Konstnärliga Katrin med katt och så huset… ;o) /Katrin

Jag har börjat på en keramikkurs i Medborgarskolans regi och har gjort en kattskulptur som var klar igår. Idag ställde jag den i mitt fönster på jobbet, där ska hon stå och skicka kraft och tur till mig. Undrar hur många ansökningsomgångar stackaren ska få uppleva? Då jag skriver ansökningar och pustar över formuleringarna…

Vi hade en Abessinier under många år, Puma hette hon och jag har tänkt på henne och på Egyptiska tempelkatter när jag gjorde min kattflicka.


Bredvid henne i fönstret står den fantastiska presenten jag fick när jag var i Indien. En gjuten brons av Indiens första universitet…

Jag blev riktigt nöjd med skulpturen. Det är kul att göra något med händerna efter att alltid jobba med hjärnan!


 Så här såg vårat hus ut i Tisdags. Himlen bakom huset (rakt i Väster) var gul som svavel. Sen började snöfallet och nu har vi ca 5 cm snö, allt är vitt och fint.

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

27 kommentarer till Konstnärliga Katrin med katt och så huset… ;o) /Katrin

  1. Ove skriver:

    Duktig!Jag kommenterade dina bilder på din andra blogg, har du noterat det?/Ove

    • Katrin skriver:

      Jag håller helt med, och köper aldrig något från Kina. Jag slutade när jag för flera år sedan såg de vidriga filmerna om hundar och andra djur som flåddes levande i Kina för sina skinns skull. Och kinesernas framfart i Tibet gör u inte direkt att jag blir sugen på att häva min bojkott.Jag köper heller inget från Israel, från Frankrike (tänk att du och jag bryr oss om Rainbow Warrior!) eller från USA. Jag anser att det är det i stort sett enda vettiga som vi konsumenter kan göra för att visa att vi inte godkänner landets politik.Ops, jag kom precis på var min nya Renault Clio är tillverkad… Hm, att jag inte tänkte på det när jag köpte den bilen… Jag ville ju tex inte ha en Ford pga kopplingen till USA.Bloggsvar; Jo, jag la märke till din kommentar på min konstsida. Tack för den! Konstbloggen min ligger ju ganska så stilla, jag tror att jag ska publicera något där alldeles snart, min kreativitet har vaknat upp!Ha det gott Ove! /Katrin

  2. Tizzel skriver:

    Läcker katt!! Och du… vilket fiint hus du har!!! *suckar avundsjukt*Bloggsvar:Tack snälla Katrin för dina ord hos mig!!Tar till mig dina ord och hoppas… men är rättså tveksam faktiskt…För samtidigt som man kanske ser honom som en skitstövel, hade han faktiskt oerhört många fina sidor också. Och fastän jag är arg, ledsen och besviken av hans val… så är jag också samtidigt jätteledsen för att jag ser vad jag bidrog med som gjorde att relationen kraschade. Det är tungt!Ha en härlig påskhelg!!KramTizzel

    • Katrin skriver:

      Tack! Jo, jag bor riktigt bra!;o)Svar på din kommentar hos mig. Jamän, såsom du agerade gjorde du för att du just då bara kunde göra på det viset. Man kan ALLTID vara efterklok och säga -Om jag bara gjorde… -Om jag bara sade… men jag menar att man i varje mikrosekund agerar utifrån de betingelser som skapat den mikrosekunden.Om jag slår min son (vilket jag gjorde en gång för sisådär 26 år sedan) så kan jag ångra det i resten av mitt liv. Men jag kan också acceptera att jag gjorde som jag gjorde i den situation jag var då, be om förlåt och också förlåta mig själv. Jag kommer naturligtvis aldrig att vara stolt över det jag gjorde, men jag kan leva resten av mitt liv och inse varför jag gjorde så, veta att min son förstår och förlåter och jobba på att aldrig hamna i en liknande situation igen.Så, ångra aldrig något du gjort! Försök förstå dina handlingar, förlåt dig själv och gå vidare. Att ångra något som aldrig kan vara ogjort är bara grunden för självförakt, och inte konstruktivt. Även ur de vidrigaste händelser kan något gott komma OM man lär sig.Kram!Katrin

  3. MrsWMK skriver:

    Hej du! Har följt din resa ett tag och tycker din katt är kanonfin! Om du får för dig att göra flera tar jag gärna hand om ett ex 😉 //MrsWMK

    • Katrin skriver:

      Hm… jag är en sådan som håller i mina skapelser som om de vore mina barn. En gång skapade jag en serie akvareller och blev erbjuden mycket pengar för en av dem. Trots att jag hade flera KUNDE jag inte skiljas från tavlan. Nu ligger de alla i en STOR hög till ingen glädje… Kanske jag ska börja sälja ändå?Ha det gott! /Katrin

  4. Pippi-Fia skriver:

    Det var en fin katt. Vad duktig du är. Uppriktigt menat, inte bara standarduttryck inte. Jag tycker katten är otroligt fint gjord. Har haft katt själv, en liten underbar ”bondkatt” (europeisk huskatt, bevars) så det är inte bara fåglar i huvudet på mig.Underbart hus också. Men om jag håller med om att det vita är fint. Nja storsadsbo vet du… och därtill 08 så förstår du nog. Men huset och bilden är jättefint.Tack för din snälla goa kommentar. Nu är jag hemma igen. Men det tar tid innan jag är OK igen.Ha en rikigt fin PåskKram

    • Katrin skriver:

      En sådan vacker Abessinier, hon liknar min som hette Puma riktigt mycket! Det var Puma som fick vara modell när jag gjorde min keramikkatt. Tyvärr kan jag inte ha katt för att jag är allergisk, riktigt skittråkigt.Vilka roliga ”talande fåglar” du snickrat ihop! Tack för dem!Ha det gott! /Katrin

  5. Madonnan skriver:

    Vad fin katt du har gjort, förstår att den betyder något extra. Roligt att få se hur ni bor. Jättefint ju!Kram och Glad Påsk!:)

    • Katrin skriver:

      Tack!Jag begriper inte hur hon tänker, det skulle vara riktigt orättvist om hon skulle ha hälften av det Paul byggt upp under Beatlestiden. Hälften av det han/hon gjort tillsammans under äktenskapet, JA hälften av hans besparingar? Nej.De som gift sig tidigt (som jag o min man) har ju tillsammans byggt upp en tillvaro och ska givetvis dela allt vid en ev skilsmässa. Men de som VET att ens maka/make byggt upp en förmögenhet innan giftemålet… Ska de automatiskt ha rätt till hälften? Jag tycker inte det.Och… hur kan hon ha mage att aäga att hon inte klarar sig på de pengarna hon skulle få? OBEGRIPLIGT!Ha det gott! /Katrin

  6. *Vicke* skriver:

    Den ska du vara nöjd med, den blev jätte finVicke

  7. imse skriver:

    Jättefin skulptur. Men du kan väl inte vara nybörjare??Påskkram!

  8. *Vicke* skriver:

    Du får ha en fortsatt trevlig helg nuVicke

  9. magnus skriver:

    Snön gör ju mycket, inte minst reflekterar den ljuset. Ha det!->M.

  10. *Vicke* skriver:

    Inget nyttVicke

  11. Barbamama skriver:

    Men vad duktig du är!!! En sådan där vacker katt skulle jag kunna köpa 🙂 KUL!vi har också fått en massa snö, vi har knappt haft ngn snö och nu har vi en massa…..

  12. Gunnar skriver:

    HejVilka fina skulpturer! Måste vara kul att kunna göra sånt.Ja det ser ut som en Egyptisk tempelkatt.I alla fall som jag föreställer mig en sådan.:-)

  13. magnus skriver:

    Hej igen…Glömde ju säga det viktigaste.Vilken känsla du har! Jättefin skulptur Katrin! Kul med kurser där man får härja fritt. Framförallt så har man då bestämt en tid där man får skapa som man på något vis aldrig får till annars, trots att tiden säkert finns där.Ha det gott!->M.

  14. Humlan skriver:

    Åh, vilken underbar katt. Jag har också funderingar på en keramikkurs till hösten. Det vore kul att skapa på andra sätt, precis som du beskriver det!Du har dock en sån känsla för konst, skapande och färg och form. Det är en gåva, lika viktig och underbar som att okmmunicera med barn.

    • Katrin skriver:

      Oj, hur gick det? Att ha vattkoppor är ju riktigt ”kliigt”. Kunde du bada och sola ändå?Härligt att du kunde skratta åt eländet!Var du i Antalya i Turkiet? Där var ju jag också på det där femstjärniga hotellet som var ett Moskva i miniatyr. Var bodde du?Jo, jag njuter av att då och då skapa något, och ibland blir jag riktigt nöjd. Som med min katt. Jag rekommenderar dig att börja med keramik, man kan inte tänka på något annat än på leran, vad händerna gör. Och det är bara Så skönt! Sen att det blir ett antal ”fina” drejade koppar mm på köpet får man leva med!;o)Ha det gott! /Katrin

  15. Ru* skriver:

    Oj va duktig du är! Det är ju riktig Art!

    • Katrin skriver:

      Precis! Aliens!!Se min senaste blogg…Jo, jag blev glad åt kissen, som jag bara satt och tummade fram ggenom att tänka på min abbessinier (numera död) och på Egyptiska tempelkatter. Hur tanken kan formas till ett föremål som liknar det man tänkt på är fascinerande!Och du fortsätter att promenera i snön med hundarna… Hur mår du? Är du påverkad av din stroke? Är du sjukskriven fortfarande? en av mina jobbkompisar har haft en hjärnblödning för snart 3 veckor sedan och är tyvärr inte kontaktbar ännu, och ligger i respirator. Aneurysm i en hjärnartär… Jag börjar mer och mer inse att livet ÄR skört och bör levas NU!Kram! /Katrin

  16. Rosa skriver:

    Katten är helt underbar!!!!!!!!!!! Skulle gärna ha den jag också. Ni bor ju i ett sån´t vackert hus.

  17. Livsnjutare skriver:

    Verkligen roligt att få se er fina villa. Ni bor ju jättefint!Sen är du ju jätteduktig på keramik.På mannens påskutställning fanns det en som hade gjort mycket i keramik. Om du har lust så kan du se en del av mannens tavlor på min blogg.Ha en skön kväll!Kram!

    • Katrin skriver:

      Ja, vi har byggt vår villa på ett berg, ca 5 minuter från Uppsala centrum. helt ”i naturen” med andra villor på behörigt avstånd. Vi NJUTER av vårt fina hus!Keramik är en avslappnande hobby, man kan inte tänka på något annat än vad man har i händerna… Härlig stämning i din mans tavlor. Vad har du för hobby?Ha det gott! /KatrinPS Har du sett min blogg med mina alster?http://blogg.aftonbla

  18. ZOL skriver:

    Mycket, mycket fin katt och ett underbart hus!! Lycka till med alla ansökningar. Du har ju gjort väldigt mycket på 16 månader så det blir nog inga problem alls.

  19. *Kryddan skriver:

    Jättefin katt, hur fin som helst. Du kan verkligen vara stolt över ditt konstverk.:o)

Kommentera

