Undrens tid är INTE förbi! Här är bildbeviset!! ;o) Katrin

Söndagen den 7 Oktober är en speciell dag. Ett UNDER skedde!

I vår trädgård kom det en finfin simbassäng i fjol. Den var rund med hög, blå kant och vi badade många gånger i den. Sir Vääs var ofta ute med stickor, klortabletter och Gud vet vad och micklade och stod i för att KEMIN skulle vara den rätta. Eftersom han ÄR kemist, professor till och med, var det en syssla som passade honom.

Sen blev bassängen kvar ute över hela vintern…

I sommar har den legat lite halvt ihopsjunken i trädgården och alla våra besökare har förundrats över det speciella ekosystem som skapats i den gröna sörjan som täckt botten på bassängen.

-Ja, bassängen blev inte intagen i fjol och i år är det för jobbigt att skura ur den, har jag med ett nervöst fnitter sagt till alla som undrat över vår lustiga, hemmagjorda trädgårdsdamm.

Men, undrens tid är INTE förbi!

Igår tog min Sir Vääs vårt barnbarn i handen och gick ut i trädgården. Här skulle slaktas bassäng!!

Så här såg det ut på förmiddagen, söndagen den 7 oktober, när jag var ute och tittade till alla mina blommor.

Lägg märke till den vidunderligt vackra dammen!

Och VIPS efter några minuters hårt arbete med morakniven är dammen borta och hela det nya ekosystemet i den och under den…

Lilla Ella hjälpte sin farfar med det tyngsta arbetet. Bassängen ligger nu i tre svarta sopsäckar som står längst garageväggen. Undrans när de kommer att fraktas bort till sopstationen?

Självklart är Sir Vääs ute och jobbar i sina finaste och nyaste arbetsbyxor…

och här är det JAG som håller på att klippa gräsmattan en sista gång innan vintern. I år är det enbart jag som dragit runt på den trasiga, tröga, oviga, ovilliga, gräsklipparen. Ingen annan har haft ork…

Syrenen som står bakom rumpan på mig på bilden kommer från vårt torp som vi hade i Småland och den syrenen ska blomma med vita blommor. Alldeles snart säger den själv.

Här är ett foto på dagens skörd. De sista av bönorna, 2 äpplen (av sorten James Grive) och ett salladshuvud som verkligen trivts hemma hos oss. OBS vi har enbart fått ETT äpple tidigare och det är det ENDA salladshuvudet. I vår trädgård är det exklusivt må jag säga.

Ella gillade att äta av bönorna!

och här är en bild på årets tomatskörd. Det blev inte så många röda, exklusiviteten härjar även bland tomaterna!

Det är kanske 5 ggr så mycket kvar på plantorna men de är fortfarande gröna.

Det var en gråmulen, kall dag men UJ vad GLAD jag blev över det stora UNDRET!
Hallelulja eller vad man nu ska säga?

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Undrens tid är INTE förbi! Här är bildbeviset!! ;o) Katrin

  1. Pillan V skriver:

    Vilken härlig dag……verkligen ett hallelujah moment!!!Får ju säga att det vackraste av alla bilder var ju på den lilla med bönor i hela ansiktet, sicken going!!Kram

    • Katrin skriver:

      Ja, vår lilla sondotter är en riktig goding!Bloggerisvar; Ha, ha, du är då för rolig du Pillan! Att lyckas få en optiker att få ett nervöst sammanbrott är då en bedrift. Duktiga du!Sen det där med att välja bågar… Inte lätt. Men med dina små smakråd har det nog blivit bra. Sist jag köpte hade jag både mamma och lillasyrran med mig och jag är nöjd med de jag har nu. Men jag funderar allvarligt på att operera mig. En av de jag jobbar med opererade sig för något år sedan och det fungerade finfint för honom och han har nu perfekt syn. Speciellt nu när jag varit i så många varma länder och badat har jag velat vara utan glasögon.Tänk att kunna snorkla och SE något under vattnet!Ha det gott idag! /Katrin

  2. Barbro skriver:

    Den där dammen ser ut som något min syster kunde ha haft i sin vildvuxna trädgård. Hon glömmer också ständigt bort saker och så blir de bara stående, tills de praktiskt taget går sin väg på tusen egna små fötter.Jag har också plockat de sista bönorna idag, salladen är slut, men vi fick väldigt mycket i år. Och gröna tomater har jag (och har haft) men INGEN enda av dem har lyckats bli röd på plantan. Tur att man har fönster att eftermogna tomater i.

    • Katrin skriver:

      Jo min trädgård skulle du som har en så fin koloni kanske rynka på näsan åt. Allt är kvarglömt och ogjort. Att jag lyckades klippa klart gräsmattan var också ett under eftersom gräsklipparen är så trasig som den är. Trögkörd är det minsta man kan säga… omöjlig att köra mer likt sanningen… Det är inte lätt att arbeta med något när man inte orkar alls.

  3. Imse Vimse skriver:

    Fast det var ju rätt fint med den där dammen. =)

    • Katrin skriver:

      Alla föräldrar med lite i skallen vet naturligtvis. Det är de där tomhövdade föräldrarna som behöver vakna till livs. Men hur väcker man dem innan det är för sent? Innan deras barn förstört en annans liv OCH sitt eget?Jag vet inte, när jag var lärare var det de duktiga barnens föräldrar som engagerade sig i skolan och kom på föräldramötena. De som verkligen hade behövt komma träffade jag aldrig. Hur ska då de kunna få stöd och hjälp?Ha det gott! /KatrinPS Damm? Jag kallade den vårt svarta hål jag…

  4. Marcus skriver:

    jotack…konstiga saker i dammar vet man hur mkt det finns av *S*Ser gott ut och tomaterna verkar riktigt biffiga! Men det som saknas i mängd får man i smak istället kanske :)Ha en fortsatt fin kväll!varma hälsn

    • Katrin skriver:

      det var det värsta! Han/hon kanske inte egentligen VILL ha er frågor? Kanske han/hon egentligen inte KAN svara på dem?Eftersom jag är statistikexperten här på mitt jobb kanske jag kan svara på någon fråga. Så fråga på bara!Nu ska jag tipsa om ett lätt statistikprogram… Statistica som du ska använda är INTE det lättaste och enklaste och bästa… Det är GraphPad Prism tycker jag och många med mig som jag lyckats få att prova. GPP har en gratisvariant som man kan ladda ned och prova.Det bästa med GPP är graferna och att datablad-analysblad-grafen mm är kopplade till varandra. ändrar man en siffra i databladet ändras resultatet av analysen och grafen AUTOMATISKT! Vilket är super!!http://www.graphpad.c…Ha det gott! /Katrin

  5. uno skriver:

    fräckt, vad belv det av dammen, odamm? Eller fräsch damm? Gillar nya ekosystem, en vattensamling skapar mycket… Kram, fina bilder

    • Katrin skriver:

      Bloggerisvar;Mja… jag har tre barn 20, 23 och 26 år som alla rör sig ute på stan på helgerna. De har aldrig sett något våld, inte någonting! Till och med när Anna jobbade som croupier på Birger Jarl och en blev skjuten i kön utanför märkte hon av något. Ambulans och polis var där snabbt och de som var inne på resturangen märkte inget.Pojkarna likaså, allt händer ”någon annan stans” och de har bara trevligt.Så ”alla Sveriges ungdomar” har inte sett våld. Tack och lov.Ha det gott! /KatrinPS Så du läste Biologi i Umeå… Det gjorde jag också år 1979 – 1996. Vi kanske har varit kursare????

  6. Rosa skriver:

    Vilken härlig dag för lilla barnbarnet. Att få vara till så mycket hjälp och provsmaka så mycket gott.

Kommentera

