Uppsala i solen! Finns du med på fotona? ;o) Katrin

Jag gick ned på stan idag och åt lunch med en kär arbetskamrat som fyllde år. På väg till resturangen tog jag några foton från Uppsalas vackra stadskärna.


Vid saluhallen har de gjort en liten oas. Här finns massor med magnoliaträd som precis håller på att blomma.


Nu njuter Uppsalaborna! Bakom till vänster skymtar Svenssons vid å-kanten.


Fyrisån skummar vårfrisk och yster. Hur månne det gå för alla som ska åka flotte på Valborg?


Damen med det röda håret och de häftiga skorna var en fin syn! Nu är det VÅR!!

Så har jag ätit lunch. Dax att gå tillbaka.

Här är vyn från bron Norrut, fallet vid Uppsala gamla kvarn, numera Museet.


Tänk att detta är i centrala Uppsala, Sveriges 4.e största stad!


På baksidan av kvarnen har man gjort en lite modernare trappa.


Här är Sankt Eriks brunn framför domkyrkan, solen är otroligt stark och nu är det dax att gå tillbaka till jobbet…


Alla biologer (nästan) på Uppsala Universitet sitter i ett kvarter. Utanför ett av husen blommar Forsythian.


Mellan husen finns ännu en oas där alla studenter kan njuta av våren. Träden som skymtar med bleka stöd planterades igår. De gamla måste alla fällas pga svampsjuka.


Längst däruppe jobbar jag, dax att sitta med ansökan igen… Men UJ, utflykten i det vackra vårvädret gjorde gott!

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Uppsala i solen! Finns du med på fotona? ;o) Katrin

  1. Pinglan skriver:

    Uppsala är en fin stad. Var där 1997. Önskar dig en fin vårkväll!MVH

    • Katrin skriver:

      Jag är ju väldigt förtjust i 5e elementet. Senaste nya filmen jag såg var ”Råttatouille” som jag älskade!Ha det gott! /KatrinPS Jo våren ÄR härlig

  2. magnus skriver:

    Hej Katrin!Vilka fiiiina bilder du lyckades fånga under din lunchpromenad!Lycka till med din ansökan!->Mangan.

    • Katrin skriver:

      Tack för komplimangen! Jag ska nu hem och har suttit i ca 9 timmar med ansökan idag. Lunchen var en HÄRLIG paus.Ha det gott! /Katrin

  3. Susanne skriver:

    Jag ÄLSKAR Uppsala! Som tur är bor mamma där så jag har anledning att åka dit. Jag gick ett år på Wiks fhsk oxå. DÄR är det så underbart!

    • Katrin skriver:

      Själv har jag haft totalt stiltje i flera år i mitt skapande. jag tror att det behövs mer TID.Nu tar jag mig tid och har börjat fotografera och gå en keramikkurs. Men OJ vad det tar på orken. Lite piggare blir jag dock efteråt.Hoppas din skrivarlust kommer tillbaka!Ha det gott! /KatrinPS Äntligen ska jag åka hem. Nu har jag varit ca 9 timmar på jobbet och låg dessförinnan och formulerade fiffiga meningar hela natten. Att söka anslag är INTE en dans på rosor!

  4. Marcus skriver:

    schyssta bilder! Det är en fin stad 🙂

    • Katrin skriver:

      Jag skriver hellre än jag pratar på min blogg. Nog för att jag pratar massor, men inte speciellt eftertänksamt. Jag skriver med mer eftertanke än jag pratar, då kommer det mest bubbel…Bloggerisvar…Ja, jag trivs här. Jag är dålig på att ta mig ned på stan bara. Jag kan köra hemmet – Jobbet utan att passera annat än stadsdelar med skog eller bostäder. Och det är jag duktig på… Nere på stan är jag typ 6-10 ggr per år vilket är synd för jag blir alltid så glad av att se stadskärnan med sina gamla hus och slitna kullerstensgator. Ha det gott! /Katrin

  5. uno skriver:

    Fyrisån. Min barndomså. Där gick jag över med mormor i hand. I gamla stadsbiblioteket lärde jag mig att läsa. I nya har jag mest hållit föredrag. Där finns Afrikainstitutet, och där finns slottet med sin häftiga kälkbacke om vintern. Flustret finns, och Upsala Högar där jag lärde mig att åka skidor så att jag nästan slog ihjäl mig. Fin stad. Litet för studentikos, som Lund nästan. Två läger – akademiker och vanligt folk, och mellan dem en klyfta. Bra bilder, tack för reminiscensen.

    • Katrin skriver:

      Jag tror inte att man blir MER demokratisk om man tillåter icke-demmokratiska partier att föra ut sin politik i skolor. Nazister OCH anarkistiska kommunister är alla lika dåliga kålsupare. De partier som talar för en-parti-stater, diktaturer, icke-demokrati mm ÄR de fakto olagliga. Det är som att man i yttrandefrihetens namn ska tillåta pedofiler att propagera för att bli pedofiler (det är väl fritt och bra? Vad? Är det inte fritt för offren? Men det ÄR fritt för förövarna!)Eller varför inte låta mördare tala om sitt behov av att mörda? En nazist har behov av att utse sig själv till överhöghet och invandrare, judar, zigenare, homosexuella mm mm till sådana man lika gärna kan utrota. Är det enligt lagen det? Är det sådant jag vill att mina barn ska få lära sig i skolorna? Att bli pedofil, mördare eller nazist?Nej HUGA! Det vill jag inte vara med om!Ha det gott Uno! /KatrinPS Jo, inte visste jag att du kunde massor om Uppsala. JAG uppfattar Lund som mer en studentstad, delad mellan ”folket” och ”studenterna” men inte i lika hög grad här i Uppsala. Jag har ändå bott 10 år utanför Lund och 10 år utanför Uppsala och där ÄR skillnader till Lunds nackdel!Ha det gott! /Katrin

  6. Cikoria . skriver:

    jaha, då är det mysteriet löst :)När jag gick i skolan var det min stad, Västerås, som var sveriges fjärde stad, men den har nog halkat tillbaka långt ned på listan nu tror jag. grattis till att ha skrivit färdigt allt du behövde skriva.KRAM

  7. imse skriver:

    Uppsala är en fin stad, särskilt de äldre kvarteren. Utom på 1:a maj, har aldrig sett så mycket skräp, som man kan se då i Uppsala.

  8. Barbamama skriver:

    underbara bilder, man kände riktigt våren när man tittar på dem. Tyvärr var jag ju inte hemma när första vårvärmen kom, (nej tar tillbaka det tyväret, jag låg ju i värmebölja nere på gran canaria..)har haft en toppenresa med värme och sol… massa foton blev det och jag har lagt några på bloggen, men flera finns här:’http://www.panoramio….

  9. Rosa skriver:

    Härligt att se lite bilder från Uppsala också!

Kommentera

