All världens samlade kunskap gratis till alla världens människor ;o) Katrin

Jag har precis skänkt lite pengar till Wikimedia. Jag tycker sajten är oerhört viktig och att Wikipedia behöver översättas till fler ”små” språk så att fler människor har tillgång till Wikipedias innehåll.

Om du går in på sidan här finns en FILM längst upp som du kan titta på. Där finns också en länk där man kan donera pengar. Filmen slutar med orden (typ) …

”All världens samlade kunskap gratis för all världens människor”

… och jag får gåshud av lycka för att jag lever idag med internet och inte förr i tiden!

Det finns massor som är värt att diskutera kring Wikipedia. I den här artikeln finns fler exempel på vad som är bra och vad som kan bli bättre. Eftersom jag är stark förespråkare för ett fritt internet tror jag att Wikipedias betydelse bara kommer att öka. Sajten bygger nämligen på tre viktiga grundprinciper

  1. Projektet är, eller önskar bli, en encyklopedi.
  2. Projektet drivs som en wiki, vilket betyder att alla artiklar (med några få undantag) kan redigeras av vem som helst, när som helst.
  3. Projektet har öppet innehåll och använder sig av copyleftlicensen GNU FDL.


Varje löning brukar jag sätta in pengar till olika välgörande ändamål. Jag har ju äntligen en riktig lön (efter 12 års studier på Universitet och 14 månades arbetslöshet) och har lovat mig själv att sätta in pengar till  olika saker som JAG tycker är viktiga. Brännugnar till kvinnor i Tanzania, vattenborrning i ökenområden, trädprojekt för att plantera träd i områden med ökenutbredning, cancerforskning, rädda barnen, röda korset, WWF, SNF, mm mm listan är oändligt lång. En sådan viktig ”sak”  (vad i hela fridens namn heter CAUSE på svenska?) i månaden vill jag stödja. Denna månad blev det Wikimedia.

Det känns gott att ge!

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

23 kommentarer till All världens samlade kunskap gratis till alla världens människor ;o) Katrin

  1. Pillan V skriver:

    Vilken ängel du är…jättebra!!KRAMPillan

  2. ZOL skriver:

    ÅH, Katrin, vilken underbar kommentar på min matblogg. Snacka om att vara neggig!! Jag har ju en 14-åring som är ännu neggigare, fast kanske inte direkt med maten men med allt annat! Ska ta reda på var oxfilé heter. Kram ”från den där bloggaren” (he,he,he)

  3. uno skriver:

    Bra bloggat, idag var dom nästan lika snabba som jag med Schenströmmen, fast med mer kött och fakta. Sketabra. kram

    • Katrin skriver:

      När man ser ett fel och GENAST inte kommenterar DET felet utan börjar harva på att … sossarna minsann är lika dåliga ser jag RÖTT.När man utför ett brott och genast ursäktar sig med att ”alla andra gör så” ser jag RÖTT. Jag är en STARK anhängare av ”personligt ansvar”. Varje handling som en politiker i offentlighetens tjänst utför ska bedömas separat, efter DEN handlingens laglighet, alternativt olaglighet. Jag HATAR att en människa använder sig av svarta tjänster och SAMTIDIGT alltid klagar på ”bidragstagande parasiter”. Jag AVSKYR moderaternas människosyn där de tillhör en ”ofelbar övermänniskotyp” som gör det man behagar utan en glimt av dåligt samvete när man bryter mot lagar och förordningar. Jag har MASSOR av personliga erfarenheter av egna företagare (i bekantskapskretsen, i mina barns klasser, ibland mina grannar) som säger sig tillhöra moderaterna och som lever ett liv där det blivit en REGEL att aldrig betala skatt, att inte betala ersättnigar till arbetare enligt reglerna, att alltid behålla extramaterialet man beställt som säkerhetsmarginal för eget bruk (och i stort sett bygga sig en flott villa av allt detta gratismaterial som ens KUNDER har betalt), att fuska med kvitton och avdrag, reseräkningar, traktamenten mm mm mmm mm mm mm mm. Jag är INTE avundsjuk utan anser att ett sådant beteende är olagligt och straffbart och HELT förkastligt. Man får aldrig någonsin någonting gratis utan det är ALLTID någon annan som betalar dessa svins levnadssätt. Robert A Heinlein (författare) hade ett uttryck, ”There is no such thing as a free lunch” typ, och den ”regeln” lever jag efter.Jag anser att det du skriver om ett människovärdigt samhälle är viktigt. Ett sådant samhälle kräver att alla drar sitt strå till stacken. Att den rike drar ett lite större strå än den fattige. När den rike inte drar några strån alls, tvärtom bara är tärande och inte närande kan det inte fungera i längden. Då FÅR vi ett samhälle med rika ”täringar”… Jag som anser att man ska hjälpa till, bygga ett gemensant och människovänligt samhälle ser den borgerliga alienspolitiken som en RIKTIGT dålig sak för alla Svenskar. Sen att den politik som socialdemokraterna fört i flera år inte heller faller mig på läppen är en HELT annan sak. Skilj på don och person, lär er diskutera varje enskild händelse i belysningen av enbart DEN händelsen. Dra inte in världshistoriens ALLA misstag för att ”ursäkta” ett lagbrott. Två fel gör inte så att det ena felet blir rätt!Uj, jag får skrivkramp… Angående min blogg och din kommentar om WikipediaJa herregud!Se länkenhttp://sv.wikipedia.o…När Doris Lessing fick nobelpriset i litteratur i år så stod det i Wikipedia bara en kort stund efter det meddelats. jag undrar bara hur man gör… Jag skulle vilja skriva lite om mitt ämne men när jag försökt kan jag inte begripa programmeringen.HTML-programmering borde vara lättare än så!Ha det gott! /Katrin

  4. Eivor skriver:

    HejVar med i Wikipedia en tid. Men tiden räckte inte till för att fortsätta. Som du förstått är jag begränsad att sitta.Tack för kommentaren. Jo naturligtvis har jag fotoprogram från kameror och Office. Men jag menar mina större program som jag betalt en del för som inte fungerar.Ha en fin kväll

    • Katrin skriver:

      Jag gillar också skator, men jag tror aldrig jag fotat den fågeln. Tack för dina fina bilder!Wikipedia är en uppslagsbok på nätet, en Encyklopedi. Den är man inte ”med i” utan den använder man om man vill slå upp saker. Du kanske tänkte på Facebook när du skrev kommentaren till mig?Ha det gott idag! /Katrin

    • Katrin skriver:

      Finfina pärer! Äter ni den mängden på 2 personer??;o)Wikipediapengarnas ändamål? Är det det du frågar efter?? Jo, de pengarna ska gå till att översätta artiklar i wikipedia till ”små” språk. Målet är att alla jordens språk ska finnas i wikipedia.Om du skriver en LÅNG och initierad artikel om tex potatissorten Blå Kongo i den svenska wikipedian (det är ju helt fritt för vem som helst att skriva en artikel) då kan ju den artikeln ganska lätt översättas till Engelska av en annan frivillig. Men kanske inte SÅ lätt till ett av de 823 språken som finns enbart i Papua Nya Guinea http://www.folk.se/et…Så, pengarna ska gå till att betala folk för att översätta wikipediaartiklar till små språk. OK?Ha det gott! /Katrin

  5. Imse Vimse skriver:

    Jättebra att ge ett bidrag till vettiga saker. Vi har ju faktiskt ett överflöd här i landet.

    • Katrin skriver:

      Hur högt blodtryck har du? Mitt höga blodtryck tog min läkare på allvar och gjorde en STOR utredning. Kanske dax att kräva lite?Det här med att donera pengar. Julklappar kan vi handla för miljarder (!) men till det blå bandet (prostatacanser) kom det in 4 miljoner kronor i fjol. Om alla gav lika mycket i donationer som de köper julklappar för skulle världen bli en mycket bättre värld, tror jag.Ha det gott! /Katrin

  6. Leif skriver:

    Ja det borde vara så att pengarna som cancerfonden får in fördelas efter behov, oavsett färg på band. Men det är ju så att det är nog lättare att ”sälja” bröst än prostata.

    • Katrin skriver:

      Jag har precis skrivit en ”spaltkilometer” om detta i en kommentar hos Uno (tänk om) och har skrivkramp. Men jag håller med dig, det är en VIDRIG människosyn och ett VIDRIGT förakt mot andra människor som Moderaterna visar upp.Var finns den människovänliga, goda, sanna, vettiga, justa, intelligenta, vänliga, vältaliga, modiga, självständiga, hederliga, laglydiga mm mm politikern? Hon /han som riktigt BEHÖVS inom politiken?? Inte inom Moderaterna i alla fall!Ha det gott! /Katrin

  7. SingleStar skriver:

    Svenska Wikipedia är i avsaknad av fakta. Engelska wikipedia är bättre.

    • Katrin skriver:

      Det är bara att sätta igång och översätta artiklarna från Engelska till Svenska. Svenska Wikipedia är så tunn som den är pga att svenskskrivande personer skrivit färre artiklar än alla engelsktalande. Wikipedia blir det vi gör den till…

  8. Rosa skriver:

    Det här är så bra!!!!

    • Katrin skriver:

      Ja, jag blev riktigt glad att mitt ”månadsbidrag” kunde gå till ett så bra ändamål!Ha det gott! /Katrin

  9. uno skriver:

    Katrin – host host och snuuuv! Kramar

  10. SingleStar skriver:

    Jag var med och bidrog till svenska wikipedia fram till dess att mobbingskulturen satte sitt till. Kollar man ordet kapitalism så baseras den fullständigt på Marxismen. Nästan inget om merkantilismen och den framväxande kapitalismen i Italien.

  11. Maggis skriver:

    Katrin Katrin det finns något så friskt och vacker över hela dig!Härlig kvinna du är, jag blir stolt över att få ha kontakt med dig.Själv lämnar jag ofta pengar till Hundstallet. Där lägger jag mina hjälpa till kronor, det känns bra för mig. Men det här att ge lite till olika saker varje löning var en kul ide, ska jag fundera över och på vad jag skulle känna mig lockad av att ge till.Vi har pratat jag och min man om att ”låna ut” pengar till någon fattig som behöver köpa något nytt till sitt företag/gård för att klara sig. Vi såg på tv om det, men har inte lyckats hitta vilka det var som höll i det hela. Så det har vi funderat på. Man väjer själv en som man vill hjälpa och sänder pengarna. Personen betalar sen tillbaka till mig varefter han kan och det är utan ränta. Sånt låter bra för mig…är det någon som känner till vilka det var som höll i det, så hojta till.Kram

    • Katrin skriver:

      Maggis, Maggis, Maggis!Vid Äggmöken började jag frusta och vid Stänkfjärten skratta. Tack för en bra start på dagen!Ha det gott! /KatrinPS Nu rodnar jag! Vilket inte är klädsamt alls men jag sitter ju i min ensamhet och rodnar av dina snälla ord till mig och ingen annan ser mig. Tack för det du skrev, du är bara FÖR go!Visst finns det massor av ”goda orsaker” att ge pengar till (vad heter good causes på svenska?) och den variant du tänkt på var annorlunda. Det är så vi lånar ut pengar till våra tre barn… Får vi inte tillbaka så lider vi inte av det. Får vi tillbaka så blir vi glada. Häromdagen fick vår storson en större summa pengar i stipendium (han är ju i Japan och gör sitt examensarbete) och meddelade genast glatt att vi ska få tillbaka massor av pengar som han lånade inför sin resa. Likaså med vår rara dotter. Hon lånade massor i London när hon bodde där. Nu får hon en stor skatteåterbäring och ska också hon betala tillbaks denna månad! Så, vi har det bara bra. ;o)Annat var det under alldeles FÖR många år när vi var direkt fattiga, men det är en HELT annan historia och NU är det ju inte så.DS och KRAMAR!!!!!!!!!!

  12. Maggis skriver:

    Jo, skull väl säga att ifall den fattige av någon anledning inte betalar tillbaka de lånade pengarna så får man inga tillbaka. Så man kan ju låna ut en lite större summa pengar som man kan vara av med ifall det skulle visa sig gå dåligt för den låntagaren.

Kommentera

