Det var mycket per person det!

Eftersom jag är den jag är (marin miljöforskare…) köpte jag inte av fisken, den mår bättre i havet och gör mest nytta där, men mamma och lillasyrran lät sig väl smaka. Fisken var riktigt god men bläckfisken och musslorna var så välgrillade att de var hårda och sega.

Mammas 70-års födelsedagsmiddag åt vi på en fin resturang. Det var riktigt GOTT med massor av ”side dishes” som bestod av kalla eller varma grönsaker. Friterad blomkål, mango kokt i olivolja med vitlök, majs, mm som alla kostade 15 kronor styck. Till det varsitt grillade kycklingbröst med bacon och grillad tomat. Jag vill inte skriva här vad maten kostade (jag anar att 70-åringen läser detta) men vi kom INTE upp i 100 kronor per portion inklusive drickat och efterrätten…

Pizzan! Den var tunn, hade lagon GOD fyllning och var den godaste jag ätit. Tyvärr har jag inget foto på pizzorna vi åt men efter en 1/2 pizza (delade med storasyrran för de var stora) åt jag en sådan här efterrrätt… Det vita på toppen tog jag bort, någon form av syntetgrädde som smakade urk! Sen var det färsk frukt, mest persikor som var dränkt i sockerlag färgad grön eller röd. Frukten var god men de hade kunnat skippa såsen (för söt) och det vita fluffet.

En dag var vi i Split på upptäcksfärd i katakomberna. Storasystern ville bjud på fika och köpte 5 olika sorteers bakelser. Vi äter nämligen i stort sett alltid på ”karusellviset”, dvs att alla äter lite på en rätt och så byter vi samtidigt alla fyra… och så dissekerar vi sönder och samman alla smakerna vi känner.

Bakelserna var vi överrens om att vi inte var glada i. De innehöll alla det där syntetiska fluffet som ska låtsas vara grädde eller smörkräm… Men själva kakorna var goda, sockerkakor och chokladsockerkakor. När vi var klara låg i stort sett ALL fyllning / fluff på en separat tallrik, helt oätet. Den färskpressade juicen, teet, lemonaden mm som vi drack var dock helt slut.

Så, om ni åker till Kroatien. Var beredd på god och mättande mat. Förvänta er inga Gourmetmåltider. Det mest positiva är att allt är så färskt, billigt, vällagat, varmt och dessutom aptitligt och vackert serverat.




Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

17 kommentarer till Maten i Kroatien då? /Katrin

  1. EmMa skriver:

    kul jag skrev om mat i österrike och tyskland alldeles nyss! men dock inte lika utförligt som du.. blev inte så impad av maten där.

    • Katrin skriver:

      Hon har säkert betalt av buljongtillverkaren. Dessutom innehåller alla buljonger Glutamat. Det är en aminosyra som hjärnan använder bland annat som signalsubstans och Glutamat är också en smakförstärkare.Läs mer om Glutamat på texhttp://www.konsuments…Jag är övertygad om att ”alla” Amerikaner som käkar på McDonalds och dricker diet-läsk är ”hjärnskadade”…;o)Jo, jag håller med om det där med att sakna såser. i Wien där jag ätit ganska mycket var maten god men ”fattig” på nyanser.Kul att också du skrivit om mat utomlands idag!Jag är själv en som gillar mat och har enligt mig själv ett riktigt bra smaksinne! Det ÄR kul med mat!Ha det gott! /Katrin

  2. uno skriver:

    Gott Gott, men Smilla säger att kupering av djur, må så vara flärpar, är helt förbjudet. En gång med flärp alltid, flärp. Smilla vill inte vara som alla andra… Got mad som sagt, good maaat, mums, … schwamp tänekr jag nu…

  3. Catwalker skriver:

    Maten såg inte så god ut enligt mig^^

    • Katrin skriver:

      Maten kanske inte SÅG god ut, men det kanske berodda på mig som dålig fotograf?Eller är du vegetarian, då var den nog inte så bra…Ha det gott! /Katrin

  4. Catwalker skriver:

    Om jag skulle! Missade jag något fint pris;)?Jag är definitivt inte vegetarian men jag äter ingen fisk!Det samma, kram.

    • Katrin skriver:

      Mja… jag tror att jag utsedde alla som deltog till vinnare och alla fick en virtuell kram av mig. Så här får du det priset också!Kram!

  5. Marcus skriver:

    Det ser verkligen gott ut, enkelt och lite lantligt, man behöver inte krusidulla allt :)näpp, inget rosa kött skulle jag sätta i mig för allt i världen!Jag måste ändå säga att fisken såg fantastiskt god ut, synd det är dåligt med den. De kanske kan ordna till insjöabborre lika gott? :-)kram & önskar dig en fin helg!

    • Katrin skriver:

      Hm… det där boendet verkar inte ha varit en höjdare. Själv använde vi flyttkartonger som rumsdelare när vi bodde i liten lägenhet (utan att packa upp alla 164 flyttkartongerna) medan vi i 8 månader byggde vårt hus som vi nu bor i.Klart? Aldrig!Gud vad med kantareller du har hittat! 5 kilo!! De senaste åren har jag varit glad om jag hittat tillräckligt för en liten ynklig macka. Här i Uppsala finns inga hemliga kantarellställen…Den ”lantliga” maten? Precis! Så bra beskrivet!!Ha det gott i helgen! /Katrin

  6. Liina skriver:

    Såg supergott ut! =P

  7. Annika skriver:

    Jäklar så hungrig jag blev nu. Ska gå och ta en tomat i väntan på att mina gäster ska komma så vi får äta.Annika

  8. Imse Vimse skriver:

    Den röda röran är ungefär som Ajvar Relish, som finns på burk här.Här i stan finns en bosnisk restaurang. Den har funnits i minst 20 år. God mat, mycket. Och enkelt på nåt sätt. Alltid med den röda röran till.Kram

  9. Barbamama skriver:

    Du verkar verkligen ha haft en underbar resa! Vilka underbara foton som du har lagt ut (de på maten och även de andra fotona) Jag har faktiskt börjat att fota människor, har ett som jag tog i stockholm förra veckan och jag gillar det. Du kan hitta det här:http://blogg.aftonbla…vart går nästa resa? kram

  10. ZOL skriver:

    Strongt gjort att skippa fisken! Man undrar här i Japan hur fisken ska räcka till- här är fiskutbudet enormt!!! Fast man uppskattar att alger och sjögräs äts i stora mängder.

  11. Rosa skriver:

    Säger bara: JISSES va´ hungrig jag blev. Nu är det bara att knäppa ner och gå hem. Ska köpa sushi till mig och sonen. Hade gärna ätit detta….

Kommentera

