Indien, vad i hela friden ska jag säga? och VAD SKA JAG HA PÅ MIG?? ;o) Katrin

Jag ska ju till Indien om knappt 6 dagar och vara borta i en vecka. Jag har riktigt sett fram emot resan men nu har allt förändrats…

Från att ha varit inbjuden på ett relativt litet institut för att berätta för de som arbetar där om min forskning är det något som har hänt. Tummetotten har blivit en Armanikostym. Nu ska evenemanget hållas i ett konferenscenter med ca 700 platser och jag har blivit förvarnade om att både TV och tidningar kommer att vara närvarande. Vi ska enligt uppgift synas så mycket att ”strict business” kläder är ett måste.

Hjälp, vad ska jag säga till en sådan församling? och ännu mer hjälp, vad ska jag ha på mig?

Jag är ju överviktig och har problem att hitta kläder i rätt storlek. Den senaste tiden har jag besökt varenda damklädesaffär i staden och jag lovar, inte ETT ENDA klädplagg passar. Jag har för tjocka armar för dagens smala mode…

Ni som läst mig en längre tid börjar snart undra… När utför jag min forskning egentligen och har jag bara problem med mina kläder. Inför promoveringen var det ju likadant (se här) och nu ojar jag mig över kläderna jag ska ha i Indien också?

Aldrig får man vara riktigt glad heller.

Men i alla fall… jag ska till Indien, ett sådant ÄVENTYR!

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

23 kommentarer till Indien, vad i hela friden ska jag säga? och VAD SKA JAG HA PÅ MIG?? ;o) Katrin

  1. Imse Vimse skriver:

    Oj, vad mycket indien just nu. Sonens flickvän kom därifrån igår. Åk till nån av Gudrun Sjödéns butiker i Stockholm. Alltid ett säkert kort. Du kan hitta finare kläder i tunna tyger, samt praktiska och rymliga kläder i härliga material och färger.

    • Katrin skriver:

      Det värsta med Gudrun Sjödéns kläder är att de dragit ned på storlekarna. Förr fanns xl, xxl och xxxl. Nu går de bara upp till xl och den storleken är jämförbar med en 44, jag har provat!Jag drar 46, 48 eller 50 beroende på tillverkaren och kommer helt enkelt inte in i GSs kläder.men tack för tipset! Jag ska åka in till Sthlm på fredag. Ha det gott! /Katrin

  2. Solitude . skriver:

    ta seden dit du kommer och bär en sari?du behöver inte kika in på min gamla blogg, den är bara ett villospår… håller den igång av strategiska skäl… kram

    • Katrin skriver:

      Sari, jag tror inte jag hinner köpa en i Indien……På min satellit? Var jobbar du egentligen? Det lät spännande.Jo, jag förstår att den andra bloggen är kvar och varför, tack för förklaringen!Det är alltid kul att se vad du gjort, du är så kreativ! Så lägg ut en bild du, jag tittar!Ha det gott! /Katrin

  3. tanten skriver:

    Så spännande! Jag hoppas att du får en underbar resa och att du hittar kläder som är bekväma och fina.Solitudes idé var bra:)Kramar

  4. Kvack skriver:

    Har samma problem som dig, ärmarna är alltid för smala. Provat Lindex ”Generous”-serie eller H&M:s BiB? Om du inte hittar nåt kan det kanske vara läge att lägga pengar på att sy upp en grundgarderob (kavaj, långbyxor, kjol) som du kan variera med toppar, scarfes o.s.v. (Lite sent påtänkt nu…) Något som jag tycker är snyggt är en fodralklänning (tänk Jackie Kennedy) med en kavaj till eller en tunn fin blus/kofta över. I svalt mtrl, thaisiden kanske, i en häftig färg. Komplttera med tunn scarf till.

    • Katrin skriver:

      Jag är också tvivlande på nyttan av fängelse. Helst skulle jag vilja att sådana där rötägg utan känsla för livets värde skulle isoleras på en otillgänglig och karg plats där de fick lära sig att samarbeta för att överleva. Gärna med en samling visa, snälla och härliga äldre som kunde lära dem folkvett under åren.På ungdomsvårdsskolor är det väldigt mycket ”buse-utbildning” dvs många kommer ut hårdare än när de togs in. Jag skulle vilja lära unga brottslingar ödmjukhet, hänsyn, etik, moral mm men det lär man sig nog inte på en ungdomsvårdsskola…Ha det gott! /KatrinPS Min äldste son är nämdeman och kan berätta mycket och tragiskt om unga återfallsförbrytare och ”vården” de får…

    • Katrin skriver:

      PS Jag gillar också Indiana Jones filmerna. Jag fick ett dataspel ”Indiana Jones and the fate of Atlantis” i julklapp av mina barn för typ 12-15 år sedan (för att de ville spela det) och satt sedan klistrad vid datorn i veckor…Har du spelat det?Ha det gott! /Katrin

  5. Velpottan skriver:

    Oj,vad pirrigt.Lycka till…suck,vilka spännande liv folk har…..

    • Katrin skriver:

      Ja, femmor är ju inte det vanligaste, kanske hus blir bättre?Jag bor i egenhändigt ritat hus, med sex rum o kök. Nu när storsonen flyttat och rara dottern snart drar iväg känns det lyxigt med egna rum. Men det är också helt härligt så jag hoppas ni hittar något stort, fint och billigt!Jo, jag lever ett riktigt härligt liv. Nederländerna, Rumänien, Grekland, Kroatien, Turkiet och så nu Indien. Allt på lite drygt ett halvår…Största leendet!Katrin

  6. Rosa skriver:

    Lindex har en avdelning med större storlekar. Jag har inte varit där (ligger en trappa ner, därför). Tänker att de borde väl ha nå´t. En vadlång kjol, en blus av tunnare material och en kavaj. Eller blir det helt fel? Jag upplever att längden är ett problem också (är ju också kort). Jag är smal, men ibland blir det ändå så märkligt med vissa kläder bara för att jag är kort. Så jag förstår att du upplever det svårt.Håller tummarna för dig att du blir nöjd.

    • Katrin skriver:

      Ja,visst var det märkligt att hotbilden och mailen bara läggs i en mapp. Jag tycker hon var för flat och skulle markerat att så där gör man inte (hotar en domare). Polisanmält alla brevskrivare som hotat. ”Finns det inget som heter ”ingrepp i polissak” eller liknande? Att man inte får hota ”om du inte dömer si så går det dig illa” är ju ett allvarligt hot.Kläderna… Jo jag är kort också och oproportioneelig. En jämntjock korv utan kurvor. Den inskurna kavajen stramar över magen och är vid som ett hus över baken och under armarna. Allt ser bara så fel ut.Jag ska in till Sthlm på fredag och undrar om du har tips på affärer (förutom Lilndex) som har större storlekar?Ha det gott! /Katrin

  7. Rosa skriver:

    Svar: Nej jag har inte koll. Men tips är att kolla på eniro och damkläder/butiker. Tänker också att Åhléns City måste ha ett utbud.

  8. Gunnar skriver:

    Bloggsvar:Jag har bestämt mig för att läsa alla tre böckerna innan jag ser filmen.Och jag kanske väntar tills den finns på DVD.Nej jag har inte läst robin Hobb men tackar för tipset!—————–Det låter jättekul o spännande med Din Indien-resa!Det kommer säkert att gå bra.Är inte Indien som gjort för löst åtsittande kläder?Du får väl börja med att ekipera dig på plats 🙂

  9. Linn skriver:

    nu kanske det är lite för kort om tid. Men jag slår ett slag för ellos. Deras pluss colection är underbar. Tar man paketet express får man hem det på bara två dagar för det mesta med. http://www.ellos.se/S…&PageId=2062Jag har köpt massor med kläder där den senaste tiden och jag är både stor och tjock och opropotionelig. Med tjocka armar med. Lycka till i indien.

    • Katrin skriver:

      Vilket toppentips, Ellos! Tack för det!! Nu har jag varit på deras sajt och beställt en massa kläder. Fina röda toppar och blusar, två par strechjeans och lite till.Kul med lite färger också. På Kapp Ahl, Lindex med flera har de mest svart, brunt, grått och svart/vitt vilket jag tycker är tråkigt.Min viktresa håller ju också som bäst på. Jag har lyckats bli en stor frukostätare från att tidigare inte ätit något alls innan typ kl 12. Uj, vilken skillnad det har gjort. Jag är i stort sett alltid mätt och äter därför mindre portioner. Jag har på så vis tappat ca 15 kg drygt (på ett år). Ganska skönt!!;o)Håller tummarna för att din resa ser positiv ut!Ha det gott! och som sagt, tack för tipset om Ellos! /Katrin

  10. Solitude . skriver:

    hej igen… min son kommer hem från indien idag någon gång :)bilden på min lilla gåva kan du se här http://blogg.aftonbla…ska in i duschen lite snabbt nu innan jag ger mig iväg ut på en fikadejt.ha en skön kväll

  11. Barbro skriver:

    Ja, jag har som du vet motsatt problem och det är inte så roligt det heller.Hoppas du hinner hitta något, för nu räcker väl tiden inte till för några omfattande sömnadsjobb.Och naturligtvis hoppas jag även att du får en underbar resa.:o)

  12. Lena skriver:

    Hej igen, skrev kommentar igår till dig men den kom bort?Vill bara önska lycka till- vilken grej att tala miljö i Indien! Klipp av doktorsklänningen och köp en fin sjal till den!

  13. Linn skriver:

    HejsanVa kul att det blev lite shopping på Ellos. Jo, Dom har verkligen fått till det i år. Sen en liten hemlis… två gånger om året har dom tydligen jääääätte rea på catalog (finns bland deras avdelningar, det är deras rea avdelning) Då är det typ halva priset på rea priset. Jag shoppade loss som en galning. Sen är det alltid olika rabbatter när man väl börjat handla. Och med express paketet så hinner man få hem allt snabbt med. Passformen brukar vara bra på mig iallafall.

Kommentera

