"Farvattnen mellan Jären och Lista" -Vem minns sjörapporten? Och vet någon vad fyren heter?

Kan någon alla gamla namn som förr var med i Sjörapporten? Jag har googlat men vissa av namnen som JAG minns är inte med. Jären och Lista till exempel.

Doggers bank
Fladen
Hamburgsund
Kalmarsund
Ölands södra udde
Ölands norra udde

? Fyll på!

Här passar en bild som jag målat. Men jag kommer inte ihåg vad fyren heter. Någon som vet?

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till "Farvattnen mellan Jären och Lista" -Vem minns sjörapporten? Och vet någon vad fyren heter?

  1. Kari skriver:

    LandsortMåsknuvHuvudskärKorsöGrönskärSvenska HögarnaSöderarmTjärven(Sthlms skärgård)Jag skulle gärna vilja bo på en fyr ett par månader och bara skriva och titta på havet. Årstiden kvittar. Jag älskar fyrar!Ha en bra dag.

  2. Story of the day skriver:

    Vänern..Glöm inte vänern..Farsan satt som klistrad vid radion när jag som ung var tvingad med ut i båten..He,he..Men visst var det något speciellt med att lyssna på sjörapporten..S.O.T.D.

  3. Madonnan skriver:

    En väldigt fin bild i alla fall. Men några namn kan inte en landkrabba som jag :)Kram och trevlig helg!

  4. Ru* skriver:

    Tack snälla Katrin!Vilken rolig post! =0)Det räcker så väl att rama in dessa!Kramar hårt!

    • Katrin skriver:

      HJÄLP min långa kommentar försvann.Här kommer korta versionen…Slit dem med hälsan!Hoppas jag någon gång hittar min stora bunt med orginaltavlor de oavfotograferade…Hoppas att inte något av mina barn spillt något på bunten med tavlor och bara slängt…Hoppas att du har det gott!KRAM! /Katrin

  5. uno skriver:

    …och nu ska fyrarna rivas. Vilken skit! Jag är seglar, vill se fyrarna, de är viktiga landmärken. Fräckast av fyrar än nog Högbonden utanför Hörnösand. Hur kan dom, de är ju oerhört viktiga för all fritidstafik av båtar! Blir blek när hör om läget i östersjön. Blev lika blek när jag kollade grunda vikar söder om Oskarshamn och konstaterade att de alla hade stooors hål i charavegetationen där bottnen var vit av bakterier blandat med döda ålar. Der har nog inte blivit bättre. Rädda Österhavet! Uno

  6. Eva skriver:

    Jag minns Sjörapporten, och att farsan lyssnade, och då fick man inte säga halv sju.Det var tryggt med Sjörapporten, jag lyssnar ibland nu med men nu är det ju inte samma sak,Jären och Lista … det är så det ska låta.

Kommentera

