Örnsköldsvik och 5 generationer ;o) Katrin


(Hamnen i Örnsköldsvik är helt ombyggd sen jag bodde där)

Jag kommer ju från Ö-vik men har inte bott där sen jag var 15 år, för alldeles för många år sedan. Jag saknar staden ibland men försöker hälsa på lite då och då. Alldeles för sällan och alldeles för korta besök men dock…

Det var meningen att jag och lillsonen skulle åka till Ö-vik i måndags med Ella och fota ”FEM GENERATIONER” den dagen. Min mormor som ju precis fyllt 100 år bor i Ö-vik, min mamma som precis fyllt 70 år skulle åka ned från Umeå där hon bor, jag (som ju är 48 år), lillsonen som nu är 20 år och så hans dotter Ella som nu är 1 år och 8 månader skulle bila upp tillsammans. MEN, jag fick ju magsjuka och allt fick ställas in.

(Bild från Bönhamn. Det är fint i skärgården utanför Ö-vik.)

Knepigt nog ringde en darrig mamma från Umeå på måndag kväll och berättade om den gräsliga magsjukan hon legat i säng för under hela måndagen. Stackars min mamma hade fått samma vinterkräksjuka som jag precis haft.

Så, det verkar vara helt kört, att varken jag eller mamma kan ställa upp på fotografering under denna vecka. När det nu kan bli av har jag ingen aning om. Jag hoppas min mormor får vara frisk och kry  hela vintern så att fotot på oss fem generationer kan tas…

Har DU som läser detta varit i Örnsköldsvik? Vad tyckte du om med staden??
 

(Bild från Skulebergets topp. Det ÄR ju Höga Kusten!)


Det jag saknar allra mest från min barndom är alla berg, skogar och sjöar. Överallt utanför staden Ö-vik finns smultronställen som jag fortfarande drömmer om att besöka men aldrig gör. Doften från sjövatten, ormbunkar, blåbärsris, granskog. Den saknar jag så det värker i mig ibland. Varför jag inte kommer iväg? Ingen aning, tiden rinner ifrån mig och alla besök i Ö-vik går för fort.

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

16 kommentarer till Örnsköldsvik och 5 generationer ;o) Katrin

  1. Annica* skriver:

    Håller tummarna med dig, så ni får ta bilden =)

    • Katrin skriver:

      Visst är det härligt när det är kallt i Norrland jämfört med i Göteborg?-14 och torrt känns ju bara FRISKT!Ha det gott! /KatrinPS Jo, jag VILL ta fotot! Ha det gott igen!

  2. SingleStar skriver:

    Nu har jag inte vart i Ö-vik på 25 år. Men farsan kommer därifrån. Har inte vart där ofta. Farmor/farfar Bodde högt uppe på en bergsida vid Arnäsvall i ett gult tegelhus kom jag ihåg. Annars är det ganska dött med minnen.

    • Katrin skriver:

      jJag konfirmerades i Arnäsvalls kyrka. Prästen Risberg… Det var en finfin kyrka det. Är väl kanske kvar fortfarande fastän jag inte varit dit på drygt 30 år…

  3. Imse Vimse skriver:

    Har varit där en gång för mer än 30 år sedan. Så jag kommer inte ihåg någonting.Har din familj hemma klarat sig från kräksjukan?

  4. Barbro skriver:

    Jag skulle gärna vilja se Höga kusten. Det har jag drömt om ända sedan jag läste Kerstin Ekmans ”Rövarna i Skuleskogen”.Men det blir ju aldrig av att resa någonstans alls. Hoppas att ni allihop kryar på er snart!

  5. Eivor skriver:

    Det var tråkigt att höra att ni missade den fotograferingen. Hoppas den blir av vid annat tillfälle.Jag har varit både i Ö-vik, Bönhamn, flera gånger, och likaså Skuleberget. Men det är många år sedan nu. Närmare bestämt 40 år tillbaka. Som jag minns det ser det naturligtvis inte ut idag. Men vad där var vackert. Höga Kusten går bara inte jämföra med något annat. Var där på somrarna som barn och sedan ibland på semestrar med egen familj.Jag var i Skog mellan Kramfors och Ö-vik. Lite pippigt blir det nog alltid hos mig.Må så gott /Eivor

  6. Leif skriver:

    Hej, så bra område du forskar inom. Jag har själv en masters i miljövetenskap och jobbar på miljöförvaltningen som miljö- och hälsoskyddsinpektör, jag är dessutom lite av ett hälsofreak. Får se vad du tycker om mitt senaste inlägg angående kärnkraften.

    • Katrin skriver:

      Jo, jag håller med. Tyvärr… Jag är också av den åsikten att ska vi ha kärnkraft ska vi bryta uran här i Sverige (vi har tydligen världens största uran tillgångar) och så ska varenda Svensk, inklusive mig själv, vara beredd att lagra avfallet i vår egen trädgård (om den är lämpligast). Vi kan INTE skicka problemen utomlands utan måste klara av dem själva i Sverige.Jo, du verkar ha en bra utbildning. Min är också perfekt för mig. Sen att hela utbildningen varvad med barnafödande och andra jobb tog ca 25 år är en HELT annan historia… Att bli doktor i mitt ämne var mitt mål sen jag var liten och bodde vid en kraftigt förorenas sjö. Kan man jobba som miljö och hälsoskyddsinspektör utan att ha gått utbildningen i Umeå? Eller det kanske du har??Jag skulle gärna samarbeta mer med kommuner mm i min miljöforskning, det är skralt med samarbeten här i Uppsala. Ha det gott! /Katrin

  7. Hagstedt skriver:

    Häftigt med hela fem generationer! Det vanliga är ju fyra.Har varit i Ö-vik. Gillar stan. Mysig, kuperad och en fantastisk natur. Det är mycket som händer där nu.Hoppas nu att kära mormor får ha hälsan över vintern.Ha det!/H

  8. Leif skriver:

    Ja visst kan man jobba som det om man har likvärdig eller bättre utbildning vilket jag har. Här har du en intressant artikel om permafrost du kan läsa, men du vet nog om detta redan.http://www.dn.se/DNet…&a=719766Och dessa utsläpp motsvarar över 142 års utsläpp av växthusgaser med våra utsläpp idag. SOm sagt, det är kört för oss, vi kommer tillbaka till krita tiden.

  9. Matilda skriver:

    Min mamma är från övik och hela hennes sida av släkten bor där, så jag är där en del. En riktigt fin och ”lagom” stad tyckar jag. Har både fin natur och musik och det mesta.

  10. Eivor skriver:

    Välkommen till Pippi i kvadrat (namnbyte)Eivor

  11. Cikoria . skriver:

    jag har varit där för längesedan, på den tiden när semestern var att bila runt i sverige, hyra en stuga eller tälta.. alltså, när jag var barn…men jag kan dessvärre inte säga att jag minns mycket av det.ha en fortsatt skön helg

  12. Magnus skriver:

    Hej!Det verkar vara en sagolikt vacker plats.Jag har aldrig varit där men jag ser ju att jag borde, kanske rent av måste ta mig dit nån gång.Ha det!Idag bakar vi pepparkakor, river Dreamhack och går på Julskyltning…Helt lugnt med andra ord…:)->Mangan.

  13. Lena skriver:

    Länge sedan jag tittade in och märker att det verkligen var för länge sedan. Du må tro att även jag längtar till Höga Kusten, det bästa stället på jorden! Men i maj är jag där! Vad fin hamnen blivit i Ö-vik. Jag har faktiskt inte varit där sedan jag var ca 20 år! Ha det gott i denna stressiga månad- jag är ingen stor vän av julen tycker det är så kravfyllt..

Kommentera

