Nu sitter jag här med Jordens Största LEENDE! ;o) Katrin

Jag fick ett brev idag med informationen att jag fått ett stipendium. Jag sökte stipendiet ”bara för att” i höstas och har nu fått det. Jag hade till och med glömt att jag sökt.

Det rör sig om ganska mycket pengar…

;o)

Ibland är det bara FÖR kul att vara den jag är. Nu kan jag utan bekymmer åka på jobbresan till Indien som jag ska åka på i mitten av Januari. Och utan att behöva betala pengar ur egen ficka som jag hade tänkt. Då ska jag vara med på tre olika evenemang och berätta om min forskning. Samt söka sammarbetspartners i Indien.

Tänk om jag kan göra en insats som leder till något positivt för miljön i INDIEN, det vore något det, speciellt med tanke på hur miljön i Indien är.


Bild med smog från Indien och Bangladesh.

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

24 kommentarer till Nu sitter jag här med Jordens Största LEENDE! ;o) Katrin

  1. Gunnar skriver:

    HejEtt stort Grattis! Det måste ju vara jättekul.Önskar Dig en God Jul och ett Gott Nytt År 2008! (och året kan väl inte börja bättre för Dig?):)

    • Katrin skriver:

      Jag hugger också egen gran, men bara på tomten inte från ”egen skog”…;o)Jo, jag tycker också julen är finfin att reflektera på. Tyvärr måste jag jobba imorgon så ”julstressen” sitter i magen och gnor.Ha det gott på Julen och en riktigt finfin nyårsnatt! /Katrin

    • Katrin skriver:

      Tack för grattiset förresten. Jag ÄR en glad och TACKSAM kvinna!

    • Katrin skriver:

      Tack!Svar på ditt inlägg…HA! Jag har en sådan ”mormor” som med jämna mellanrum kommer hem till mig och röjer i röran. Det är min numera 70 -åriga mamma. Hon har i och för sig inga gräsliga klänningar utan klär sig snyggare än vad jag gör men allt annat du skriver gör hon med schvung och fart. Men jag tror att jag inte tipsar henne om dig… utan behåller henne själviskt alldeles själv!;o)Lycka till i jakten, det måste finnas massor av pärlor ”out there” som bara längtar efter att klia dig under fötterna och komma med fika! Ha det gott! /Katrin

  2. Imse Vimse skriver:

    Stort grattis!Ähum, det är inte så att du behöver ha med dig en egen sjuksköterska på alla dina resor? =)

  3. Lena skriver:

    God Jul och ett stort GRATTIS till stipendiet. Extra kul att det handlar om Indien!!

    • Katrin skriver:

      Kommentar till Lena efter julens mat…Hejsan Lena-san!Nu har jag läst en massa av dina inlägg för att komma ikapp efter min lata jul. WOW vad du gjort mycket, varit med i TV och allt. KUL!Jag anar att din rödbetssalad är lik min… Det är ett måste på julbordet och min man (från Timrå) och jag som ju är från Ö-vik har den med från bägge våra respektive barndoms-traditioner. Kokta rödbetor, några kokta morötter, några saltgurkor, 3 st syrliga äpplen och några kokta potatisar hackas fint tillsammans i en mixer. Vi har saladen i en separat skål och gör säkert 3 liter av den. Så när vi äter den inlagda sillen tar vi en kokt varm potatis, några skedar av den kalla rödbetssalladen, mågra skvimpar ovispad vispgrädde på rödbetssaladen och så massor av inlagd sill som vi gör själva av salta sillar. Min man har blivit en baddare på att filea salt sill, stora Isländska ska det vara. Till lagen tar vi ättika, socker, salt, kryddpeppar, lagerblad som får koka ihoop lite och sen svalna. Och så varvar vi sillbitar, lag, fint skuren röd lök och lite finskuren morot i en bunke. Den får stå i några dygn och blir saltare, starkare, fastare och MYCKET godare än färdiginlagd som jag tycker är för sladdrig och söt.Mums, än är jag inte less på sillen och rödbetssaladen trots att vi ätit kilovis nu under julen…;o)Härligt med all den goda Japanska maten du skriver om. Kurryköttet med kokosmjölk OCH jordnötssmör ska jag definitivt prova!Ha det gott! /Katrin

  4. tanten skriver:

    Grattis!! Låter underbart!Önskar dig en riktigt God Jul!Kram

    • Katrin skriver:

      Tusen tack! Kommentar till tantens inlägg: Härliga ord, för så ÄR det. Allt har minst 2 sidor och kan beskrivas i mängder av ollikbetydande ord.Så ha det gott och lycka till med jobbsökeriet!/KatrinPS bara 6 dagar kvar till Indienresan… Jag är riktigt nyfiken på hur det ska bli!

  5. Rosa skriver:

    Rosa gör vågen är så imponerad och glad för din skull.

  6. Eleonor skriver:

    GOD JUL! OCH GRATTIS TILL STIPENDIET! ELLE

  7. Imse Vimse skriver:

    Tack för din underbart snälla kommentar. Jag vill bara säga detsamma till dig, om allting!Kram

  8. Maggis skriver:

    Grattis du verkar vara i rätt branch för att få resa runt och se världen. Kanske skulle man ha blivit forskare….Äh jag håller mig här hemma medan du härjar omkring i stora vida världen.Nu tänkte jag önska dig och din familj en skön Jul.Kram

  9. Barbro skriver:

    Jättemycket grattis och lycka till med resan!;oD

  10. Syster Yster skriver:

    Ett stort grattis även från mig. Jag minns din lycka när du fick ditt förra stipendie! Lycka till med forskningen för Gudarna ska veta att det behövs!God Jul och Gott Nytt År

  11. Barbamama skriver:

    Grattis! Jag blir så glad för din skull för du är verkligen värd detta! Du kämpar för en sådan viktig sak!!!

  12. Ove skriver:

    Väldigt mycket grattis! Jag har en stark känsla av att du kan göa något bra av det!

  13. Katrin skriver:

    Brev till ALJag anar att så många resdagar tär både på den som reser och den som stannar hemma. Bra ändå att du kan skriva att ni haft en ”lycklig skilsmässa” och att barnen klarat allt bra. Härligt också att du har ett så trevligt jobb. Det måste vara stimulerande att hjälpa andra utvecklas i sin sång.Själv har jag och min man också passerat en massa knepiga år. Barnen och jobbet (för min man) och min utbildning och disputation tog all kraft och energi. De senaste åren har vi dock börjat hitta varandra igen. Jag har följt med på 3 olika konferenser som ”medföljande” bara det senaste halvåret, en vecka per konferens så vi har varit i Rumänien, i Grekland och i Turkiet tillsammans hösten 2007. Så ska vi till INdien nästa vecka men då är jag också inbjuden och ska prata om min forskning. Det ska bli riktigt spännande att åka till Indien för första gången.;o)Vi har ofta hand om vårt barnbarn och de unga föräldrarna har det lätt. Jag är lite ambivalent… Det känns som om vi har blivit småbarnsföräldrar igen och det är ju NU som vi ska hitta tillbaka till varandra igen… Lillsonen är fn i Japan i drygt två veckor och hälsar på sin storebror som är där och gör sitt examensarbete och barnbarnets mamma håller på med hemtentor och har skaffat sig kvällsjobb. Så, Ella har varit hos oss kanske 20 av 30 dagar. Det är mycket det. Men vad gör vi när de unga har kommit på hur lätt det är att fråga oss…Det här blev lika långt, nu måste jag jobba med oresentationen jag ska hålla i Indien. Dels i Patma i Bihar och dels i Delhi, så 2 olika ställen ska få en dos av min miljöforskning. Eftersom miljön i Indien är som den är ska det bli riktigt KUL att kanske bidra med en liten liten skillnad.

  14. Ru* skriver:

    Åh!Grattis!

  15. Tindraz skriver:

    Grattis och lycka till 🙂

  16. Mette skriver:

    Super grattis!Jag älskar när folk jobbar med det de vill/älskar. Då blir man helt automatisk bra på det.Du kan ju tipsa dom om att använda min energisnåla sänglampa :-)Nej skämt åt sidan problemet är ju faktiskt allvarligt.Det gläder mig att just du får forska på detta område.Ha en trevlig dag.Mette

    • Katrin skriver:

      Hoppas det reder sig med din krånglige leverantör. Och visst! Jag är en mycket lycklig kvinna som jobbar med precis det jag själv vill och kan. Sen att jag själv tycker att den forskning jag gör, som alltid har med vår miljö att göra, är viktig och betydelsefull är grädde på moset.Jo, jag ska propagera för dina lampor!;o)Ha det gott! /Katrin

Kommentera

