Min mormor fyller 100 år idag! ;o) Katrin

100 år idag, 7 november 2007 blir min älskade mormor!
Det är helt otroligt så många år min mormor levt, jag menar… 100 år!

Min mamma, min morbror och vi barnbarn har tillsammans satt ihop en text om mormor. Den publicerades nu på Örnsköldsviks allehanda. Se mormors notis här!

Fotografiet har min morbror tagit, och jag tycker mormor ser lite ledsen ut på fotot. Så, lite längre ned i detta inlägg har jag klistrat in några av mina favoritfotografier på min mormor.

Jag har kopierat texten från tidningen (se nedan) och så lagt till lite egna tankar och minnen i den texten för att få den lite mer ”fyllig” och för att måla ett lite bättre porträtt av min älskade mormor! Så texten nedan är min egen, inte den i tidningen!

Återvinning – självklart för Elsa


ÖRNSKÖLDSVIK. Att efter ett strävsamt liv få bli lite ompysslad av trevlig och hjälpsam personal – det sätter guldkant på tillvaron, anser Elsa Hedberg. Hon trivs också mycket bra i sitt nya hem.

Elsa Hedberg i Örnsköldsvik fyller i dag 100 år. En pigg dam som dagligen följer med vad som händer i omvärlden via sin dagstidning. Varje morgon går mormor upp tidigt, klär sig, äter frukost och hjälper sedan flera av de andra på ålderdomshemmet med frukosten. Trots att mormor är den äldsta på hemmet är hon den piggaste. Sen läser hon tidningen från pärm till pärm innan det är dax för förmiddagsvilan. Vid lunchen och middagen hjälper mormor också hennes medboende med maten. Hjälpsam och duktig har mormor alltid varit!

Sedan krafterna och även minnet börjat svikta känns det tryggt för mormor att bo på Örnsköldsgården, där hon gärna deltar i de olika aktiviteter som bjuds. I dag (7 november 2007) infaller också den stora dagen när hon fyller 100 år, vilket kommer att firas med kaffe och tårta och med huvudpersonen omgiven av sina närmaste.

(Min mamma, morbror ska köra ned till Ö-vik och bjuda hela hemmet på fika med tårtor. Mamma vill inte att fler kommer eftersom hon inte tror att mormor skulle orka, samtidigt som mormor bett att inte bli firad. Mormor känner sig alltid obekväm av att stå i centrum för andra människors beundrande blickar… Det känns riktigt KNEPIGT att inte åka upp och fira min mormor men jag respekterar hennes önskningar. Jag har knåpat ihop ett fint och tjockt födelsedagskort med foton på alla i familjen min och skickat till mormor. Det kommer hon att kunna titta på länge!) (tillbaka till texten om mormor…

Mormor Elsa föddes i Gällö, Jämtland dit hennes mor, Brita (född Svensson) flyttat efter giftermål med jämtlänningen Theodor Kjellson. Tyvärr dog fadern ung, i en hjärntumör när Elsa bara var nio månader och efter en tid flyttade modern med sina två små döttrar tillbaka till Gottne i Mo socken, Ångermanland där Elsas morbror och morföräldrar samt resten av släkten, bodde. Mormor har berättat för mig om hur det var att växa upp där, hur hennes mormor var, hur hennes mamma fick jobba hårt för att försörja sig och sina två små, hur många jämnåriga lekkamrater de hade och vad de busade med. Som jag förstår hade de redan som unga en massa olika sysslor de utförde men när de var klara kunde de springa iväg och leka med alla andra barn i byn. De lekte kull, herre på täppan, siste paret ut, och satte även upp små teaterpjäser. När mormor berättade om sin barndom lyste hon av glädje och iver. På mormors barndomsgård i Gottne bor nu ett barnbarn till Elsas syster. Att gården så att säga är kvar i familjen är bra. Brevväxlingen mellan pappa Theodor och mamma Brita som de skrev till varandra medan Theodor var på radiumhemmet i Stockholm för behandling av tumören är sällsamt vacker att läsa. Ett av breven är dessutom skrivet på tunn näver så det är även vackert att titta på. Apropå brevväxling så skrev mormors mamma och pappa kort till varandra under deras förlovnigstid. De skrev med en egen kod så ingen annan skulle kunna läsa kärlekskorten… Uj, vad jag skulle vilja kunna läsade orden!

;o)


Här är mormor ca 20 år, ungefär 1927 med andra ord.

Efter folkskolan började mormor arbeta som hembiträde i olika familjer. När mormor berättar om denna tid lyser hon inte, hon berättar om långa och tunga dagar med arga matmoror och otacksamma arbetsgivare. Det var tungt och mormor ser ledsen ut när hon minns. Efter flera år som piga sökte hon och fick ett stipendium hos Sällskapet Barnavård i Stockholm, där hon utbildade sig till barnsköterska. Vid den tiden var detta ett stort steg att ta för en ung kvinna, som aldrig varit längre än till Örnsköldsvik. Om sin tid i Stockholm har mormor berättat bara lite. Det var långa dagar, tungt arbete men också roligt att utbilda sig och få ett yrke och roligt att gå utbildningen med många jämnåriga. Mormor var ju stipendiat och det har hon berättat var lite jobbigt när de andra såg lite ned på henne, som ”fattig”.


Med fina betyg på fickan anställdes hon sedan som barnsköterska på Ö-viks lasarett. Hon tyckte att arbetet var roligt men också tungt och har berättat om sträng hierarki och disciplin, bland annat skulle de unga sköterskorna knäskura stengolven. Mormor har visat fotografier från tiden som barnsköterska och det verkar ha varit ett glatt arbetslag som tillsammans jobbade med tunga arbetsuppgifter. På ett av fotografierna hänger alla barnen på en tvättlina för att andas frisk luft. Mormor berättade att där fick barnen hänga i flera timmar varje dag. De var hårt inlindade i flera filtar och ser ut som ett snöre med kokonger på.

Sin livskamrat och make mötte hon i snickaren Henning Hedberg, från Gottne. Paret fick en dotter och två söner. Till föräldrarnas sorg avled en av sönerna endast två veckor gammal till följd av ett ryggmärgsbråck. Så länge barnen var små var Elsa hemma, men efter att de börjat skolan arbetade hon med bland annat extravak på lasarettet, i skolbespisningen och i ett tunnbrödsbageri. För att hålla ner hushållskostnaderna ägnade hon sig åt bärplockning och fiske för husets behov. Syltning, saftning och inläggningar från den egna trädgården bidrog också till familjens väl. Trasiga kläder lagades omsorgsfullt innan dess slutdestination blev som mattrasor. Stickade plagg repades upp för att garnet skulle kunna återanvändas. Långt innan ordet recycling eller återvinning blev ett begrepp var det en självklarhet för Elsa, som kanske de flesta i hennes generation. Hennes barnbarn Katrin minns ännu de stora snörnystan som Elsa rullade ihop av alla snörstumpar som hon omsorgsfullt knöt upp från varje paket, allt sparat omslagspapper som låg fint invikt i städskåpet likaså de diskade plastpåsarna som hängde på tvättlinan till tork…

1949 gick Elsa och Henning med i EFS-kyrkan i Gullänget. Fyra år senare flyttade familjen till Nordanås, där makarna tagit på sig att vara vaktmästare vid bönhuset, vilket under många år drevs av EFS. Arbetet utfördes med glädje trots att vaktmästarsysslan många gånger innebar tungt arbete med snöskottning och den stora gamla kaminen som skulle eldas med ved. Flera gånger varje år var det symöte i Nordanås bönhus. Då bakade mormor i dagar innan, kokade kaffe i en stor kopparkittel och gjorde allt för att mötet skulle vara trevligt.

Efter 21 år i Nordanås kom ett nytt uppbrott. Som pensionärer flyttade makarna Hedberg in till stan, men fortsatte att delta i församlingsarbetet i Gullängets EFS-kyrka. En stark gudstro har följt mormor genom livet och varit till stor tröst. Mormor och morfar Henning reste en gång till Israel och besökte alla heliga platser och denna resa var viktig för dem bägge.


Här sitter mormor omgiven av lupiner år 1972, 65 år gammal…


I trädgården i Gamla Linköping år 1974, 67 år gammal.


Mormor år 1978, 71 år gammal.


Maken Henning avled 1987 och då ville mormor gärna flytta till Gullänget, där de flesta vännerna fanns. Efter ett par år fick hon också en ny, trivsam lägenhet där. På den stora altanen där blommorna frodades har många koppar kaffe med hembakt bröd avnjutits. Mormor har alltid haft många släktingar och vänner och mormor har under många år besökt dessa vänner när de av olika orsaker hamnat på sjukhus. Med sig hade hon kaffe och hembakat fika. Till mormors stora sorg har dock alla jämnåriga dött så hon nu är ensam kvar ifrån sin generation. Detta tycker Elsa själv är mycket märkligt! ”Varför har det blivit så här” frågar mormor ofta.


Mormor julen 1994/95 då hon är 87 år gammal.

Just blommor var ett stort intresse för Elsa. Många hade hon själv frösått och planterat. Trädgården i Nordanås minns vi barnbarn som en oas av växtlighet. Att slå sig ned med ett handarbete har också varit en trivsam avkoppling och otaliga är de mattor, löpare, fönsterremsor, dukar, vantar och sockar till barn, barnbarn och barnbarnsbarn, samt till annan släkt och vänner som växt fram ur Elsas flitiga händer.


Mormor sommaren 2003 i sitt fina hem på Gullvivevägen i Kroksta. Pelargoner har mormor alltid lyckats med. Roligt nog har jag skott av flera av mormors blommor, bland annat fina gamla laxrosa pelargoner. Riktiga mormorsblommor!


En hörapparat, glasögon och utbytta höftleder. Min mormor behöver lite hjälpmedel men tänk, 100 år är ändå väldigt många år att leva.

Puss i hörapparaten!  Som jag brukar säga när jag ger dig en smackande-sörplande puss rätt i örat och du fnissar och vrider dig som en liten flicka som blir kittlad…

Grattis idag min älskade mormor! Jag hoppas din dag blir ljus och glädjefull!


Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

29 kommentarer till Min mormor fyller 100 år idag! ;o) Katrin

  1. A-Linda skriver:

    Hälsa ett stort grattis till din mormor från mig! Läs mitt inlägg om gamla taner i dag.;o)

    • Katrin skriver:

      Så HÄRLIGT att du kan paddla ut och leta dina ankor. Jag tolkar dina fina foton som att du hittade dem. Gjorde du det?Jo, min mormor är många gånger mitt föredöme. men leka… mormor var ganska upptagen jämt men spela spel gillar hon. Alfapet, åsnan, fia med knuff mm har vi spelat (och spelar) många gånger.Ha det gott! /Katrin PS Jag tryckte på publicera knappen innan jag lagt in alla foton och skrivit klart. Kolla gärna så du sett alla fina foton jag har på min mormor. DS

  2. Barbro skriver:

    Underbart!Ännu en av ”livets berättelser”.Ha det bra och gratta mormor från mig!

  3. Gunnar skriver:

    Ett stort Grattis till 100-åringen!Tänk vad mycket hon har upplevt!

    • Katrin skriver:

      Ja tänk, min mormor har minnen från både 1a och 2a världskriget! Och Spanska sjukan… och Engelska sjukan… och polio, TBC mm mm som vi Gudskelov slipper.Ha det gott idag! /Katrin

  4. Barbro skriver:

    Jag råkade vara inloggad i Beaglebloggen medan jag skrev kommentar #2, men du vet ju vem jag är ändå.;oD

    • Katrin skriver:

      Jag tryckte på publicera knappen innan jag lagt in alla foton och skrivit klart min text om min mormor. Kolla gärna så du sett alla fina foton jag har på min mormor. Jo, visst är det härligt med berättelserna från livet förr!Nu råkar det vara så att just JAG missat din beaglesida…;o)Jag har NOLL koll! Ha det gott! /Katrin

  5. Katrin skriver:

    Varför uppdateras aldrig sidan. Jag råkade publicera iinnan inlägget var klart…

  6. Daniel skriver:

    Åh, hälsa ocg gratulera! Det är en imponerande ålder det där! Jag skrev om min morfar i ett inlägg idag. Han lever dock tyvärr inte…

    • Katrin skriver:

      Jag fick ju tårar i ögonen när jag skrev om mormor, och nu när jag läser om din morfar. Så fint du skriver. Vilka härliga minnen!Det är något visst med föräldrarnas föräldrar! De kan ta sig tid och göra saker med sina barnbarn som inte föräldrarna kan eller orkar med. oftast biter sig händelserna fast och man minns resten av livet.Det är inte många djurarter där föräldrarna till föräldrarna tar hand om avkomman. Elefanter, apor, delfiner och människan. På så vis får barnen en bättre chans! De upptagna föräldrarna kan skaffa mat mm och erfarna äldre står för inlärning och trygghet.Så, jag har bara mormor kvar men jag minns naturligtvis morfar, farmor och farfar lika klart. Farfars mamma levde till HON var nästan 100 år, hon med. jag tycker det känns tryggt för mig…;o)Ha det gott! /Katrin

  7. Kvack skriver:

    Grattis till din mormor!! Tyvärr har jag varken mor eller mormor i livet, men en härlig 83-årig svärmor…coh hon hoppas jag ska leva till 100! (Hon lever redan i 100 knutar!!)

    • Katrin skriver:

      Det blir SÅ lätt att man inte tar sig tid till sina vänner. Något mail ibland och så är det bra så…Härligt att läsa om dina känslor för din man, det är inte Så vanligt att kvinnor prisar sina makar. Själv har jag ju en riktig livskamrat att stödja mig på och det känns gott.Så härligt att du har en go svärmor. Njut du av henne och jag hoppas att hon också får uppleva 100 år!Ha det gott! /Katrin

  8. Mimia skriver:

    Vilket underbart inlägg! Ett stort grattis till din mormor, som även hade namnsdag alldeles nyss, 30 oktober. Min mormor hette också Elsa… jag blev riktigt nostalgisk av att läsa den vackra texten om din mormor.Kram på dig!

    • Katrin skriver:

      Börja med att bara andas och finnas till. Lägg dig i skumbad, läs en bra bok, pyssla om dina naglar, byt till rent i sängen och lägg dig tidigt och njut av att vara ren och andas in doften av rena lakan.Med mera!Själv har jag i massor av år varit sönderstressad och på gränsen till utbränd. men genom att ta det extremt lugnt och tänka på mig själv mycket mer änvad jag någonsin gjort tidigare, genoom att tacka nej till allt ”extra” och genom att andas djupt och slappna av så fort jag kännt ”körningarna i magen” har jag idag en ganska normal tillvaro.jag är helt överens med mig själv om att massor av speciellt kvinnor går fram i alldeles för hög hastighet. Njuta av stunden har blivit något jag verkligen KÄMPAR för att göra, hela tiden.Så, ge dig själv en andningspaus och räkna allt gott i ditt liv!Ha det gott! /Katrin

  9. A-Linda skriver:

    Vilka fina bilder på din mormor! Det lyser verkligen ”god människa” om henne. Kram!

  10. Rosa skriver:

    Ska nog visa det här för min mamma som är 81 år och bäddar för döden som hon säger. Hon kan få bädda längre med andra ord. Vilken mormor du har!

  11. SingleStar skriver:

    Gratta henne från alla. Hon delar sin 100-årsdag med tre andra – Olof (Bäckefors), Kari (Sollefteå) och Alma (Luleå) fyller också 100 i dag.

  12. Annica* skriver:

    Vilken kruttant! =)Härligt! Grattis till henne!Jo tack, jag har varit ute idag =) första ggn på länge. Det finns bildbevis.Kram

  13. Barbamama skriver:

    Grattis till din mormor, tänk att få ha kvar sin mormor så länge! Hon ser så pigg och glad ut. Längtar efter min mormor när jag läser om din.

  14. Vicke skriver:

    Det var en fin hyllning till din mormor, du får framföra ett grattis ifrån mig till henne, hon tillhör ju en rätt så unok skara som får uppnå denna ålder!Vicke

  15. Eivor skriver:

    Nu har jag läst både din blogg och Örnsköldsviks Allehanda. Otroligt. Se så pigg och fräsch ut vid 100 år.Så fin bildkavalkad du gjort att följa genom åren.Stort grattis till 100-åringen.Kram till dig

  16. Ove skriver:

    Har du inte läst min kommentar? Kom hem i förrgår, äckligt brun och pigg!Tack för uppmärksamheten!

  17. Cikoria . skriver:

    å vad härligt att ha sin mormor kvar och så pass vital för att vara 100 år. stort grattis till henne från migmin dotter fyllde också år igår, hela 16 år blev honjag ska kolla upp det där med rosor under helgen, nu vet jag vad du tycker om så då blir det lättare att titta.kram

  18. Märtagrisen skriver:

    Grattis till mormor! Själv satsar jag på att fylla 10 år. En hög ålder.

  19. Gift i Göteborg skriver:

    Nej, är mormor från Gällö? HAHAHA Min första riktiga sanna kärlek var från Gällö och vi var tillsammans i sju år eller nåt innan vi separerade…..Tänk vad liten världen är.

  20. ♥ Zombie ♥ skriver:

    Grattis i efterskott till mormor =)

  21. Maggis skriver:

    Jag älskar tanter och din mormor ser sååå mysig ut, hon verkar ha allt som en tant ska ha. Gröna fingrar, vara bak kunnig och en vänlig själ som hjälper andra.Jaaa, puss på tantens öra och Grattis!Kram

  22. Ping: Fotografier från 100-åringens kalas ;o) Katrin | Katrinbiolog

Kommentera

