Då blir det toalettfoton från Indien, liten varning utfärdas! ;o) Katrin


Direkt på flygplatsen började jag ana att något var annorlunda. Inget toapapper och en liten vattenkanna… Lägg märke till det vackra stengolvet!


Runt vattenkannan var det ganska smutsigt vatten utspillt.


När vi var ute och gick runt ett monument, ett gammalt sädesmagasin i Patna  satt en människa på huk framför oss helt obesvärad. Ingen Indier tittade på andra människor när de utförde sina behov. Det var en luftig toalett det, inte direkt stengolv men i alla fall jord.


Efter alla murar stod det män och kissade, jag är ingen Indier jag utan fotade glatt på. Jag undrar var kvinnorna gick? Jo, det var ju just inga kvinnor ute.


Här var på en resturang i Agra innan vi gick till Taj Mahal. När vi kom gick en i personalen in och städade toan så detta är hur det såg ut när den var städad. Lägg märke till att golvet är av marmor!


Så här såg spegeln ut. Ja, det är jag i spegeln… Det var som sagt marmorgolv och vackert kakel men det var LITE svårt att se…
;o)


På marmorgolvet då? Ja det var det det ser ut att vara… Tur att jag hade våtservetter med bakteriedödande sprit med mig. Jag blev lite darrig av denna toalett så bilderna blev inte helt skarpa…

Matlusten flydde i alla fall! Hur var maten?


Vidbränt vitt bröd, härsket margarin och en ”sylt” som (…). Detta är EFTER att jag var klar med ätandet, jag fick helt enkelt inte ned mer än en tugga. Den resturangen kan jag inte rekommendera.


Efter Taj Mahal stannade vi vid en vägkrog. Det var bara en korrugerad plåt till tak och inga väggar vilket gjorde mig lite fundersam. Men, där var maten vidunderlig! Två olika vegetariska röror och hett nan-bröd till. Man skopar upp rörorna med bitar av Nan-brödet och får enbart använda höger hand. Den vänstra använder man tillsammans med vattnet på toaletten…

Toaletten låg bakom, i trädgården och var HELT REN! Att det bara var ett hål i marken och fotstöd? Jo, det var bara bra, den renaste toan på hela resan. Vattnet man skulle tvätta sig med var till och med i små pet-flaskor! En av dem skymtar till höger bakom väggen.


Här är en vanlig syn, en barberare som rakar en man. Det var alltid en som stod och tittade på när någon blev rakad, kanske kompisen?


Här satt barberarna på rad och rakade kunder. Vattnet? Jo det hade de med sig i en flaska direkt taget från … ?


Noga var det, och helt slätt blev det.


Här är en barberare som väntar på kunder. Lägg märke till stolen som kunden ska sitta på och vattnet i flaskan.

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

23 kommentarer till Då blir det toalettfoton från Indien, liten varning utfärdas! ;o) Katrin

  1. *ME* skriver:

    Ingenting för mig!

    • Katrin skriver:

      Jaså, du gillar inte toaletter du?;o)Faxa ett smycke? Det är ungefär som reklamen om ”minnepinnen” som man kan få vin ur. Man går bara till en specialshop på internet, och öppnar kranen så kommer vinet!Bra va?Ha det gott! /Katrin

  2. Ru* skriver:

    Vilka underbara bilder, heheJa du snacka om kulturkrockar! =0)

    • Katrin skriver:

      Uj, en sådan blå handuk, den var fin den! Och rumpan på katten också!Jo, Indienresan kommer att leva kvar länge, kulturkrock är nog bara förnamnet…Ha det gott idag! /Katrin

  3. Rosa skriver:

    Vilka underbara bilder om jag får ha det uttrycket. Det är då jag inser att det så skönt att vara hemma. Men intressant är det. Jag har faktiskt ett riktigt hemskt toalettminne. När Mannen och jag var ute och luffade och vi kom till en busstation och jag var så dålig i magen. Springer in på toaletten där det var skit uppåt väggarna. Jag kommer ut igen på väg att kräkas. Mannen knuffar in mig igen och ryter: gör det du ska för du kommer aldrig över det om du gör på dig. Så sant. Men vad jag fick blunda och hålla tillbaka kräket. Att jag fixade det är en gåta. Nöden har ingen lag med andra ord 🙂 Tack för att du delar med dig.

    • Katrin skriver:

      Nja… jag är ju inte så mycket för handväskor. Det skulle vara om det var en radio, på riktigt, då skulle jag inte kunna motstå den!Jo, ditt toalettminne var riktigt bra…(BLURK)Ha det gott! /Katrin

  4. kyrksyster skriver:

    Åh… men du har ju mest sett de fina sidorna av Indien… de bästa toaletterna och så…Ja du… sånt där är dom inget vidare på… och inte på att underhålla byggnader och ting.Men dom håller märkligt nog sig själva väldigt rena mitt i skiten…Den lilla kannan är duschen förresten… fyll den med vatten och häll över dig… det är det du får på de flesta ställen när dom säger att rummet har egen dusch…

    • Katrin skriver:

      Mycket bra inlägg! Jag håller med dig till 100%. Nu har tom ”42-åringens” ADVOKAT blivit mordhotad. Jag blir bedrövad och ledsen och saknar ”vett och sans” och ”medmänsklighet” och andra empatiska och väl genomtänkta reaktioner. Angående toaletterna i Indien… Jo, jag lade också märke till att alla var mycket noga med den personliga renheten. Alla hade fina tvättade kläder som var välstrukna. Sen, på hotellen, var det vita linnet (lakan, handdukar) definitivt inte tvättade i 60 grader maskintvätt… Där var det grått, fläckigt och allmänt snuskigt.Ha det gott! /Katrin

  5. uno skriver:

    Vilka bilder. En vän berättade om morrontåget till Calcutta. Där hade han stigit på, och tåget rullade ut. På motsatta rälsen satt massor av folk på huk över rälsen och läste tidningen. Morronskita och tidning på samma gång. Kan berätta att Syrien var ganska likt. Har litet vårt för stå toaletter, men visst är de mer hygieniska om folk håller sig i hålet. Slang brukade höra till för effektiv spolning. Kram

    • Katrin skriver:

      Och en annan berättad för mig om den där härliga stranden i Indien dit alla lokala bybor gick på morgonen för sin toalett… precis mitt ibland alla badande turister.Ha det gott! /Katrin

  6. Kvack skriver:

    Hua, tur man inte har bacillskräck. Fortsätt fota, du ser det andra inte ser och då menar jag på ett positivt sätt!Bloggsvar: Jag försöker inte generalisera, utan det är, tyvärr, mina erfarenheter från olika arbetsplatser, och i föreningslivet, som gör att jag hellre arbetar med män än kvinnor. Det finns många män som backstabbar och många kvinnor som är raka, men i mitt arbetsliv har de varit få. Privat, däremot, är det tvärtom…fullt med kvinnor som ser mig i ögonen och är ärliga och en del inte fullt så ärliga män…

  7. *Vicke* skriver:

    Ja, det är ju lite skillnad mot vad vi är vana med, många fina bilder som vanligtVicke

  8. magnus skriver:

    Ja du Katrin…Jag skjuter fram hakan och spänner käken tänker på skånska och säger…HÖÖÖG STANDARD…. VA FAAAANEEE HÖÖÖG STANDARD… VA SKA DUME BIIIILOVILLA???:)Ha det!->M.

  9. Marcus skriver:

    bloggerisvar:Det kan vara en enorm skillnad beroende på vem som dirigerar! Ibland blir det bra, ibland inte..:) –Uuuh, det var inte riktigt 4-stjärnig standard?? *S* I Vietnam sa mams har de bara ett hål i golvet som den på din sista bild, de kanske är renast trots allt :)Ha det bäst!

    • Katrin skriver:

      Ganska lätt att spola av i alla fall. Sen var avloppet tar vägen utan riktiga rör?;o)Ha det gott! /Katrin

  10. Pippi-Fia skriver:

    Mycket fina bilder. Även fint fotade toabilder. Men isch, säger jag bara.Svar: Det tog inte ens en dag till Namibia, bytte bara TV-program. Och hux flux var jag där. Perfekt.Ha en fin fredag:)

    • Katrin skriver:

      jag har ju glömt att visa mina fågelfoton från Indien. Och blommorna…Jag som trodde att toaletterna var de sista.Så bra att dina fina fågel foton påminde mig!Ha det gott! /Katrin

  11. just_mary skriver:

    Jag har oxå upplevt de där toaletterna… Man klarar det med:)

  12. imse skriver:

    Såna där hål i golvet-toaletter gick jag på i norra Thailand. Allt går, om man inte har nåt val. Viktigt dock att vara noga med handhygienen. Har alltid handsprit med mig på resor.

  13. Barbamama skriver:

    Det är just det här jag gillar med dig och när du fotar för du är som jag, du fotar allt sådant som man kanske inte normalt gör 🙂 Man får verkligen se landet hur det är genom dina bilder!!!!

Kommentera

