och DÄR var jag också! ;o) Katrin

Jag har ju skrivit lite om mitt besök till Indien. Alldeles FÖR lite… Det var fantastiskt, allt var omtumlande, jag har massor av foton att visa och så har jag hur mycket som helst att göra på jobbet och tar mig inte tid att blogga om min Indie-resa.
Men här är i alla fall lite foton från Taj-Mahal och Agra. Hela området kan du läsa mer om här (om Taj Mahal) och här (om Agras fort)


Man går igenom en imponerande portal för att komma till mausoleet.


Det är bedövande vackert och förvånansvärt stillsamt trots den stora mängden människor.


Alla vill bli fotade med byggnaden bakom sig, denna familj hade flera fotografer som alla stod bredvid mig på en smal stengång med vatten runt om.


I närheten av Taj Mahal (som ju är en gravplats) ligger Agras fort där Stormogulen, Shah Jahan (läs om honom här) bodde, han som byggde Taj Mahal till sin älskade hustru Mumtaz Mahal (läs om henne här) när hon dog i barnsäng.

Agras fort är Helt Otroligt stort! Det är en muromgärdad stor stad med mängder av palats, moskeer, hus mm innanför murarna. Det tillhör Unescos världsarv och är värd ett långt besök. Systermonumentet, Taj Mahal får nog flest besökare men även fortet är en stor upplevelse.


Jag tog detta foto på ett av tornen som vaktar ingången…

Jag vände mig om, skymtade Taj Mahal i fjärran, gick över vägen (med risk för livet) och fotograferade Taj Mahals baksida.


Detta måste ha varit en vy som stormogulen ofta gick och tittade på. Nu har jag ju zoom på min kamera men jag hoppas att kikare fanns då på 1500 -talet! Så han kunde drömma om sin själs älskade…


Här står vår chaufför och väntar på mig, på andra sidan vägen (dödsfällan) dit jag skuttat för att fota baksidan av Taj Mahal. Den blonde karlen som skymtar bakom vår hyrda bil är min alldeles egna man, här på bloggen kallad Sir Vääs… Han pratar i mobilen, och jobbar som vanligt med andra ord! Jobbar även i skuggan av Agras fort och Taj Mahal med andra ord. Tala om ett finfint ”kontor”!


Här är ett annat av Agra fortets vackra vakttorn. Att tänka sig att detta fort byggdes på 1000-1500-talet är fantastiskt!
De kunde bygga då!

Nu till foton från Agra på några moderna hus.


Tungt lastade cyklar såg man överallt. Den ”lilla människan” lever ett tungt liv i Indien idag.


Överallt såg man bevis för att de reparerar och tar tillvara på allt skräp på ett helt annat sätt än vad vi gör i Sverige. Här hänger till exempel otroligt välreparerade cykeldäck. Dvs de var reparerade massor av gånger!

Trångt på gatorna var det. Och detta är i Agra, där Indiens största sevärdheter ligger och dit ALLA reser för att titta. På denna väg…

 Varför kan vi inte bygga lika vackert idag som man kunde på medeltiden?

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till och DÄR var jag också! ;o) Katrin

  1. *Vicke* skriver:

    Nu blev jag sugen på att åka dit, jag har inte vart där på 20årVicke

  2. Ru* skriver:

    Vika härliga bilder! Tack för att du delar med dig!

  3. Ru* skriver:

    Haha… Anade jag ironi!Jag skrattade så jag grät, fick ju inte alls upp den farten jag trodde

  4. Barbamama skriver:

    Vad glad jag blir av att se dina foton, och tänk att du har varit där 🙂 De är jättefina dina bilder och det måste kännas kul för dig att titta på dem och veta att det är du som har tagit dem 🙂

  5. Pippi-Fia skriver:

    Det var fina bilder. Det msåte ha varit en upplevelse. fina ko-bilder har du också.Trevlig helgKram

  6. Imse Vimse skriver:

    Vad spännande. Vilka kontraster. Måste vara ett otroligt land att resa runt i.Kram

  7. Kvack skriver:

    Tack för att jag får en virtuell Indienresa! Så vackert, så underbart Taj Mahal är.Det är väl byggnadsstandard + jante + konstnaderna som gör att vi inte bygger så vackert nu för tiden. Men jag såg ett reportage här om dagen där de visade den nya ”skrapan” vid Telefonplan (Stockholm). Det är en ordinärt högt hus, men med en underbar blomsterutsmyckning, av en konstnär, på hela byggnaden. Ett steg i rätt riktning, eller hur?

  8. Franceska skriver:

    Vilka fantastiska bilder, vilka oerhört vackra hus!!!!!!!!!!!!jag går över till metro… kika in där så känner du nog igen mig – hoppas…

  9. Barbro skriver:

    Helt fantastiska bilder. Verkligen roligt att se!

  10. Ove skriver:

    Hej!Har registrerat din adress och hör av mig!Ove

Kommentera

