Läkemedelsverkets kampanj KO anmäls och jag blir alldeles matt…

Läkemedelsverkets kampanj mot att köpa läkemedel på nätet har blivit anmäld till KO, av två olika personer dessutom.

Den här kampanjen har jag och mina barn diskuterat och vi är alla överens om att den är suveränt gjord. Tala om att kampanjen får fram budskapet,
KÖP ALDRIG MEDICIN PÅ NÄTET!

 


Titta på filmen och döm själva!

Se reklamfilmen HÄR

Gå sedan till den ”långa” filmen med mer fakta,  HÄR.

Läs mer om kampanjen HÄR.


En av kampanjens filmer är full av ord som …
”Tänk att köpa tabletter med vägfärg och golvpolish som man använt för att tabletterna ska bli blanka och fina”… ”borsyra”… ”vi tar en skopa grön färg, en skopa gul färg och så en skopa röd”… ”man får en förorening”… ”av allt möjligt”… ”olycksaliga dödsfall”…
mm

Ord som fastnar från den andra filmen är ”vi gör aldrig några fördyrande tester”.

Den som sett filmerna och SEDAN köper mediciner på nätet… ja den personen har nog redan köpt mediciner på nätet tidigare och fått den där hjärnblödningen.

Eller?

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Läkemedelsverkets kampanj KO anmäls och jag blir alldeles matt…

  1. magnus skriver:

    Usch ja, nej är det inte märkligt!En helt uppenbart suverän film!Folk har ju bevisligen råkat jäkligt illa ut efter att ha köpt medicin på mindre nogräknade sajter.Jag tycker också filmen är lysande.Hej på dej!->Mangan.

  2. Maggan skriver:

    Visst är det märkligt att folk köper sånt på nätet. Tänker nog att är de så korkade kan de skylla sig själva alla vet vi väl att det inte alls är lämpligt eller garanterar att vi får det vi tror.Vad är det för idioter som har anmält reklamen?På tal om bröd i min blogg så finns det ett recept om du skrollar ner och läser om brödbak lite längre ner i bloggen.Kram Maggan

  3. Maggan skriver:

    Surdegsbröd 1 stJag tror att jag har hittat det här i Aftonbladets helgbilaga.Dag 1:1 dl (60 gr) vetemjölspecial4 msk vattenRör ihop i en glasburk. Låt surdegen jäsa i rumstemperatur, 20-25 grader i 8-12 timmar.Dag 2:Blanda i en hushållsassistent på låg växel i 3 minuter: 3 dl vatten, 9 dl (550 gr) vetemjölspecial, 2,5 dl (150 gr) surdeg från dag 1.Låt ståt i 20-30 minuter. Tillsätt 10 gr salt. Blanda på låg växel i 3 minuter sen kan du öka hastigheter i 5 minuter till degen blir slät.Plasta in degen= sätt glad pack över bakskålen. Låt den jäsa ca 1 timme, vik ihop den, fortsätt jäsningen i 2 timmar till. Efter det kan du bulla upp degen. Den mår bra att jäsa i en brödkorg, eller under duk ytterligare ett par timmar.Vänd slutligen brödet försiktigt ner på en plåt. Värm ugnen till 250 grader. Snitta brödet med en vass kniv eller rakblad. Spraya vatten efter att du har satt in brödet i ugnen.Surdegsbröd skall bakas 45-60 minuter. Sänk värmen till 200 grader efter 30 minuter.

  4. Katrin skriver:

    Ja, visst har vi ett fint namn =)Kul att du tittade förbi för jag har försökt hitta till dig igen men inte lyckats sen jag slutade blogga på AB. Ja, det är en väldigt talande reklam, iofs skulle jag aldrig komma på tanken att köpa medicin på nätet, men det är ju en bra tankeställare för de som faktiskt gör det.

    • Katrin skriver:

      Jag har inte sett det fotot förr, och det är jättefint. En så ung pappa du har. Jag har letat och letat och har inte hittat ett enda foto med mig och min pappa på tillsammans. Det är riktigt sorgligt faktiskt. Pappa var fotografen i familjen och tog massor av foton när jag var liten, på mig och mina 2 systrar… Sen nu som vuxen är det jag som fotograferar…Det tål att tänka på så jag tar riktigt mycket foton av mina barn tillsammans med sina barn då de får dem… Ella (mitt barnbarn) och hennes pappa Håkan tar jag ju foton på, massor!;o)Ha det gott och NJUT av ditt foto med pappa! /KatrinPS det känns knepigt att få kommentarer av Katrin och så skriva till Katrin och skriva under med Katrin…;o)

  5. ilse-marie skriver:

    Håller med dig. Visst var reklamen suverän och säkert effektiv. Däremot borde man anmäla FK:s senaste reklam istället (är du sjuk, jättesjuk eller bara lite snuvig) – den är förnedrande!Ha det gott i höstmörkret/ kramar

  6. Cikoria . skriver:

    jag tror att dom inte sett hela reklamfilmen… budskapet är tydligt!

Kommentera

