Min dator har blivit sjuk :o( Katrin

Min jobbdator har ”legat helt nere” i nästan tre dagar och jag har varit riktigt orolig för det lilla livet. Speciellt när jag började fundera på den senaste STORA back-uppen…

Nu har jag fått igång den lille, med massor av kärlek, starter i Felsäkert Läge och rensningar av filer.

Nu säger dock mitt nyinstallerade program, F-secure antivirus, att den sjuka datorn spyr ut massor av ”spam” via någon elak ”mask”.

Uj, hur botar jag det???

 

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

17 kommentarer till Min dator har blivit sjuk :o( Katrin

  1. Pillan V skriver:

    Jaaa, antibiotika lär väl inte funka….Hoppas det går bra och att du får en go måndag!!KramPillan

    • Katrin skriver:

      Puh! En sådan tur att paketet stod och väntade på dig… För tänk om…Jag hoppas du får en alldeles strålande härlig dag!Själv slåss jag med lille datorn, men nu börjar hon visa lite tecken på tillfrisknande. Jag har en alldeles ny variant av F-secure antivirus och en alldeles nyss nedlaaddad version av Adobe Reader… och VIPS mår den lilla datorn min lite bättre.Ha det gott! /Katrin

    • Katrin skriver:

      Jag gillar att spara långa (bra) kommentarer som jag skrivit. Denna skrev jag till Pillan V efter hennes inlägg om alla duktiga människor inom vården.Jag har ju jobbat som sjukvårdsbiträde på natten, alla Akutavdelningar på Umeå lasarett och slitit ont och blivit arbetsskadad. Jag vet hur det är på ett Svenskt sjukhus. Så, jag håller med dig till viss del. Det finns en MASSA personer i vården som är underbara och som gör ett fantastiskt jobb.Men, jag har även drabbats av totalt inkompetenta läkare… I fjol hade jag en ”serie” eller ”tävling” eller… på bloggen som hette ”Sveriges mest korkade svar från Läkare” (typ). Jag och Ataxia (som nu slutat blogga) fick tillsammans ihop massor av rysliga berättelser från andra bloggare. Om slarv, nonchalans och ren och skär dumhet. Läkaren som snäste åt mig -Men, det är ju bara att sluta äta!När jag äntligen tog mod till mig och bad om hjälp med min vikt… Hon BORDE inte få vara läkare.Jag skulle vilja att alla de som jobbar inom vården tog en liten stund och rannsakade sin själ…-Är jag en lämplig och bra person på mitt jobb?Om svaret är nej kanske det är dax att omskola sig?Om svaret är JA! får den personen ALLA mina stödtankar, tackkramar mm! Du behövs och du gör ett fantastiskt viktigt arbete!Ha det gott! /Katrin

  2. Marcus Friberg skriver:

    Hur kan du arbete utan en fungerade dator?

    • Katrin skriver:

      Hm… Jag gick på östra Gymnasieskolan i Umeå. Men, jag var under flera år lärare på Norrehedsskolan i Helsingborg. Den skolan finns inte längre, i alla fall när jag kollade sist efter några lärarkollegor.Det där med att arbeta utan dator, det är just det. Jag KAN inte arbeta längre. Jag försökte mig på med lite patetisk rensning av skrivbordet IRL men kom inte ned många blad förrän jag satt och stirrade på den tomma skärmen och gnydde av saknad. VAD gör man när ens dator är sjuk?INGENTING!Ha det gott och hoppas din lille dator aldrig får det virus som min nu har! Det är gräsligt att behöva se den lilles våndor! /Katrin

  3. uno skriver:

    Snacka med nån som kan sånt, jag tror att du får skaffa dig en Dr Norton antivirusprogram. Det har räddat mig en gång. Kram

    • Katrin skriver:

      Vi har F-secure anti virus här på jobbet och jag har den senaste versionen OCH den uppdateras varje dag…Tydligen var det ett meddelande från F-secure på vad som kan hända, och i en egen liten rad står det ”din dator är skyddad” och DÅ ska JAG begripa att just det som det varnas för i den lilla rutan DET är min dator skyddad mot…. Min datoransvarige förklarade så fint att det inte bara var jag som gjort detta misstag. Och så rekommenderade han mig att installera Adobe Reader 8.1.1. Och det har tagit mig hela morgonen att göra!BLÄ!Datorn min mår nu som en liten priincessa, men jag då? Som inte gjort ett skapandes grand på flera arbetsdagar…Ha det gott! /Katrin

  4. uno skriver:

    Och e-postprogram är luriga, använder bara hotmail och liknande.

  5. Gunnar skriver:

    Låter skönt att din dator är skyddad!F-secure har ett gott rykte som antivirusprogram.Jag har Norton o det har peppar peppar ta i trä funkat bra hittills.

  6. uno skriver:

    katrin – Skåningarna äro danskar från östlandet. De äro icke svenska. Detta gälla även du oborstade folkslag som kallas Bohuslänningar – Norrmän äro de. Riktiga svenskar finns enbart i trakten runt Skara och Upsala högar, de flesta tyvärr begravda för länge sen. Jo, han Ataturk var en riktig nationalist – samma andas barn som sen skapade fascisemn i italien och nationalsocialsmen i Düsklandet. Armenierna är idag spridda över världen, grekerna som en gång bodde i Turkiet likaså. Kurderna ska knäckas. Turkiet står vid Iraks gräns med en stor armé, vad ska hända nu? Örnen har landat i min TV på torsdag dock, det ser jag fram emot.

  7. Imse Vimse skriver:

    Datorn behöver nog avmaskas =)

  8. Barbro skriver:

    Kan inte virusprogrammet hitta den och eliminera den så finns ju alltid möjligheten att formatera om datorn.Bökigt men effektivt!

  9. Sara skriver:

    Tänka sig vad vi är beroende av datorer i dagens samhälle.. :-S

  10. Annika skriver:

    Maskar är inget vidare. Min katt hade mask ett par gånger och det var äckligt. Tur att du lyckats avmaska datorn nu.Nu blir det hårt jobb då för att komma ifatt?Annika

  11. Maggis skriver:

    Vågar nästan inte skriva att jag har klarat mig från virus och maskar. Vi har något som heter Norman som hittills verkar fungera.Hoppas du får ordning på din lilla låda så att livet återvänder.Kram

  12. Mowgli skriver:

    En dator som är konstant ansluten till internet får typ några hundra attacker om dan vilket är helt normalt. De flesta av dessa virus är harmlösa och jag rensar min nån gång i veckan. Ingen idé att köra dessa virus program eftersom de slöar ner datorn så jävligt. Skaffa nån brandvägg av något slag och sen ett program som scannar ut o ingående post. Det räcker. Finns Siter som hjälper en me sånt där =)

  13. Katrin skriver:

    Jag gillar som sagt att spara mina kommentarer, speciellt de jag lagt ned lite jobb på att skriva. Denna skrev jag 1 nov 2007 till herr Nixon (En gädda i rejäla skor) till hans inläggTourette…http://blogg.aftonbla…Hm… nu måste zologen i mig reagera…Sjöpungarna tillhör Manteldjuren, och är ett ryggsträngsdjur. Blötdjur är det INTE. Blötdjuren har inte ryggsträng och är tex bläckfiskar, musslor, snävkor mm. Vi är med andra ord mer släkt med sjöpungen än med bläckfisken…De har inte en hjärna som den äter upp… Under de första timmarna av sitt liv lever sjöpungen som en frisimmande larv. Den har då en ryggsträng. Sen sätter den sig fast på en sten eller stor alg eller annat underlag och sitter sen där i hela sitt liv. Då tillbakabildas ryggsträngen. Att kalla det för att äta upp sin hjärna är enbart effektsökeri.Sjöpungen tillhör Manteldjuren, Tunikata på latin. Fylat är Chordata (ryggsträngsdjur).Läs lite mer om detta fascinerande djur härhttp://en.wikipedia.o…http://www.sjoharen.c…Sen MÅ JAG SÄGA… en föreläsare som anser att hasch är mindre farligt än alkohol. Be honom definiera ordet farlig… Jag vill att allt ska definieras jag. Och att farligheter ska kvantifieras i relation till antalet användare. Jag anser att alkohol i stora mängder är farligt. För kropp och själ och medmänniskor. Men det är definitivt hasch också! JAG har aldrig träffat en haschrökare utan problem. Med minne och kropp. Flera av de som jag känner har personlighetsförändringar till så stor grad att de blivit inlagda på psykiatrisk klinik. I flera år i två olika fall. Bägge är unga killar som utvecklat ”haschpsykos”. En hade jag som elev och en var pojkvän till min dotter. Hur många med alkoholpsykoser känner jag?Hm?Be den där THC-stinne mannen att läsa på lite mer innan han öppnar munnen!Om han har fel om sjöpungarna OCH om haschen… vad ska han då stå och föreläsa för???????Nu vaknade fröken i mig!Ha det gott! /Katrin

Kommentera

