Nu är jag ingen soffpotatis! ;o) Katrin

För tre veckor sedan drygt masade min man sig äntligen iväg till en doktor och väl där fick min Sir Vääs diagnosen Diabetes. Han har känt sig trött och hängig lång tid och rasat i vikt under de två senaste åren. Pang så ändrade vi allt! Bara nyttig och god mat. Och från att ha jobbat ”dygnet runt” och aldrig rört en fena i önödan har vi nu varit och simmat VARJE DAG i 20 dagar. Sir Vääs simmar 1000-1300 meter full fart medan jag tar det lite makligare i 500-600 meter. Sen går jag ut till utebassängen och ”vattengympar i 35-60 minuter.

WOW!

Vi har köpt ett ”lyx-årskort” och i det ingår allt, äventyrsbad, stora bassängen, träningsbassänger, utebassänger, gym, relaxavdelning mm. Det bästa av allt är lugnet. Vi går tidigt på morgonen innan det har kommit fler än morgonmotionerarna och att ha en hel relaxavdelning i stort sett ensam, med 3 olika bastuar och en kraftfull VARM bubbelpool är en riktigt härlig start på dagen.


Här är ytterligare ett foto från ”fågelfotograf” Katrin. Vi var en härlig dag i Furuviksparken och där spatserade han stolt runt. Blåfärgen var lysande!

Och tänk, på parken finns ett bad och till och med där passade jag på och simmade några längder i hårt tempo… Det hade jag aldrig orkat för drygt tre veckor sedan. Säg det onda som inte har något gott med sig…

;o)

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Nu är jag ingen soffpotatis! ;o) Katrin

  1. Madonnan skriver:

    Det var tråkigt att höra, men så bra att ni verkligen gör något för att må bättre! Vad långt ni kan simma, riktigt imponerande för en som blir svimfärdig e 100 m…Kram:)

  2. imse skriver:

    Vad duktiga ni är! Jag är imponerad. Själv är jag tyvärr väldigt mycket soffpotatis.Har funderat på att åka till Furuvik. Var det bra?Kram

  3. C.V skriver:

    vad bra att ni har ändrat era vanor och att simma varje dag är bland det bästa man kan göra för sin kropp

  4. Barbamama skriver:

    Ni är verkligen duktiga, vad härligt det låter. vilken start på morgonen!kram

  5. Elisabeth skriver:

    HÄRLIG!! Bästa av allt är att det tar ungefär 21 dagar att etablera en ny vana!! Och med den starten så har ni kommit långt! På väg! GRATTIS till båda!Simning är så härligt för då får man med samtliga muskler samtidigt som det inte sliter så hårt på leder. Det är kanoners!!Jag började också med simning i min förvandling från soffpotatis till marathon.. numera är det mest springa men simturer ett par gånger i veckan sommarartid

  6. Kvack skriver:

    Tråkigt att höra om din man, men gott att ni kommit igång med goda vanor. Simning är skönt. Inte så ansträngande för lederna. Må så gott!

  7. magnus skriver:

    Härlig fjäder i hatten hade han pippifågeln.Men du vad bra att han fick sitt bekymmer utrett och det är ju en bonus att starta igång med det där sunda ihop.Kram på dig.Här öööser det ner idag.. och jag har en häck som borde ha klippts färdig, men det får bli en annan dag det. ->Mangan.

  8. Marcus skriver:

    När man väl kommer igång med nåt brukar det gå utav bara den :)Simma är så gött för det sliter inte lika hårt på kroppen som ex. löpning, känner jag personligen. Härligt med lyx också, pool och bastu och allt hihiHa det gött 🙂

  9. Syster Yster skriver:

    Avundsjuk blir jag på att ni gör något gemensamt. Hoppas att maken kan slippa en del mediciner med tiden. Om man motionerar och sköter sin mat så kan man ofta sänka medicinerna. Kram och ha det gott i vattnet

    • Katrin skriver:

      Soja innehåller ”fytoöstrogen” dvs ett ämne som kommer från växtriket (fyto) och som har svagt östrogenliknande verkan. Kan alltid vara värt att prova, men hur får man i sig det i lagom hög dos? Jo, det var en vacker dotter och fina barnbarn. Den lilles CVK ser bara fin ut tycker jag. Allt som kan hjälpa…;o)Jo, det är bra att vi kan göra något tillsammans, vi har nu passerat tre veckor med simning och vattengympa varje dag vilket känns helt underbart. Vi HAR varit riktiga latmaskar och jag tror att det är ca 30 år sedan som jag ”tränade”… Dax att börja nu mao.Ha det gott!Katrin

  10. Pinglan skriver:

    Simma är utmärkt motion. Roligt också om man slipper trängas i bassängen.Önskar dig en härlig tisdag!Hälsningar!

  11. imse skriver:

    Tack för info om Furuvik. Om vädret bättrar sig kanske det blir en tur dit.

  12. Rosa skriver:

    Va duktiga ni är som tagit tag i det hela. Mitt cyklande, som nu legat nere under sommaren, hemma i vardagsrummet håller ner mitt höga blodtryck och håller igång min ledvätska i knäna. Så om man anstränger sig kan man ju förbättra sina värden trots allt.

  13. Karolina skriver:

    Jag tror att om man är två och peppar varandra så är det lättare att ta sig iväg och träna. Jag har också varit lite fågelfotograf i glasriket. Tror dock att en fågel av glas är att föredra för den som har fågelskräck 🙂

Kommentera

