Jag tror att jag skrattar ihjäl mig!!! ;oD Katrin

Jag fick just följande brev från vår rara dotter som läser Kemi i Melbourne i Australien…

OCH JAG SKRATTAR så jag nästan KRÄKS!

”Vet inte om jag sagt att jag jobbar 4 timmar i veckan nu som privatlärare i kemi och min student, en tjej från argentina som pluggar läkare ingång microbiologi (?), är hitills väldigt nöjd med hur otroligt pedagogisk jag är.  Måste vara från dig…”

Varför skrattar jag åt detta? Jo, varje gång jag försökte förklara något för raringen när hon gick i skolan blev hon otålig för att jag tog allt så noggrant och sakta, och så slutade allt med att hon inte ville ha mer hjälp. Men NU kallar hon mig pedagogisk…

Jag är nog väldigt lättroad men detta var månadens ROLIGASTE! Helt plötsligt är jag PEDAGOGISK i min rarings ögon! Är det detta man kan kalla mognad? Att ens barn växer upp?

Sniff! Nu blev jag sentimental också!


Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

16 kommentarer till Jag tror att jag skrattar ihjäl mig!!! ;oD Katrin

  1. Just det… jag gissade att du skulle bli sentimental men det är så naturligt så. Din lilla raring har blivit vuxen och hon har haft en bra mamma 🙂 Sug på karamellen!

    • Katrin skriver:

      Så härligt att din huvudrollsfigur talar till dig. Jag hoppas att han gör det, ofta och länge.Jag talade ju inför 61 st studenter (från gymnasieskolor runt om i landet) i lördags och det blev riktigt riktigt bra. Ett lättsamt och avspänt samtal. Men jag sa inte bara ”jag har läst biologi” utan jag tog de olika kurserna och berättade några av höjdpunkterna på några av kurserna. Satte lite ”kött på benen”.Det går säkert riktigt bra, min erfarenhet är att allt ifrån ”den riktiga världen” går hem.Ha det gott! /KatrinPS Jo jag blev ju sentimental och ruskigt glad!

  2. Rosa skriver:

    Trevligt 🙂

  3. Barbro skriver:

    Det är nog så det är.;o)Precis som att man själv plötsligt kommer underfund med att man numera aktivt använder de allra flesta av föräldrarnas favorituttryck… de där som var så VANSINNIGT irriterande medan man var i tonåren.

    • Katrin skriver:

      Ja, precis som det du skriver om i din kommentar till mig, att man helt plötsligt börjar använda ord och uttryck som ens föräldrar sagt.Min mamma sa alltid (när jag skulle göra något och kände för att slarva) det som är värt att göras är värt att göras väl. Det lustiga var att min farmor (från Skotland) sa What’s worth doing is worth doing well. Dvs exakt samma som min mamma.Och jag har sagt lika dant under mina barns uppväxt. Det ska bli kul att höra om de säger likadant till sina barn om några år…;o)Ha det gott! /Katrin

  4. Madonnan skriver:

    Så gulligt! Bara att förstå att det som kommer ur munnen inte alltid är den kärlek som faktiskt finns där…Du är säkert jättebra pedagog!Kram

    • Katrin skriver:

      Tack!Bloggerisvar…Ja det ÄR en svår tid vi lever i. Lite tror jag dock beror på att vi nu får reda på eländet, tidigare utan bra kommunikationer fick inga i Sverige veta om tex övergrepp i andra länder.I takt med att vi får veta om eländiga händelser tror jag att fler och fler tar avstånd ifrån dem. Så att vi om kanske 1000 år kan kalla oss civiliserade…Jag TROR i alla fall på att vi går åt rätt håll trots att det kanske ser mörkt ut ibland.Ha det gott! /Katrin

  5. queenia skriver:

    Det här inlägget inger hopp… Tack… 🙂

    • Katrin skriver:

      Tack! Lite tröst kanske behövs ibland när man har yngre barn?Jag har läst ganska många av dina inlägg och slås av hur gripen jag blir. Ditt inlägg om att titta någon i ögonen…Ditt inlägg om din privata tro… Nu har jag ju samma man som jag släpade hem ifrån krogen när jag var 18 år och han 19 och tryggare livskamrat kan jag inte ha, så den erfarenhet som du fått har jag klarat mig ifrån. Men det där med tron håller jag helt med om. Jag har gått ut ur Svenska kyrkan men har min alldeles egna tro. Baserad helt på kärleksbudskapet.Bra så!Kram! /Katrin

  6. Susanne skriver:

    Kanske , kanske kommer min dotter kalla MIG pedagogisk en vacker dag 🙂 *håller tummarna för det.

    • Katrin skriver:

      Jag är tvärtom jag… somnar tidigt och i natt vaknade jag innan 4 och kunde inte somna om. Nu sitter jag här på jobbet och gäspar.Det där med hjärtklappning. Kolla upp det. Jag råkade falla och fick en ordentlig hjärnskakning eftersom ett träd var i vägen… Väl på sjukhuset upptäckte de att jag hade högt blodtryck. Jag hade INGA symptom alls förutom att jag hade hjärtklappning, ofta en puls på över 90 även i vila.Nu äter jag betablockare och trivs med mitt långsammare hjärta. Blodtrycket? Jo, det är bara bra nu.Sköt om dig!Ha det gott! /Katrin

  7. Karolina skriver:

    Men det är ju underbart1 Det är nog så att växa upp. Hade en städpedantisk kollega vars son flyttade hemifrån och när hon spontant körde förbi sin 19 åriga sons adress såg hon hur han skakade duntäcket genom fönstret en helgmorgon. Hon blev så stolt att hon fällde en tår. Själv ler jag och undrar om det verkligen är hälsosamt att en 19 åring kille skakar sina duntäcker en söndag förmiddag. allt med glimten i ögat.

  8. magnus skriver:

    Hm…Det är nog så det ska vara…När man ser dem växa upp så är det man säger tjat, och i det nyvuxna perspektivet djupnar det där man sa och blir till en förälderlig klokhet…Vad skönt! Vilken kick!Ha, ha!Hej!->Mangan.

  9. Börje skriver:

    Det är skönt när läxorna sitter! =D

  10. Kvack skriver:

    Det är precis som Trissreklamen: plötsligt så händer det!….att de når en mognad som man länge efterlyst. Man blir lika förvånad varje gång.

Kommentera

