Nu är jag HELT utpumpad ;o) Katrin

Nu har de flesta gäster rest hem. Det har varit en bra helg och roligast var att träffa min storasyster och tillsammans med henne titta igenom alla mina foton från Kroatien. Vi var ju där och firade vår mammas 70 års dag i slutet av September. Se min blogg lite längre ned bara…

Nu sitter jag och pustar ut med en kaffe med varm mjölk och en punchrulle ”dammsugare”. Det är tyst, Sir Vääs har gått och lagt lilla Ella 1.5 år och de sover nu gott. Svärmor sitter och zappar bland våra hundratalet TV-kanaler och klagar över att det inte finns något att se.

Middagen lagade jag med STOR ”hjälp” av lilla Ella. Alla andra var osynliga, låg och vilade eller var ute och övningskörde med Lillsonen (nu 20 år) som ska köra upp på onsdag.

Det blev ugnsstekt lax med saffran, citron, fänkål, dill, chili mm från en kryddblandning som jag använt massor de senaste åren. Den är speciellt framtagen för fisk och smakar himmelskt. Till fisken blev det kokt potatis, hollandaissås, varm majs, harricot verts och salad med bla ruccola.

Mums en sådan kock jag kan vara!

Här sitter hela skaran och väntar på att få hugga in.


Längst bort från kameran är vår rara dotter, hon som precis bott ett år i London och sen (efter jul) ska åka och vara utbytesstudent i Australien. Jag saknar henne redan min lilla älskling! Sen har vi svärmor min och sen min storasyster. Hon fyller femtio år nu i januari och har ännu inte bestämt vad hon ska göra. Jag vill fira henne STORT men för en som fyller år den 19 januari brukar det inte bli så mycket firande…


Och här har vi den andra sidan av bordet, lilla Ella, Lillsonen (Ellas pappa) och storsonens fru. Vår storson är ju i Japan i 6 månader och vi vill träffa hans rara fru ofta för att höra att allt är bra med henne nu när hon bor ensam så lång tid.


Lillsonen är en riktigt duktig liten pappa! Min man, Sir Vääs, har blivit avkapad. Men man kan i alla fall ana helgens fynd i garderoben… den blå flanellskjortan som han inte kommit i på kanske 15 år. Nu har han gått ned så mycket i vikt att han kan ha den igen. Mysigt värre tycker han för alla gamla flanellskjortor har varit sådana favoriter att de aldrig kommer att kunna slängas…


Är hon inte vacker vår kära svärdotter? Och dessuton intelligent, rolig, kvicktänkt, rapp i munnen… ja en drömtjej!! Hon och vår storson gifte ju sig INNAN de flyttade ihop, de väntade på sin lägenhet och meddelade en måndag, ”på fredag gifter vi oss”, de var bara typ 22 och 19 år då… inte SÅ vanligt?


Vår svärdotter gillar lillsonens Ella, hennes ”niece”.


Pillimarisk som FÅ! Jag tror att hon brås på sin farmor…
;o)


Och ganska intensiv. Jäpp, farmor upp i dagen!

Nu ska jag faktiskt krypa i säng, ligga och gosa under täcket, lyssna på Sir vääs och lilla Ellas snarkningar, läsa lite i en bok jag håller på med och bara slappna av.
En sådan ROLIG helg jag haft, Tack alla släktingar för det!

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

27 kommentarer till Nu är jag HELT utpumpad ;o) Katrin

  1. Katrin skriver:

    Förresten NU lägger jag mig, jag är riktigt SLUT…

  2. Eivor skriver:

    Vad mysigt och hemtrevligt det såg ut. Och vilken underbar mat. tur jag nyss ätit glass (mycket) annars hade jag nog blivit hungrig.Underbart go´ liten tjej Ella.Sov GottEivor

    • Katrin skriver:

      Ja, hemtrevligt har vi hemma. Sen att allt är stökigt och täckt med dammråttor är en annan historia. Min storasyster gick tex runt med dammsugaren i vardagsrummet, skurade köket, rensade tvättstugan medan hon var på besök. Det kliar i fingrarna på mina släktingar. Knepigt nog gör det aldrig det på min mans släktingar…;o)Ha det gott Eivor! /Katrin

  3. Pillan V skriver:

    Vad härligt du har haft det!!Och så fick vi bild på den lilla goa igen!!!Hon e för söt…liten trollunge med bus i kroppen ser hon ut som!!Ha en skön måndag!KramPillan

    • Katrin skriver:

      Lena Ph är en av mina absoluta favoriter. Men Orup… den mannen har jag aldrig begripit mig på. jag tycker att det verkar som om du och din man haft en riktigt härlig helg!;o)Jag läste längre ned i din blogg att du är lite mullig. Ja, inte i ansiktet i alla fall!Så jobbigt din operation lät! Jag är ju kraftigt överviktig och har ibland funderat på operation… Hur äter du nu? Vilken typ av operation gjorde du? Har du fått någon annan bestående skada /problem än med vitaminerna?Ha det gott idag! /KatrinPS Jo, lillgumman är en härlig tjej! Farmors lilla princessa! Så bedrövligt tråkig din lillprincessa måste vara som tycker att du alltid är sur. DU? Som skriver så glatt??Obegripligt!

  4. Gift i Göteborg skriver:

    Vilken härlig bild där ni alla sitter vid bordet…det är en sån härlig sak att se. Man blir varm i hjärtat.

    • Katrin skriver:

      Jo, vi har det mysigt!BloggerisvarSå rysligt SYND om dig! Att du gjorde dig illa menar jag, inte att du botar baksmälla med pizza…jag hoppas du inte har allt för ont! Av din stukade fot och skadade knä, inte av baksmällan… den får du faktiskt leva med!Tröstblåsningar! /Katrin

  5. A-Linda skriver:

    Svar på kommentar i min blogg: Hej Katrin! Den där scannern verkar ju fantastiskt bra. Vill ha!De bilderna från stranden i Italien har jag fått av en annan gammal skolkamrat från SAS-skolan. (Hans mamma – brunetten- och hans lillebror finns också med på bilden). Han har trixat till det här från diabilder. Två av bilderna här i bloggen är en och samma dia som han har delat i två delar.Ska nu snart svara på din nästa kommentar.

  6. Barbamama skriver:

    Ni verkar ha haft det helmysigt och maten som du lagade lätt supergod. Jag har precis börjat att tycka om lax…:-)Hon har verkligen blivit stor din sons dotter, och hon är jättesöt.Ang din kommentar hos mig. Att jag tyckte min sons kommentar var ”rolig” är ju att han ännu är så liten och precis har börjat att prata ordentlig. Det är härligt att få följa hans tankar och dyl. Jag vet ju att han inte menar att jag ska flytta, när han tänkte efter och såg mig lämna rummet så sa han ju att han inte ville jag skulle flytta. Då satte jag mig ned och pratade med honom att man inte ska säga sådana saker för man kan ju bli ledsen.Jag håller med dig att det finns inget värre att höra föräldrar hota med att de ska flytta eller gå iväg om barnet inte gör som de vill. Det skulle jag aldrig göra för då blir ju barnen väldigt osäkra. Tyvärr finns det många föräldrar som gör så och det gör mig ledsen.Ang mitt arbete. Det blir ungefär 20 minuter extra mot vad jag har i dag. (Om tåget fungerar som det ska) Sedan så har jag kanske en promenad på 7 minuter till kontoret. Arbetsuppgifter blir desamma som i dag och jag tycker att det ska bli riktigt kul. ha en bra måndagkram

  7. Eivor skriver:

    Vem har inte lite stökigt och dammråttor. Skillnaden är att här kommer aldrig någon och städar. Så jag får göra det själv. Men jag brukar hinna fånga upp dom, råttorna alltså.Det är kul att fotografera fåglar, upptäckte det när jag tröttnade på stubbar och buskar. Har en hackspettfamilj som brukar komma hit, 4 st. Den i går hör inte till dom.Jo det är en kaja. Alldeles riktigt.Ha en fin måndagKram /Eivor

  8. A-Linda skriver:

    Hej igen Katrin! Vad jättemysigt och hemtrevligt ni verkar ha det! Och vilka fina bilder.Svar på din kommentar om förlossningsvården: Ja det är inte klokt så de har gjort med de flesta av oss när vi föddes! Men det blåser nya vindar på den fronten nu tack och lov. Jag har nämligen rört om ordentligt i grytan. Har du läst vad jag tidigare skrivit om förlossningsvården? Jag började blogga här i somras enbart i syfte att sprida information om felkatiga förlossningsrutiner. jag väntar just nu på en rapport från en barnläkare, som jag tänker lägga ut på bloggen så fort jag få den. Men läst den här glädjande nyheten så länge: http://blogg.aftonbla…Ha det gott ! ;o)

    • Katrin skriver:

      Jo, jag har läst dig ifrån början av din blogg och trots att jag inte kommenterat så flitigt (då i början) anade jag att du var inne på helt rätt spår. Min rara dotter är alltså avnavlad redan när hon kom ut, men vår lilleman som föddes 1987 på Lunds lasaarett och till viss del storsonen (-81 på Umeå lasarett) fick ligga på min mage med navelsträngen oskuren. Till den blev helt vit och blodet runnit in i dem.(Storsonen fick nu ligga på britsen mellan mina ben med oskuren navelsträng för han hade lite problem med andningen och var ful i färgen så personalen jobbade mer med att rensa hans luftvägar). Det var kanske därför jag reagerade så kraftigt av att se rara dotterns tjocka blå-röda navelsträng skäras av med sprutande blod direkt i samma rörelse som hon kom ut.Bra jobbat av dig om detta att låta navelsträngen ”bli vit” blir regel vid förlossningar. Se bara på alla djur. De väntar ett bra tag innan de biter av den blodlösa, ihopkollapsade navelsträngen.ha det gott! /Katrin

  9. Vicke skriver:

    Jag förstår att du blev helt utpumpad, men ni såg ut att ha det bra när man ser på bilderna!Vicke

    • Katrin skriver:

      Det var värst vilka viktiga frågor du ställer Vicke. Jag kan inte svaret på många men på den om sköldpaddan vet jag i alla fall svaret. Den blir död. Sköldpaddsskalet är djurets hud och utan huden så exponeras djurets inre organ, muskler mm för vattnet. Då dör den.En sådan vidrig bild jag får i min skalle på alla sköldpaddor som i alla tider karvats ut ur sitt skal för att kokas i soppa…Ha det gott! och KRYA PÅ DIG! /Katrin

  10. Cikoria . skriver:

    ni ser ut att ha haft det hur mysigt som helst.jag kan tyvärr inte ge dig något namn på någon doftande ros just nu, men sök bland de gamla rosorna, där har inte doftämnet förädlats bort. mossrosor brukar vara ett säkert kort, men jag ska kolla i mina böcker, är det någon särskild färg du vill ha? storlek?kram

    • Katrin skriver:

      Ut i naturen på tuppenwareparty?? Hm, ja någon ska ju ha allt det roliga. Vet du… jag har aldrig ens varit på ETT sådant party och jag skulle vilja ha de där bra lådorna.Angående rosor. Jag vill ha vita, creme, ljusljus gula eller ljust rosa. Vi har ett gult hus så jag tror att röda blir lite… Jag vill ha ganska små, sådana som ser ut som rosenknoppar i alla fall några dagar, som har en FANTASTISk doft och som är ganska svagväxande. Den jag köpte, som sköt 3 meters grenar på en sommar var lite väl livsfarlig. Buskros? max 75 cm, rikt blommande… typ.Ha det gott! /Katrin

  11. Maggis skriver:

    Så härligt att få ta del av er mysmiddag, trevliga ser ni alla ut och maten doftar nästan ända hit.Sov gott hjärtat och vakna pigg till nästa dag…Kram

  12. A-Linda skriver:

    Svar på kommentar i min bloggTack Katrin! Helt rätt så bör man göra som de andra däggdjuren gör när de föder. De brukart inte bita av navelsträngen förrän moderkakan fötts fram.Jag blev glad att höra att du läst min blogg från början och att du redan då tyckte jag var inne på rätt spår.. Jag hade lite svårt att förstå att det var någon som verkligen läste eftersom det var i princip noll kommentaret på mina inlägg om det här ämnet. Men nu blev jag glaf att höra det.Ha det bäst!

  13. Kvack skriver:

    Vad mysigt det ser ut! Vilken underbart sött barnbarn du har….och jag förstår att du tar till vara allt detta och det är det bästa!

  14. Imse Vimse skriver:

    Åh, vad mysigt ni ser ut att ha det.Vilken härlig lampa över bordet.Och svärdottern passar verkligen in, ser ut att kunna vara Ellas mamma. Så lika varandra!

    • Katrin skriver:

      Himmel och plättar villken bröllopsdagsmiddag! Jag hoppas ni njöt av dagen. 24 år är ju snart silver, eller?Vi firade 30 år sedan vi flyttade ihop i somras. Det var också mysigt…:o)Den där lampan, jag ska lägga in ett riktigt inlägg om den. Min svärfar var en riktig sakletare. En dag hittade han till en äldre farbror som också samlade. Tillsammans renoverade de denna lampa, bland annat gjötde en helt ny arm. utan att det syns vilken som är ny och vilka två som är orginal. Det står en varg på varje arm och ylar upp mot fotogenlampan. Det är ovanligt för annars brukar det vara en ängel med trumpet typ.Den är helt icke-elektrifierad, går på fotogen och kanalljus, är från ca 1880 och min man fck den av sina föräldrar i 30 års present. Den väger ett ton och svärmor o svärfar tog den som handbagage på flyget när de hälsade på då vi bodde i Skåne.Gulligt va?Ha det gott! /Katrin

  15. Ursula skriver:

    Hej Katrin! Åh, så mysigt ni hade det! Och vilken härlig stämning i fotona…! Och vadå dammråttor? Jag har upptäckt att de trevligaste människorna ofta är de som inte har det perfekt hemma, för de ägnar tiden mer åt att LEVA än åt att jaga dammkorn… 😉 Vill fråga dig om back-up av blogen, som du skrev om i en kommentar hos Uno nyligen (tack för det, förresten!) M a a att jag tror att AB på sikt – och kanske inte alltför långt fram i tiden… – kommer att lägga ner bloggen av ekonomiska skäl (se dagens inlägg hos mig), så provade jag att spara via Arkiv och Spara sida som… Det funkade, men BARA de inlägg som syntes på skärmen kom med, så man får spara i flera filer (inga problem, ju!) MEN Kommentarerna kom inte med – när jag klickar på den sparade filens ”Kommentarer” så kom jag in på dem PÅ WWW! Har jag gjort fel? Man vill ju väldigt gärna ha med kommentarerna, för dialogerna är ju själva vitsen med en blogg! Kan du hjälpa mig (och andra som undrat)? Hoppas du vilat upp dig nu, efter den härliga släktsammankomsten! Ha det gott! 🙂

    • Katrin skriver:

      jag ber att få återkomma med funderingar om det här att spara blogg, även kommentarer. Jag vill kolla på en dator som absolut inte är ansluten. Som det nu är, när jag kollar så verkar det som om jag inte läser i den sparade filen utan vips är tillbaka på min blogg.Detta behöver vi nog en ”expert” till. Kan du inte göra en efterlysning här på bloggen?Jag vill spara allt! Alla inlägg och alla bilder och alla kommentarer!Ha det gott! /Katrin

  16. Ove skriver:

    Marbella i november, bättre än man tror. Vattnet ca 20 gradet och solen ungefär lika mycket. Och som den linslus jag inte är höll jag mig undan alla paparazzis…/Ove

  17. Pillan V skriver:

    Vill bara önska dig en härlig dag!!KramPillan

    • Katrin skriver:

      Grattis, det är i snitt 10 kommentarer per inlägg. Lustigt nog kollade jag mina siffror efter jag läst det du skrivit. Jag har 496 inlägg och 4965 kommentarer, ganska precis lika som du.Hur har du orkat skriva så mycket så fort? Jag gick ju med i April 2006 så jag har inte ett inlägg per dag i snitt. Du måste ha massor! Flitiga du!!Strongt jobbat i alla fall och eftersom jag läser allt du skriver kan jag ju passa på att gratta till en fin, rar, trevlig, mänsklig, rolig blogg också!Kram! /Katrin

  18. Rosa skriver:

    Låter som en kanonhelg. Mysig familj du har.

Kommentera

