Filmen från Darfur… Var finns det svar på alla mina frågor?:oI Katrin

Hallå!
Såg några andra Svenskar filmen från Darfur som just gått i SVT?

Jag kommer inte att kunna sova i natt. Klockan är redan över 01 på natten och jag är tvärvaken. Mitt huvud surrar av frågor…

Vad kan JAG göra för att hjälpa till? Hur kan det BLI på detta viset? Vad gör FN? Vad gör Sverige? Har något hänt sedan filmen spelades in?

Varför…???

Frågorna ÄR för MÅNGA och svaren finns inte.

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Filmen från Darfur… Var finns det svar på alla mina frågor?:oI Katrin

  1. Katrin skriver:

    Jag har ändrat i texten och uppdateringen kommer ej… vafför

  2. guncai skriver:

    Jag har inte sett den själv men min man har berättat och det räckte för att jag skulle bli upprörd och ställa mig samma frågor som du.Våra problem här blir lite små i jämförelseguncai

  3. Ove skriver:

    I Sverige pågår en politiskt kampanj mot Sida med syfte att skapa argument för att skära ner biståndet till tredje världen. Darfur-problematiken kräver politiska lösningar men det som saknas även här är omvärldens vilja att hjälpa till och ingripa.

  4. Imse Vimse skriver:

    Tyvärr såg jag den inte. Jag fattar inte varför det ska vara så här i världen. Såna extrema skillnader. Man känner verkligen att man vill göra nåt.

  5. Katarina skriver:

    Jag såg också filmen och blev lika skakad. Den borde alla se! Inför förintelsens minnesdag den 27 januari borde vi uppmärksamma folkmorden i Rwanda och Darfur!Vilken svensk organisation kan vi stödja för att göra något för människorna i Darfur?

  6. Ursula skriver:

    Hej igen, Katrin! Läser ikapp, efter snart 1 månads nästan total paus från AB-bloggen… Du menar väl filmen om den f d marinkårssoldaten som tog ett jobb som inspektör (?) i Darfur? Ja, den var verkligen omskakande, jag blev gråtfärdig när jag såg den. Och jag fick min fördom om marinkårssoldater som känslolösa våldsrobotar totalt krossad – och det var befriande… Den killen kämpade ju verkligen för att uppmärksamma sina landsmän och makthavare på tragedin, och har tydligen lyckats skapa en opinion i USA, åtminstone folklig. Bush & Co sk-ter ju i människors lidanden… Det måste ju finnas ngn svensk organisation som engagerar sig speciellt i Darfur, men jag vet inte vilken… Har du Googlat? Kram/ Ursula

Kommentera

