Husen, människorna och katten i Trogir, Kroatien ;o) Katrin

Jag gillar ju hus, arkitektdotter som jag är. I Kroatien finns nytt på sina ställen och gammalt på sina.



På andra sidan viken där vi bodde höll man på att bygga ett stort hus. Det med 4 våningar och orange väggar, närmast vattnet till vänster på bilden. Där var det fullt med arbetare och balustraden runt den stora terassen blev klar på en dag. Det huset har nog lägenheter som ska uthyras.

Här är utsikten över till nästa vik på ön som vi bodde på. Husen var stora men mellan dem var gatorna minimala, branta och TRÅNGA!

Härgår vi i den fina medeltida staden Trogir. Lillsyrran, 70-åringen och storasystern min. Stenarna på marken var blankslitna och jag var faschinerad! Allt var rent och fint och mycket vackert!

En typisk gata i Trogir.

Ett valv i Trogir.

Ganska mycket turister fann vägen till Trogir. Det är en stad som är listad på Unescos världsarvslista. Det kunde jag gott begripa för där var riktigt vackert.

mannen var en guldsmed som stod utanför sin fina affär och luftade sig lite.

Som sagt.. Jag älskade de blankslitna gatorna i Trogir!

Är de inte härliga, gubbarna på sin ljugarbänk?

Här är innergården på ett nunnekloster i staden trogir. Där fanns ett museum med religös konst som vi inte gick in i, tyvärr.

En till vacker och intressant gränd och en farbror utanför sin affär.

Porten ut ur staden hade STORA spikar på dörrarna. 70-åringen vandrar ut i friheten, till båtarna som låg utanför ringmuren…

Vi matade flera katter med allt som blev över av de stora matportionerna vi fick på alla resturanger. De flesta katterna var tillgivna och orädda. Denna skönhet satt och spanade på några fåglar som alla höll sig på behörigt avstånd…

Trogirs fort, ofta belägrat av Venitianare…

Nej nu är det dax för lunch, fler foton från Kroatien kommer imorgon. Jag ska ju visa Katedraler, kyrkor, Split, flygplan, fartyg, hav och nationalparker också…
;o)

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

13 kommentarer till Husen, människorna och katten i Trogir, Kroatien ;o) Katrin

  1. uno skriver:

    Smilla morrar, vad gör den katten i husses dator, morrar hon. Nå, fina bilder, jättefina. tack för kommentar, svar: Katrin – bra för dina barn. Här är det annorlunda. Många har sett sina vänner mobbas eller kränkas av andra ungar. Ingen gör något, de flesta blundar och skolan är glad för var dag som går utan att något går sönder… Tyvärr. Jag vet inte vilka föräldrar gängets medlemmar har, men någon måste det vara. Kansek vet de ingenting om vad ungarna gör ute på kvällen, kanske tänker de att det handlar om andras ungar.. Tråkigt är ordet…

    • Katrin skriver:

      Bloggerisvar:jag läste din gästblogg hos Annica (Rubinum) och vill kommentera. Starta eget är inte svårt. Alla i min familj, inklusive jag själv, har egen firma. Det är inte svårt med det administrativa utan faktiskt ganska enkelt. Det finns kurser på Arbetsförmedlingen ”starta eget” som jag inte gått men det finns också brochyrer hos skatteverket som är lättlästa, begripliga och inte så svåra att lära sig reglerna ur. Man kan också ringa skatteverket och fråga, de är snälla och hjälpsamma och kan komma med en massa finfina förslag på hur man ska göra. Inte som Skatteverket var för ett tiotal år sedan.Äldste sonen som har mest aktivitet på sin firma sköter allt papper samma dag som det kommer in. han använder ett bokföringsprogram som sköter allt bara han läser in tex en faktura.min man som har en ännu större firma (4 anställda) hyr in en ekonom/revisor några timmar i månaden för att sköta ekonomin och bokföring. Själv har jag liten aktivitet, någon föreläsning då och då och det fixar min man pappren och deklarationen för. Till och med min mamma (även kallad 70-åringen) har en egen firma för att kunna ta betalt för all guidning hon gör och HON är RIKTIGT skral i ekonomi… Så kan hon kan du, lita på mig!;o)Om 70-åringen läser detta (vilket jag anar) så ber jag om ursäkt men det ÄR faktiskt sant.Lycka till nu med din firma!KRAM!!/Katrin

  2. uno skriver:

    Inte olikt Rhodos stad, eller någon annan stad i samma kultursfär, jättefina bilder, vad sugen jag blir… Kram

  3. barbakvinna skriver:

    Mycket vackert tänk ifall man fick bo så där. Gå på gatorna var dag och handla sitt bröd m.m. men nix här sitter man i kalla sverige och fryser..

    • Katrin skriver:

      Det var ju nästan alltid över 20 grader där, i SLUTET av september. Jag kan tänka mig att emigrera!Ha det gott även i kylan! /Katrin

  4. Marcus skriver:

    bloggerisvar: Vi satt idag på lektion med honom för det var till dagens lektion det där mailet var skickat, men det visade ju sig att inte ens han visste riktigt hur man skulle göra. Och det är ändå hans doktorsarbete och data till den. Massa ANOVA och sådant som man ska harva med. Nu vet jag inte vad vi ska göra riktigt eftersom han kom på att vi skulle istället göra frågeställningar som inte har berörts tidigare i hans arbeten. Vi har en vecka kvar så vi avvaktar och ser, vi ska låta stenen rulla på hans planhalva mer nu. Tack för statistitipset! Den kommer nog väl till pass! Statistica är inte det lättaste, lärarn tycks kunna det innan och utan men har ändå inte full koll, riktigt magstark historia. Jag ska ev. spara min 30-dagarsanvändning till x-jobbet hehe, och inte spilla den på detta lilla kursarbete :PVerkligen tack för hjälpen, den uppskattas oerhört!—Fina bilder!Verkligen fin stad, bara strosa runt på små gator och gränder! Det ser ut och vara ganska avkopplat också i den staden, nu när Venetianare och ottomaner inte huserar i staden 🙂 Önskar dig en fortsatt fin måndag!

  5. Jenny skriver:

    Vi har tänkt att åka till Kroatien i vår, var ska man åka om man vill ha det romantiskt med bad och god mat? Du verkar ju vara insatt i landet. Kram

    • Katrin skriver:

      det finns en massa som hyr ut lägenheter. titta tex på http://www.apartments…Vi hyrde en jättefin lägenhet med 3 sovrum (6 sängar), vardagsrum, kök och badrum. Den kostade ca 4000 kr för en vecka. Eftersoom vi var 4 vuxna blev det 1000 kr per person.Vi reste reguljärt men man kan också resa med charterplan och ta bara stolen. Jag tycker kuststräckan vi var på var fin. Strax norr om Split, utanför Trogir finns en ö. Där fanns en riktigt lång strand full med fina barer och resturanger. En hyrbil är nog ganska viktig. I alla fall var den det för oss för vi var på utflykter varje dag.Vi hade inte olanerat något innan utan upptäckte saker vi ville se när vi väl var nere. Men läser man på lite innan kanske man hittar mer. Vad vet jag, jag är i alla fall nöjd med vår vecka!Ha det gott! /Katrin

  6. uno skriver:

    Katrin tack för puffen och de fina bilderna än en gång.

  7. Pillan V skriver:

    Ååååh vilka vackra bilder!! Skadad som jag är så naturligtvis fastnade jag för de rena blanka gångarna…. jättefint!!Hoppas du får en go kväll!!KramPillan

  8. Rosa skriver:

    Jättefina bilder!

  9. Madonnan skriver:

    Hej Katrin,så vackra bilder!Men van som jag är hade jag nästan väntat mig lite muchachos, fast det fanns ju som tur är en guldsmed där…Kram och ha en fin kväll:)

  10. Imse Vimse skriver:

    Vad fint och mysigt det ser ut. Skulle gärna resa dit. Gillar genuina miljöer, som inte är så ”turistiga”.Kram

Kommentera

