Fotografier från 100-åringens kalas ;o) Katrin

Min mormor fyllde ju 100 år igår (se inlägget om mormor här). Nu har foton från firandet kommit från min morbror.


Jag hade klistrat en kopia av fotot från mormor som 20 åring på kuvertet som jag skickade det lilla fotoalbumet i från min familj. Jag ville göra kuvertet lite festlilgare och valde fotot av mormor som dekoration bara för att hon är så vacker på det fotot. Kuvertet gjorde mormor glad och albumet med hälsningar från alla mina barn (och Ella mitt barnbarn) blev också mormor glad över.


Förstoring…

Telegram från kungen och drottningen. OJ sa mormor! och blev glad.


Mormor har två barn, min mamma och min morbror. Bägge var naturligtvis och grattade sin fantastiska mamma på hennes stora dag. Princesstårtorna hade min mamma bakat, de var uppskattade!

Sen bjöd mamma på det godaste mormor vet, dopp i grytan. I enlighet med mormors recept med fläsklägg, kålrot, morot och potatis som får koka med i spadet. Sen äter man alla ingredienserna som en gryta och doppar tunnbröd i spadet. Mormor åt, tog flera portioner, sörplade spad, klappade sig på magen och hade sällan ätit något SÅ gott!

Jag tror mormor hade en fantastiskt fin 100-års dag!

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

19 kommentarer till Fotografier från 100-åringens kalas ;o) Katrin

  1. livet skriver:

    kul ! Hon ser pigg och glad ut min farmor fyllde 90 i år, så hon är ung fortfarande.

    • Katrin skriver:

      Ja, möten är ineffektiva. Vissa ordföranden kan köra på och klara av möten snabbt och effektivt. Andra bara harvar runt och kommer aldrig till beslut. Tyvärr är det oftast karlar som ska säga samma sak som föregående talare och de mötena kan bli oändliga…Ha det gott! /KatrinPS Jo, min mormor ÄR pigg och glad för det mesta. Hälsa din 90 -åring att hon har massor av år kvar att njuta av!

  2. Johanna skriver:

    Vad pigg och glad hon ser ut!

    • Katrin skriver:

      Jo, pigg o glad är mormor i ett nötskal. Jag tror aldrig hon legat kvar i sängen efter att hon vaknat och bara tagit en lat sovmorgon. Lat är liksom inte mormor…;o)

  3. MissKermit skriver:

    Oj, det är inte så ofta man ser så pigga 100-åringar. Har inte direkt träffat några 100-åringar alls 😉 Hoppas att det blir några år till.// Tess

  4. Gunnar skriver:

    Det var trevligt att se bilder från firandet.Hon ser verkligen pigg o kry ut!:)

  5. vicke skriver:

    Ja, jag kan tänka mig att hon blev glad när kungen o drottningen uppvaktade, det har ju vart en tradition ifrån våra kungligheter att dom uppvaktat 100åringar!Vicke

  6. uno skriver:

    Krutgumma vad det verkar. Toppen, hon ser verkligen glad ut. Har ingen hundraåring, men en åttiårig krutgumma i min svärmor, hon kutade runt hela Istambul med lilla frun. Otrolig dam som läser Italienska på universitetet och har översatt sin första bok till svenska från det italiska språket. Ha det och gratulera damen!

    • Katrin skriver:

      Italienska på universitetet och översättare… det var värst vad hon verkar pigg och vital. Jag hörde två riktigt gamla människor prata på bussen härom året, de pratade om pensionärsuniversitetet där de var på väg att ta sin 3e Fil Mag. HTML-programmering läste den ena nu och hon kunde varmt rekommendera kursen för att göra hemsidor var bara SÅ roligt! Tanten var närmare 100än vad min mormor ser ut att vara…Jag ser fram emot min pension, då ska jag börja om på universitetet, för mina totalt 12 år här på Universitetet som studerande ”räcker inte”. Det rligaste jag gör varje dag är att lära något jag inte kan sen tidigare!Bloggerisvar;Alla tummar håller jag för dig, så att du lyckligt och fint blir av med den förargliga stenen. jag håller med hasse! Super poetiskt!;o)Och på rim dessutom…Stenen den skaver, ontUno han blir opererad, tomtSkalpellen den är vass, skärDoktorn duktig och säker, botarUno läker snabbt, så braBloggen en tanke till får, tänk omJag var på poesikväll i onsdags, av misstag eftersom poesin lästes på Ovandahls konditori här i Uppsala och jag gick dit för att köpa tröstchoklad till lillsonen som missade sin uppkörning. Det var VÄRST vad alla besökare såg konstnärliga ut. Om de så var 16 år eller 85 år hade de alla något visst…Ha det gott! /Katrin

  7. Imse Vimse skriver:

    Hon är ju lika vacker nu, som när hon var ung! Fantastiskt vackert vitt hår. Och så roligt att läsa om henne. Jag har träffat några hundraåringar genom åren, tack vare mitt jobb. Alltid lika fascinerande att höra deras historia. Vilken utveckling de har varit med om!Tack för att du berättade om din fina lampa förresten!

  8. Cikoria . skriver:

    http://tradgardshusethttp://user.tninet.se…(kolla in Sharifa)http://www.rosor.net/…en av mina favoritrosor, lite högre än du angivit, men ljuvligkolla också in mossrosor, de doftar ljuvligt. http://www.floralinne…ha det gott kram

  9. Annika skriver:

    Om man får vara frisk och kry så är det ju häftigt att bli 100. Ledsamt bara när alla runt omkring en går bort. Tänk vad det hänt mycket på de där 100 åren.Annika

  10. Ursula skriver:

    Jag tycker din mormor blivit ännu vackrare ju äldre hon blivit! Vilket hår, och så fint & karaktärsfullt ansikte, med spår av ett långt liv…! Tänk så stora förändringar hon sett & upplevt i sitt långa liv! Från att svenska kvinnor inte ens hade rösträtt, och bilen och telefonen var de rikas nymodigheter – till jättestora väggteveskärmar, surfande och mailande mobiltelefoner och månfärder nästan en masse… Din mormor har ett långt perspektiv! Fast någon tunnel genom Hallansåsen tror jag varken din mormor eller vi behöver uppleva…! 😉 Ha det gott, och skön helg till dig, Katrin!

  11. Ursula skriver:

    Det är jag igen… 🙂 Tror jag kommit på hur man får med kommentarerna vid en back-up av bloggen… För det är ju kommentarerna som gör ens skrivande till en blogg, tycker jag – responsen är det roliga för mig i mitt bloggande, och ger oftast extra läsvärde även när man läser andras bloggar! Ska testa senare, återkommer…

  12. Kvack skriver:

    Måste kommentera din mormor igen! Låter som en underbar kvinna, en sann förbild….och du, jag gillar ”blöta” (som vi kallar det i Norrbotten), det är jättegott!

  13. Marcus skriver:

    Grattis i efterskott till mormor din! Och få brev af Kåånungen är ju inte illa det hihi (en annan har typ 78 år kvar..eller nåt*S*)Önskar dig en fin kväll! =)

  14. barbakvinna skriver:

    Grattis även från mig …

  15. Lennart Svensson skriver:

    Telegram från kungaparet på 100-årsdagen, det var lite kultigt. Lite opersonligt kanske, lite automatkskt så att säga, men en skön känsla ändå, ett ”tack för lång och trogen tjänst”…

  16. Blomsterflickan skriver:

    Härligt med dessa gamlingar…som är pigga. Läs gärna mitt inlägg om min mormor: Snart ett år sedan. Var glad att du har din mormor i livet.Kram

Kommentera

