Jag är en av 1270 stycken som alla VILL dela på en allt för liten pott ;o) Katrin

Jag är en av 1270 sökande som skickade in ansökningar till Formas om att få forskningsmedel (läs mer här). Ansökningstiden gick ju ut kl 16 den 29 april (på min födelsedag…) och jag kan LOVA att det var stressigt att bli klar i tid. Dels blev det något strul på Formas server så helt plötsligt fungerade inte registreringen, dels skulle jag få in 2 ansökningar, en med 6 delar och en med 4 (förutom själva ansökningarna då).

Jag söker dels pengar, som en av 155 personer, till min egen lön som forskarassistent. Men sen söker jag också pengar till en doktorand, som en av 837 ansökningar inom den ordinarie utlysningen om forskningsprojekt (se nedan). Det känns tufft. Alla sökandena brinner ju för att just deras forskning ska få pengar. Många gånger handlar det om brutala konsekvenser, att få pengar eller att tvingas sluta som forskare.

Så, min önskan är att Formas och alla andra anslagsgivare NÅGON GÅNG ska få så mycket pengar att det räcker till ALLA ansökningar.

Tänk så GLADA alla forskare skulle bli. Det skulle vara en riktigt ROLIG händelse det!

Så här står det om årets utlysning på Formas hemsida.

*****************************************

1270 vill forska med bidrag från Forskningsrådet Formas

2008-05-13

Cirka 1270 ansökningar fick Formas in i årets stora utlysning, ungefär lika många som förra året. Den ordinarie utlysningen av forskningsprojekt fick cirka 840 att jämföra med förra årets 900. Nytt för i år var att Formas även utlyste postdoktors-stipendium till forskare med examen från utländskt universitet.

Det kom in 1268 ansökningar i årets stora ansökningsomgång vilket är ungefär som förra året (1250). 837 (900) ansökningar avser den ordinarie utlysningen av forskningsprojekt, 155 (170) utlysningen av forskarassistenttjänster, 112 (115) den ämnesövergripande utlysningen samt 66 (60) postdok-utlysningen. Dessutom inkom 22 ansökningar om postdoks för forskare med utländsk examen, nytt för i år, samt 23 ansökningar om utrustning, vilket ingick i den ordinarie utlysningen förra året. Utlysningen av informationsprojekt fick cirka 53 (40) ansökningar.

– Tyvärr drabbades vi av en del tekniska problem under den sista eftermiddagen innan utlysningarna stängde – våra servrar klarade inte anstormningen när närmare 1000 forskare var inne i systemet samtidigt, säger Anna Ledin, huvudsekreterare på Formas. Vi arbetar kontinuerligt med att underlätta ansökningsproceduren och till nästa år kommer vi bland annat att utöka systemets kapacitet.

Nu vidtar beredningsarbetet för att identifiera de absolut bästa ansökningarna med avseende på vetenskaplig kvalitet och relevans för Formas ansvarsområde.

Den 19 november beslutar Forskarrådet om vilka som beviljas medel och redan samma dag publicerar vi det på Formas hemsida.

*****************************************

Så, den 19 november kommer 1270 stycken (minst) att sitta som klistrade vid sina datorer och spänt vänta. Då hoppas jag för allas skull att det där undret, att Formas fått en jättepott pengar, ska ha inträffat!

;o)

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

