Om jag nu inte är naturfotograf kanske jag ändå kan kalla mig… ja vaddå? Foton från Umeå ;o) Katri

Bäst jag lägger ut lite foton från Umeå också. inte bara från Örnsköldsvik…

Jag var på studiebesök till ”kretsloppshuset” ett synnerligen ekologiskt hus i Umeå. Tänk om vi alla kunde bo SÅ miljövänligt och energisnålt, då hade vi minskat miljöförstöringen enormt. (Med tanke på det som hänt Rosa kanske jag ska specificera att det var jag själv som tog mig till kretsloppshuset med egna pengar och av eget intresse och inget som har med mitt arbete att göra)…


Jag var på en dag i Umeå med föreläsningar om njurskador orsakade av bland annat kadmium (Cd). Värt att nämna är att Cd koncentrationerna ÖKAR i naturen trots att många andra miljögifter minskar.  De intressanta föredragen hölls överst på regionssjukhuset. Utsikten från kafeterian var värd att fotas. Här syns Umeå centrum, med kyrkan och Umeås ”skyskrapa” och så alla björkarna. Att Umeå är björkarnas stad syntes tydligt…


Här är de stadsdelar som ligger mer i nordväst…


Här ser man tydligt att de som planerar Universitetets och sjukhusets omgivningar tänker på att bygga levande habitat som passar massor av arter. Annat är det i Uppsala där jag ju bor där torftiga gräsmattor och annat ”monokulturellt” brer ut sig. Inte många arter som överlever i Uppsalas gräsmattor jämfört i dessa ”kärr” som man anlagt i Umeå.


När jag bodde i Umeå för drygt 20 år sedan var detta patienthotell, det var fina björkar nu framför alla husen så jag vet inte vad de används till nuförtiden. Någon som vet?


Det här huset hör till Umeå Universitet och det lär bli riktigt VARMT ja till och med HETT när solen ligger på allt glas… Tänk vad ”arkitektur” får gå före ”funktion” dessa dagar…


Nu är jag uppe i Regionssjukhuset igen, här är utsikten åt syd-väst över Umeälven. De vita husen är Volvo Umeverken.


De gamla fina gula husen längst i nord-väst är gamla K4, kavalleriregementet där min man gjorde lumpen 1977 när vi träffades. Han skulle bli plutonsbefäl och hade en riktigt vacker uniform…
;o)

Jag vill också passa på att uttrycka ALLT mitt stöd till Rosa, det är helt förfärligt det som hennes arbetsköpare gjort.

Kanske jag också måste specificera… Jag har lunch och sitter hemma vid min egen dator. Ska det behöva vara på Detta Viset Nu? Jag känner mig totalt SLUT av all sympati jag känner för Rosa!

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Om jag nu inte är naturfotograf kanske jag ändå kan kalla mig… ja vaddå? Foton från Umeå ;o) Katri

  1. susanne skriver:

    kul att se lite bilder från ume!^^,

  2. Katrin skriver:

    Ja för visst är umeå en fantastiskt levande stad. Varje gång jag kommer dit häpnar jag över utvecklingen. jämfört så ligger Uppsala stilla och SOVER någon slags törnrosasömn… ta bara detta med cykelbanorna. Och Norrlandsoperan. Och planteringen av björkar. Och skulpturparken. Och isskulpturerna på vintern. Och den kommunala ridskolan. Och alla ishallar. och och och … allt i Umeå.

  3. magnus skriver:

    Vackert.Jag har aldrig varit i Umeå, tror jag. Det där enorma huset med sin träfasad, måste ha varit något alldeles extra.Intressant jobb du har, Katrin.->Mangan.

  4. Kvack skriver:

    Kul att se bilder från Ume. Var där senast för ett år sedan då min som studerade där. Fin stad.Slutar blogga nu: http://blogg.aftonbla… Inte på ”Rosa-grunder utan pga tidsbrist. Har även bloggat på jobbet, men vi har en policy att man kan ta lite tid till surfing/bloggande som en paus i jobbet. Röker t.ex. inte…

  5. Maggan skriver:

    Fina bilder, jag har faktiskt aldrig varit upppåt i vårt land, men vi siktar på en tur med husbilen någon sommar.Rosa.. ja det är för jävligt helt enkelt. Vi som har följt hennes blogg vet ju att det inte är själva bloggen det handlar om utan en osympatiskt chef som inte håller sig till några regler. En som använder människor som något man kastar ut när man får ett nytt ryck.En som har för vana att bete sig svinigt.Vi håller alla på Rosan.Kram på dig

Kommentera

