Ska du fria? så här gjorde jag… och så min alldeles egna, nya bil ;o) Katrin

Idag är det ju skottdagen och alla kvinnor har ”rätt” att fria till de de vill gifta sig med. Det är ju en härlig sed och jag friade till min man när det var skottår 1980 bara för att det var roligt. Vi hade naturligtvis vagt pratat om giftemål ”bara så där” även tidigare, för vi hade varit sambos i 2.5 år och var förlovade, men det hade inte varit något ”riktigt frieri”.

Skottdagen ringde jag min fästman, jag bodde sen några månader tillbaka på Shetlandsöarna och han bodde i Brighton och jag minns att jag satt i en fönsterglugg i huset jag bodde i, tittade ut över ett soligt hav och frös. I slutet av februari på Shetlandsöarna år 1980 var det kallt, speciellt eftersom huset jag bodde i värmdes upp av en ynka liten brasa långt ifrån telefonen. Huset stod på pelare ute i vattnet och lade man sig på golvet och kikade mellan plankorna kunde man se havet. Då begriper ni att det var KALLT.

Nåväl, där satt jag i fönstersmygen och friade till min älsklilng. Jag kommer inte ihåg exakt vad han svarade men att han blev glad och svarade typ
-Självklart! kommer jag ihåg. Vi lyckades sen gifta oss knappt 6 månader senare när vi väl kommit tillbaka till Sverige. Jag var 21 år och min man var 22 år och än idag är vi varandras käraste man/fru.

Jag har ju också gått och köpt mig en ny bil, och jag fick den levererad igår kväll. Det är en Renault Clio Stora och jag är helnöjd! Här kommer lite nytagna foton…


Min alldeles egen lilla nya bil hemma på parkeringen igår kväll. Jag kunde inte låta bli att fotografera henne för hon blänkte så fint trots att det börjat bli mörkt.


Ser hon inte käck ut?


Fotat rätt igenom framrutan, fin, ny, fläckfri… bara några kilometer har hon gått!


Jag gillar bilens linjer

Min lilla Clio får lätt plats på alla p-platser. Jag kunde inte låta bli att ställa ned jobbväskan, rota fram kameran och fota mitt lilla underverk i morse efter att jag parkerat på jobbets p-plats. Nu ska den lilla stå där och glänsa hela dagen innan jag får träffa henne igen…

Suck, jag tror att min man har fått en konkurrent efter alla dessa år…
;o)

 

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Ska du fria? så här gjorde jag… och så min alldeles egna, nya bil ;o) Katrin

  1. Barbamama skriver:

    Ohhh en sådan där bil skulle jag vilja ha den dag jag nu får ändan ur vagnen och tar körkort 🙂 det är en tjejbil det där som passar oss bra ”ler”. Är den skön att köra?ha en härlig helg, hoppas du har samma härliga väder som jag harkramar

  2. magnus skriver:

    Oj oj oj ….Vilken liten pärla.Milla J, spelar Jeanne i filmen med samma namn. John Malcovich spelar den unge kungen Charles som blir krönt av Jeanne d´Arc.Bra, lite blodig, men bra. Hyr den absolut.Ha en mycket fin och trevlig helg nu!mvh->M.

  3. Gloria Mundi skriver:

    Oj jag tror jag blev kär… Har hon en syster? ;p

  4. Pippi-Fia skriver:

    Tror nog att du slutade frysa när du fick ditt svar.Tur du skrev vad det är för bil. Jag är heldum på det. Har inte ens körkort. Kanske därför.Det var inte så farligt med klanteriet, det blev nog lite överdramatiserat från min sida. Står idag.Ha en trevlig helg.KramPs. Jag ska inte fria till någon. Ds

  5. Imse Vimse skriver:

    Vilket mysigt frieri.Grattis till bilen. Jag köpte mig också en egen liten bil för ett par månader sedan. En Renault Modus. Sonen liknade den vid en gris, så nu heter den Lilla Grisen.Vilken kul SF-blogg förresten.Kram

  6. *Vicke* skriver:

    Det var en härlig historia om ditt frieri, grattis till nya bilenVicke

  7. herrnixon skriver:

    Det här med kvacksalvare. Det låter lite som något man smörjer in grodor med, längre än så vill jag inte spekulera. Nu väntar jag bara på boken.Och… är sätena prickiga eller är det bara som det ser ut?

  8. Barbro skriver:

    Jag hade aldrig förr hört talas om det där med skottdagen, så jag hann inte förbereda mig.Men det är skottår igen om fyra år;o)

  9. Kvack skriver:

    Min man och jag körde med gemensam ”frining”. Vi, kom helt enkelt, överens om att gifta oss. Vi hade bott ihop i fyra år och tyckte att det var dags för barn och vi är lite gammaldags, så vi ville gifta oss först. Inte så romantiskt…men 24 år senare är vi fortfarande gifta och älskar varandra mycket. Gillar din nya pärla. Det är underbart med små bilar som får plats överallt!!!

Kommentera

