Tveksam forskning… SÅ många valar harpuneras ihjäl helt i onödan! ;o( Katrin

Jag har ju tagit som en vana att varje lön skänka några hundringar till någonting som jag tycker är viktigt. Detta började jag med när jag i januari 2007 blev anställd med riktig lön efter att i hela mitt liv studerat, jobbat deltid, jobbat som vikarie, studerat igen mm och helt enkelt inte haft råd att skänka bort pengar. Men nu med mitt nya ”riktiga” jobb så vill jag bidra till att ”förändra värden”.

Denna månad donerar jag pengar till Greenpeace. De jobbar ihärdigt emot Japans så kallade ”vetenskapliga, forskningsbaserade” valjakt. Gå HIT och donera du också!


Här håller ett Japanskt valfångstfartyg på att vincha upp en val. (Se bilden i tidningsartikeln på nätet här)

Du kan också skriva på ett brev som skickas till kameraföretaget Canons VD (gå in och klicka här). I det brevet står det typ ”varför skjuta valar med harpun när du kan skjuta dem med Canon”… Väldigt fyndigt på Engelska (Why use a harpoon… when you can use a Canon?) men att skjuta valar med en Kanon är kanske lite väl likt det som sker för att det ska passa på Svenska. Men, man skickar alltså ett brev skrivet på Engelska så jag tycker det passar mycket bra.

Greenpeace engagerar sig mot valjakt och annan rovjakt i våra hav. Hit kan du gå och till exempel lyssna på valsång, följa valarnas vandring med satellit och göra andra intressanta upptäkter.

Valjakten ÄR inte vetenskapligt försvarbar. Idag kan man följa valarna med satelit, ta prover från deras tjocka späcklager med hjälp av biopsier, fotografera dem och använda identifikationsprogram för att hålla rätt på individerna mm. Dessutom har DNA tekniken lett till att varje individs släktskapsförhållanden lätt kan bestämmas.

Om sen varje val följs under hela sitt liv skulle enormt mycket kunna läras. Om till exempel miljögifter och hur de accumuleras under hela livet, som ju jag jobbar med.

Att döda valarna och säga att det är pga forskning är bara lögn. Det ÄR för att äta valarna de dödas. På så vis slingrar sig Japan undan valjaktsförbudet. Att de på så vis skaffar sig ett oerhört SVART rykte internationellt bör de bli uppmärksammade på!

Den Japanska Valjakten ÄR en SKAM! INTE forskning!!

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Tveksam forskning… SÅ många valar harpuneras ihjäl helt i onödan! ;o( Katrin

  1. Rosa skriver:

    VAD DU ÄR BRA SOM SKRIVER OM DET HÄR.

  2. Ove skriver:

    Duktig tjej!. Visa japanerna att dom inte har något val!

  3. Kvack skriver:

    Tack för att du upplyser en oupplyst anka. Man kan komma undan med det mesta om det inte finns engagerade människor (som du) och föreningar”

Kommentera

