Ibland tänker jag FÖR mycket, ELLER ångesten med det 500e inlägget ;o) Katrin

Jag upptäckte för några dagar sen att jag närmade mig mitt 500 inlägg och 5000 kommentar. Jag har ju nu passerat den 5000 kommentaren som för övrigt skrevs av den goda Cikoria, Cinnober Rose bloggen, se mitt förra inlägg (nummer 499 alltså).

Men nu har ju turen kommit till det 500 inlägget och min hjärna har satt in högsta växeln. Det är ju STORT att ha skrivit SÅ många inlägg och därför MÅSTE det skrivas BRA, för inlägg 500 ÄR på något vis SPECIELLT. (Hur i hela friden jag kommit upp i det höga antalet inlägg är lite av en gåta, jag skriver ju inte direkt korta inlägg utan tvärtom, ganska långa…).

Nåväl, för att återgå till detta femhundrade inlägg…

Och så har tankarna snurrat… Jag själv, min man, våra barn och barnbarn har skärskådats för att se om något de gjort ”duger” till det 500e inlägget. Mitt jobb, mina arbetskamrater, min nya hobby… Men inget känns sådär självklart att platsa på denna fina plats.

Så, jag tror jag skippar detta inlägg. Det 500e får bli en STOR parentes. Och så återkommer jag med alla djupheter i mitt 501a inlägg…

Men… vad ska jag DÅ skriva om????

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

17 kommentarer till Ibland tänker jag FÖR mycket, ELLER ångesten med det 500e inlägget ;o) Katrin

  1. Ove skriver:

    Skriv om det här:Helene Norberg Konsult & Analys har skrivit en rapport. Det är en rapport som rymmer ett systemskifte och den diskuterades av Stockholms läns landstings allmänna utskott i går kväll. Rapporten som är beställd av den borgerliga majoriteten beskriver hur högern ska kunna genomföra något som man inte har sökt mandat för. Något som man inte har fått mandat för. Något vars konsekvenser är omöjliga att överblicka. Något som när det väl är genomfört inte går att göra ogjort. Detta något rör i praktiken sjukvården i Södertälje och i teorin de principer som hittills varit grundläggande för svensk vård.Helene Norberg Konsult & Analys föreslår att all sjukvård i Södertälje bör privatiseras samt även att ansvaret för finansiering och beställning av vården ska överlåtas på ett privat företag. Den demokratiska styrningen försvinner, liksom principerna om vård på lika villkor. Akutsjukhuset sätts i händerna på privata vinstintressen kopplade till försäkringsbolagen och det skapas ett monopol bestående av ett privat företag som utvecklar vården helt på egna principer. Helt enkelt ett privat landsting i landstinget.Sedan välfärdstjänster i ökad omfattning öppnats för andra utförare har det utvecklats ett fåtal större företag. Ägandet av dessa har ändrats på kort tid sedan fyra av de fem största helt eller delvis köpts av internationella riskkapitalbolag. Detta är ett problem. Mångfald behövs inom vården. Det behövs olika idéer, olika utförare och olika metoder. Maktkoncentration är farligt och det är just maktkoncentration som kommer att bli utfallet om Helene Norberg Konsult & Analys får sin vilja igenom i Södertälje då förslaget handlar om att medvetet skapa ett monopol.”Vi vill inte sälja akutsjukhus. Vi har inte det förslaget och jag är glad att du gav mig möjligheten att ge det beskedet här ikväll”, sa Fredrik Reinfeldt i SVT den 10 september förra året. Med detta löfte svepte han i ett slag privatiseringsdebatten ur vägen för högerns marsch mot regeringsmakten och det var klokt. Principen om en offentligt finansierad vård som erbjuds efter behov och inte efter vad individen kan betala är djupt förankrad hos svenska folket. De alltid lika inlyssnande moderaterna ville därför inte heller driva frågan i valrörelsen. Däremot verkar man inte alls ha samma spärrar gentemot att faktiskt genomföra politiken. I alla fall inte när makten är säkrad och vanligt folk inte kan göra annat än titta på när en borgerlig majoritet driver igenom Helene Norberg Konsult & Analys visioner för sjukvården. Ett löftesbrott och ett konsultbolag verkar vara allt som behövs för att högern i Stockholms läns landsting ska kunna göra sig av med ansvaret för att beställa den vård som invånarna i Södertälje behöver.Saxat ur Arena idag

    • Katrin skriver:

      WOW Ove, vilket inlägg! Tänk om det varit jag som skrivit det bara, då hade jag varit nöjd med mitt 500e inlägg. Nu får du och ”Arena” ta åt er äran.Tack för det!Ha det gott! /Katrin

  2. Ma skriver:

    Det löser du säkert*L*Må så gott/Ma

    • Katrin skriver:

      Självklart löser jag det. Det kommande 501a inlägget är ju inte speciellt viktigt. Det var det där FEMHUNDRADE som satte myror i hjärnan på mig!Ha det gott! /Katrin

  3. Gunnar skriver:

    Det var inte dåligt att producera så många inlägg!Grattis till det! Inspirationen kommer säkert tillbaka så det blir nya inlägg (på väg mot 1.000 kanske?)

    • Katrin skriver:

      Ska jag skriva 1000 inlägg? Hm… Jag ttror att jag tar ett inlägg i taget och försöker låta bli att tänka framåt.Bloggerisvar; Jag har också några gamla Pippiböcker hemma. Som jag ”fått i arv” av mamma, moster, morbror mm. Dessutom en massa gamla Wahlströms ungdomsböcker, Biggles, Worrals mm. Pippi tar ju priset som ”odödlig” litteratur. De flesta andra ärvda böckerna har jag läst för barnen utan att du tyckt om dem eller förstått dem pga otidsenligheten. Men Pippi, hon är alltid lika rolig! Jag tycker det är kul att Astrid Lindgren och min mormor var så lika i ålder. Och jag har ju min 100-åriga mormor kvar.Ha det gott och tack för att du påminner om Astrids 100-års dag. /Katrin

  4. Cikoria . skriver:

    he he he… man kan alltid fylla ut med bokstäver av någon form, allt behöver inte vara djupt…har du hittat täckjackan?jag fick regnbyxorna med hem idag, så det kan regna om det vill imorgon oxåkram

    • Katrin skriver:

      Allergi… Hm… man brukar bli mer känslig när man är nere, har vitaminbrist eller annat som gör att kroppen inte riktigt är på topp. Hur har du det på vitaminfronten? Är järnet som det ska?Ta nu hand om dig riktigt bra.Min täckjacka lyser med sin frånvaro. Jag har ”letat överallt” och anar ugglor i mossen. Det vill säga att någon person som inte gillar min fina, stora varma täckjacka har skänkt bort den till myrorna… nu skulle jag ju gärna köpa en ny vinterjacka, men just november är en fattig månad med tomma konton. Oktober är nämligen vår värsta räkningsmånad.Suck, jag fryser!/Katrin

  5. Haha. Du får fixa golvet, vikbänken och duschdrapperiet så kan du skriva lika underbara inlägg som jag gjort. *asg* Kram

  6. *Q* skriver:

    ”Kulorna” är riktigt glupska. De har redan nästan rensat akvariet på sniglar+ de stackars räkor jag missade när jag fiskade ur dem.Har fiskat upp mina Otocinclus också, för det kändes som risk att kulorna skulle jaga ihjäl dem.Men söta små monster är det…

  7. Eivor skriver:

    En stor parentes är inte dumt det inte. Den är ju STOR. Sedan kommer det nog rulla på som vanligt igen.Ha det gottKram

    • Katrin skriver:

      Så ledsamt med den där hackspetten och så honan som letade… Jag gillar också hackspettar och härom året hade vi en spillkråka, en gröngöling OCH en större hackspett sittande i rak linje utanför vårt vardagsrumsfönster. Jag hade naturligtvis inte kameran i näven men TÄNK vilken läcker bild det blivit. Alla tre fåglarna satt på rad och mellan dem var max en meter!Vilka fina och finurliga bilder du gjort!Ha det gott! /Katrin

  8. Kvack skriver:

    …det först som kommer för dig…

    • Katrin skriver:

      Jag är en knepig människa som värdesätter ärlighet. Riktigt mycket dessutom! En som ljuger är ”mindre värd” i mina ögon och jag tycker inte om den människan alls. Men, om det är en liten vit lögn en gång eller ständiga lögner ÄR ju faktiskt skillnad på. En genomfalsk person som ljuger mer som regel än som undantag skulle JAG personligen inte kunna fortsätta vara vän med, jag känner mig själv och vet att jag kan förakta en sådan person. Då är det bäst att säga upp vänskapen.Man ska må gott av sina vänner och också få dem att må gott. Om så inte är fallet, jag då är man inte vänner längre…;o)Ha det gott! /KatrinPS Det du skrev till mig var lite kryptiskt. Men jag tror du menar att jag ska skriva om det som först faller mig in, eller?

  9. Pillan V skriver:

    Förvånad över att du inte kom på nåt som nr 500. Du som alltid har ngt klokt att säga! Nåja, får väl vänta på 501 då!!KramarPillan

  10. Rosa skriver:

    Jag struntar totalt i de där siffrorna. Vet inte varför. Lever i min sifferlösa värld på nå´t sätt. Som man säger i Africa. Age is just a number. Som ett Inlägg är just ett nummer. Men du har rätt i att du skriver långa inlägg. Mycket innehåll. Har tänkt att ge min mor bloggen i julklapp. Dra ut inläggen. Så då lär jag nog upptäcka att det är en hel del.

  11. Ove skriver:

    Du är alltså uppe i 503 inlägg nu? Själv kämpar jag runt i snårskogen med mina 225.Duktigt jobbat!

Kommentera

