Australien och Melbourne var fantastiskt! Försök till smuggling precis framför mina ögon!! och jag H

Nu är jag tillbaka från Australien. Mycket trött, med helt upp och ned dygnsuppfattning och med tusentals nya upplevelser och x antal gigabytes med foton som jag ska visa några här.

Men först en glad nyhet!
Jag möttes när jag kom åter till jobbet av en medarbetare som gratulerade till forskningspengarna! Jag var som ett frågetecken. Jag trodde inte beskedet hur ansökningarna bedömts skulle komma förrän i slutet av denna vecka. Jag blev riktigt GLAD! Nu har jag lön ytterligare 2 år och kan jobba med min forskning. Jag älskar med andra ord Formas (forskningsrådet som gett mig pengarna) ÄNNU mer! Kul va?

Jag har så mycket att berätta om Australienresan att jag inte riktigt vet var jag ska börja. Men jag börjar väl med resan dit… Resan var riktigt jobbig. 10 timmar till Bankok och sen ytterligarre 10 timmar drygt till Melbourne. Jag som tänkt att resan mellan Sverige till Bankok skulle vara LÄNGRE än Bankok till Melbourne… Men så var det inte. Vi åkte med Thai Airways och duktigarre flygvärdinnor får man leta efter och finare uniformer också… Långa sidenkjolar och matchande sidenjackor i regnbågens alla färger.

Flygvärdinna från Thai Airways.

När vi landade i Melbourne var det nästan mitt i natten. Men UJ vad de var noga med karantän/tull proceduren. Jag fyllde ärligt i en deklaration om att JA jag hade mediciner med mig (mot mitt höga blodtryck) och JA jag kunde tänkas ha jord på skorna som jag hade i packningen. Sir Vääs skrev NEJ på alla frågor… Så han fick gå snabbfilen som tog några minuter så var han ute. Jag fick stå i en milslång kö tillsammans med alla som hade 7 kubikmeter resväskor med sig som alla var fulla av livsmedel och som måste packas upp och kontrolleras… Väl framme vid disken så fick jag snabbt svara ”ja medicinerna är för eget bruk och med läkares recept” och ”Nej jag bor inte i ett område med malaria” innan jag fick komma ut, 1 timme senare än Sir Vääs…

Nu till försöket till smuggling som jag bevittnade som närmaste ”vittne”.
Precis framför mig när jag fortfarande väntade inne på terminalen, gick en liten ”karantänhund” som glatt började vifta på svansen när han luktade på en resenärs handbagage. Kvinnan som var hundförare såg intressant ut, hon var blond, brunbränd, klädd i khakikläder och hade en stor tatuering på höger underarm. Hon frågade på klingande Australiensiska mannen med det misstänkta handbagaget om han hade något ”olagligt” i väskan. Nej, svarade han flera gånger. Hundföraren läste då upp hans skyldigheter och frågade igen om han hade något med sig som han inte borde ha. Nej sade mannen bestämt varpå hon öppnade hans väska… Längst upp låg en orkidé! I ett vackert arrangemang med ormbunkar mm, lagom stort för en kvinna att ha på bröstet. Mannen fick sig en föreläsning om förbudet mot att införa växter, hur sporerna från ormbunkarna kunde spridas mm och så fick han en HÄFTIG böteslapp!


Hela tiden stod den lilla vovven och tittade intresserat på och viftade glatt på svansen. Det var ett speciellt par, han så liten och gullig, hon så senig och ”tuff”. Och tänk, jag var vittne till allt! Det är inte varje dag någon åker fast för grov smuggling precis framför mina nyfikna ögon.

Väl ute ur flygterminalen var det en baggis att ta en taxi till hotellet, checka in och SOVA. Det var 35 grader varmt, hög luftfuktighet, vi hade rest i ett och ett halvt dygn men vi var äntligen framme!  Skönt!

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

20 kommentarer till Australien och Melbourne var fantastiskt! Försök till smuggling precis framför mina ögon!! och jag H

  1. Katrin skriver:

    Snart kommer det foton från Australien. Men just nu håller jag på med massor av jobb som ”ligger efter mig”…Inget gott som inte har något ont med sig, eller hur det nu var.

  2. Gunnar skriver:

    Hejvälkommen tillbaka o grattis till pengarna!Ser fram emot att få se din foton:-)

  3. Barbamama skriver:

    Jag kan förstå att resan var spännande och kul. Det är ju inte varje dag man åker till Australien!!!! Längtar tills jag får se foton :-)Ja, jag hoppas att min bilder blir minst lika bra med den nya kameran som med den gamla…. Älskar att fota :-)GRATTIS till att du fick fortsatt med pengar..kramarAnnelie

  4. Madonnan skriver:

    Vilka upplevelser!Låter så roligt att få stå i den där kön och så dessutom se ett smugglingsförsök 😀 Haha, jag trodde det var knark eller så!Kul att ni har haft det bra och så fantastiskt roligt med pengarna! Det är ju för att du är så duktig dessutom.Kram!

  5. Barbro skriver:

    Grattis så hemskt mycket till pengarna!Vilken dröm att veta att man är försörjd i två år till – det beskedet skulle jag också gärna vilja få.Ser fram emot bilderna. :o)

  6. Maggan skriver:

    Åhh välkommen hem.. till ett surt, mörkt hemland. Men du är väl så påtänd nu av allt ljus i Australien så det lär väl dröja innan du inser att det är natta här hemma.Grattis till mer pengar att resa för, jag ångrar att jag inte blev forskare så att jag kunde resa jorden runt och stila som du gör.Staten är snäll mot vissa, själv får jag inte ens sjuktransport ”vilket betyder att åka taxi till sjukhuset” när jag inte orkar åka komunalt. Men det är ju skillnad det.. he heJag ser fram emot att se dina bilder, antar att de är fantastiska.Många kramar och trevlig helgMaggan

    • Katrin skriver:

      En liten parentes… Det var jag själv som betalade min resa till Australien. Jag var där på semester och hälsade på vår dotter. Inga statliga pengar där minsann. Sen har jag fått besked att jag nu fått pengar till min forskning, min lön under 2009-2010. Och de kommer från staten. Från ett forskningsråd, vilket jag tackar innerligt för!ha det gott! /Katrin

  7. imse skriver:

    Grattis till pengarna!Vilka förskräckliga smugglare det finns! =)

  8. magnus skriver:

    Ett stort grattis! Och du vilket äventyr!Ha en fin advent nu i lugn och ro…->Mangan.

  9. Michis skriver:

    Fast i Australien så är det ju ett hemskt smugglingsförsök i och med att främmande växter kan ta med sig organismer och sporer som slår ut halva Australiens växtliv, nästan så att ett halvt kilo kokain hade varit ”bättre” om smugglingsförsöket hade lyckats.

  10. Cikoria . skriver:

    hej och välkommen tillbaka till den kyliga nord.grattis till att ha fått mer pengar!hoppas få se lite fina bilder från din resa..kram

  11. Ove skriver:

    Välkommen hem säger jag och indianen…!

  12. uno skriver:

    Så är det Vi lyckades smuggla in godis, faktiskt. Men dom är noga, har dåliga erfarenheter av nya arter, paddor och sånt. Kul, vänter på bilderna – Blue Moutains, såg du dem? kramar och grattis till stålarna. Uno

  13. Rosa skriver:

    Grattis till dina pengar/lön för kommande framtid. Det är du värd. Låter så spännande att få resa så mycket som du får. Även om flygtiden är lite väl lång emellanåt.

Kommentera

