Svara NU! Vad tycker du om det HÄR? ;o) Katrin

Titta på den här kortfilmen och kommentera till mig om vad du tycker!

Tack Magnus på ”Mangans grubbel”  för filmen! Jag skriver inte om vad jag tycker ännu, utan vill först läsa vad ni andra tycker.


Botticelli (Venus födelse eller vad tavlan heter?)

Leonardo da Vincis ”Mona Lisa” som är ganska känd och ”Damen med hermelinen” som är lika känd, eller?

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

22 kommentarer till Svara NU! Vad tycker du om det HÄR? ;o) Katrin

  1. Gunnar skriver:

    HejDet var väl ganska snyggt tycker jag?Inte som den här varianten av Mona-Lisa.Fast den är rätt kul tycker jag.http://www.carlstedt….

    • Katrin skriver:

      Ha, ha!Kul Mona-Lisa. Det var precis det jag saknar i alla ansikten. Lite djävlar-anamma, lite humor, lite fulhet. Kavalkaden blev nästan kvävande i sin söta intetsägandehet. Kvinnor= Mja, vackra skyltdockor!Hur många avbildas med ögonen stint fästa på betraktaren? Hur många har ljuvt nedslagen blick. Hur många ser på oss ”ovanifrån” och hur många ser vi ned på?Ha det gott! /Katrin

  2. Marcus skriver:

    det är mkt återhållsamma ansikten tänkte jag…en liten favorit är annars http://sv.wikipedia.o…om jag snabbt ska tänka ut nån :)Damen med hermelinen..på ett prov skrev jag ”Damen med illern”, hade nog sett för mkt R Gustafsson innan 😉

    • Katrin skriver:

      Jag sitter fortfarande och jobbar och har tagit en liten paus… Vårvärme? Vårfåglar? Vårblommor?Bloggsvar; Precis så tycker jag också! Alldeles för återhållsamma, ljuva, väna, blyga, vackra skyltdocksliknande skönheter…Roslins dam är faktiskt också en av mina favoriter! Hon visar humor!Ha det gott! /Katrin

  3. magnus skriver:

    Vad jag tycker vet du kanske redan?Jag gillar mest de fräna på slutet, av matisse picasso och salvador dali.Men visst är renässanskillarnas tjejer helt ok också! De var ju först med att visa insidan på tjejerna genom deras avslöjande ansiktsuttryck…Hej Katrin->Mangan.

    • Katrin skriver:

      Kvinnorna är ljuva, vackra och ganska likgiltiga. Som om de inte riktigt deltar utan tittar på världen från en främmande och hemlig reträttplats. Var finns glädje, humor, sex, svett, blod och tårar? Kampen? Slitet? Ilskan? Sorgen? Skrattet? Livet?Vad tycker du? Är det bara jag som ser frånvändheten?Ha det gott! /Katrin

  4. Marilyn M skriver:

    Jag tyckte det var mycket vackert…kopierade genast länken. 🙂

  5. Marcus skriver:

    Det är nog säkert lika mkt en bild av dåtidens ideal av kvinnan, visserligen mästerliga målningar allt vad gäller teknik etc. Flera av kvinnorna är ju högt ställda och kanske för att behaga betraktaren mera 🙂 Ja det är en sällsamt rolig dam! Ha dä fint!

  6. Kvack skriver:

    För mig så ser jag att kvinnoidealet inte har skiftat så ofantligt genom århundradena. Symmetriska ansikten, väna, oskuldsfulla, inga avvikande drag och en sedesam blick. Har det egentligen hänt något??

  7. Lotta skriver:

    Tycker som du. Väna varelser med ljuv blick. Inte mycket intensitet och liv…Men visst, det är vackert, vackert och lite trist…

  8. Gunnar skriver:

    HejKul att Du gillade ”min” variant på Mona-Lisa.Man kan fundera på vad som skapar skönhetsidealen.Det ser ju inte likadant ut i olika kulturer.Det finns en kul film som heter ”Gudarna måste vara tokiga”.Där får man höra vad en bushman tycker om utseendet på den vita kvinnan i huvudrollen.Vacker enligt vårt synsätt men det fulaste han har sett.:-)

  9. Maggan skriver:

    Om man bortser från själva skönheten i många ansikten så tycker jag att bilden av kvinnan har ändrats väldigt mycket genom århundraden. Ju närmare nutid desto kantigare och konstigare ser kvinno porträtten ut. Ansikten som studsar tillbaka mot mig rätt kala och kalla, intetsägande eller anonyma är vad jag ser.Verkar som konstnärer förr kanske fångade sin längtan och kärlek till kvinnan på ett synbart sätt vilket nutids konstnären inte verkar göra. Speglar väl också den tid vi lever i och vår svårhet att hitta oss själva och att få vara oss själva.Jag tycker verkligen det var fascinerande att se denna kavalkad av kvinnoansikten.Kram

  10. Marcus skriver:

    bloggerisvar: nu ska vi inte förstöra stämningen här 😉 Den borde nog vara skattefri eftersom det är egen bil i ”tjänst”… Fast om jag nu får för alla milen återstår och se förstås hehe Gasen i botten!–Ännu fascinerad av bildserien, fick mig att tänka på en text av P Englund…som går nedanför ansiktet så att säga http://www.peterenglu…Mkt intressant! 🙂

  11. Marcus skriver:

    Hoppas det flyter på fint med allt papierarbeit och så och formasjoxet! :)Ha en fin kväll!

    • Katrin skriver:

      Jo, jag läste texten av Peter Englund och fick flera ”aha” upplevelser.. Tack för den!Min ansökan går framåt, bara små detaljer kvar. Jag jobbar ”dygnet runt”, tar mig några minuter att titta in på bloggen och blir GLAD över dina peppande ord!Tänk att du bryr dig! Gulle dig!!Ha det gott! /Katrin

  12. Marcus skriver:

    bloggerisvar: Då hoppas jag det går bra med konferensbidraget! Hehe, ja men det är väl klart, som ”artfrände” hoppas jag på det bästa! Man vet ju aldrig hur det ”drabbar” en själv i framtiden heller 🙂 Nu önskar jag dig en fin dag och lycka till och de små pauserna kan ju vara mer nyttiga än man kanske tror! =)

  13. Susanne skriver:

    Den var grym!! Vilket flyt! Underbar!!!

  14. Susanne skriver:

    …läste nu alla kommentarer och att ”ni” gått in på själva kvinnorna. Det gjorde inte jag och har inga åsikter om dom heller. Jag tyckte bara att filmen var JÄKLIGT bra gjord. Följde deras ögon hela tiden. Den var härlig 🙂

  15. Cikoria . skriver:

    får kika in till dig igen och klicka på länken, är lite stressad nu.tack för stödet när jag skrev av mig frustrationen inför mitt ex beteende mot vår dotter.kram

  16. Sussi skriver:

    Vackert, sockersött till slut lite för sött!

  17. Johnd900 skriver:

    I got what you intend, thankyou for putting up.Woh I am lucky to find this website through google. Being intelligent is not a felony, but most societies evaluate it as at least a misdemeanor. by Lazarus Long. cdfgbeacffck

Kommentera

