Jag svarar nu på flera av frågorna jag fått av andra bloggare ;o) Katrin

Jag har ju i två tidigare inlägg (se här och HÄR) skrivit om att jag ska vara en ”forskare på stan” nästa helg. Jag kopierade in min text, där jag skriver kort vad jag forskar om (se här) och vips! så kommer det flera bra frågor från er bloggare.

Kan jag äta lax? Självklart, men vild lax från Östersjön ska kvinnor och barn inte äta mer än 2-3 ggr per år. Det innebär de nya råden från Livsmedelsverket som det snart ska beslutas om. Annan lax är det ingen fara med, till exempel odlad eller den som kommer från Atlanten. Ät fisk 2-3 ggr i veckan och försök äta av olika arter (inte lax varje gång alltså) och NJUT.

Kan mina barn äta lax? Självklart, men inte den vildfångade från Östersjön. Den ska barnen inte äta mer än 2-3 ggr per år. Det innebär de nya råden från Livsmedelsverket som det snart ska beslutas om. Annan lax är det ingen fara med, till exempel odlad lax eller den som kommer från Atlanten. Ät fisk 2-3 ggr i veckan och försök äta av olika arter (inte lax varje gång alltså) och NJUT.

Varifrån kommer alla miljögifter? Det är vi människor som lever sådana liv som leder till att ämnen sprids dit de inte ska vara. Alla ämnen som befinner sig där de inte ska vara (i tillräckligt höga koncentrationer) kallar jag miljögifter. Många ämnen sprids avsiktligt (tex bekämpningsmedel inom jord- och skogsbruk). Andra läcker ut i naturen oavsiktiligt (tex flamskyddsmedel från plaster eller textilimpregnering)  och andra ämnen bildas oavsiktlligt vid förbränning (tex Dioxiner och Furaner).

Så …
1, sprids avsiktligt

2, läcker oavsiktligt
3, bildas oavsiktligt
är de tre stora spridningsvägarna.

Kan jag göra något för att miljögifterna ska minska? Ta bara det här med kemikalier som tillsätts textilier. För att producera 1 kilo bomull används ETT KILO kemikalier och mellan 10 000 – 17 000 liter vatten (läs mer här). Svenska Naturskyddsföreningen har analyserat 17 olika T-tröjor (läs mer här) och fann ämnet nonylfenoletoxylat i 16 av dem. Totalt bör det tillsammans bli 46 ton nonylfenoletoxylat som släpps ut per år i Sverige enbart från importerade textilier. 46 ton! Det är mycket det, 46 000 kilo… Enbart i lilla Sverige. Hur ser det då ut i resten av Europa? I världen?

De senaste dryga 10 åren  ÖKADE svensken i genomsnitt sina inköp av bomull från 15 kg (1994) till 25 kilo per person och år. Så nu importeras 300 MILJONER kilo textil till Sverige varje år och siffran bara ökar.

Det jag som konsument kan göra är att efterfråga ekologisk bomull när jag köper nytt, efterfråga textilier som producerats etiskt, köpa begagnade kläder, och använda de jag redan har köpt så länge jag bara kan. Då bidrar jag till mindre miljögifter i naturen. Och framför allt till att människor i Utvecklilngsländerna får det bättre. Nu dör det ca 40 000 människor varje år enbart pga bekämpningsmedel, det har Världshälsoorganisationen (WHO) räknat ut och många av de som dör jobbar med att producera svenskarnas billiga textilier.

Så, fortsätt med alla era frågor. Jag tycker att det är viktigt att jag som forskare också kan hjälpa andra att lära sig mer om miljögifter.

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Jag svarar nu på flera av frågorna jag fått av andra bloggare ;o) Katrin

  1. lena skriver:

    Hej Katrin!Är i Sverige och drar upp till Höga Kusten i morgon! Åh, så jag längtar!Det är viktigt att äta fisk, vi äter mest lax fast inte från Östersjön, den är väl nästan utfiskad dessutom?Kram på dig miljökämpen!

    • Katrin skriver:

      Nejmän är du på väg till Höga kusten? Vad jag blir sugen på att bara åka jag också. Det är evigheter jag hade ledigt, denna vår tror jag ska gå till historien.I och för sig åkte jag till Indien men det var ju för att vara med på jobbrelaterade möten.Ha det nu så där riktigt skönt och NJUT av att vara tillbaka i Sverige. hur lång blir semestern? Ska ni vara i Japan länge till?KRAM!Katrin

  2. uno skriver:

    Jag säger bara det – rosor i Kenya. Etanol i Brasilien. Etc. etc. Bra bloggat, bra förklarat, fa det där med avsiktligt – som att rengöra tankar till havs i österhavet, eller släppa ut skiten direkt för att slippa kostnader. Kram och miljö på dejj!!! Baba U

Kommentera

