Idag blev det en timme! Vilka

Min man har ju fått en stroke, bara 50 år gammal. När han var på tjänsteresa i Syd Afrika. Jag ilade ned och dagen efter kom våra två söner. Så var vi där, jag i fyra dagar och sönerna i en vecka. Förra helgen kom jag och min man hem via en fantastiskt fint ordnad hemresa. SOS international i Köpenhamn hade ordnat 1a klass hela vägen och DET sättet att resa på kan bli beroendeframkallande…
;o)

Direkt vi kom hem sov vi i två dagar (mer eller miindre) och sen var det dax att ta itu med den Svenska sjukvården… För det första fick min man åka in till sjukhuset via flera timmars väntan på akuten! Jag ringde ”överallt” och försökte fixa en lättare väg men icke sa Nicke! Det fick bli akuten trots att han redan blivit diagnosticerad med en stroke nästan 14 dagar innan… SUCK!

Sen fick han läggas in på strokeenheten där alla frågade exakt samma frågor och antog att han haft stroken strax innan han åkte in. Tala om dålig kommunikation. I syd Afrika kom en sjukgymnast och arbetsterapeut flera timmar om dagen, här skriver de en remiss och varnar om att det pga julen och nyåret ”kan komma att ta en bit in i Januari”.

När det är så viktigt att sätta igång med träningen så fort som möjligt!

Vi åker i alla fall till badhuset varje dag nu igen. Idag simmade jag 35 minuter men min man simmade en hel timme! Efter det gick vi och skuttade runt i rehabiliteringsbassängen (35 grader varmt vatten) och kastade en liten boll på varandra, vilket var kul.

Sen nu till lunch har jag ätit lasagne som rara dottern gjorde härom kvällen och nu ska jag gå och vila med Ella (vårt barnbarn) som är här för julen. Hon är bara FÖR rar, när hon fick se sin kära farfar kastade hon sig över honom och jublade: -Farfar! Jag har saknat dig SÅ mycket farfar! Han blev bara SÅ glad!

Ikväll ska jag baka min julfruktkaka (se receptet här) och lägga in sill, det är mina Julmåsten. Vilka har du?

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

16 kommentarer till Idag blev det en timme! Vilka

  1. ilse-marie skriver:

    Det är skrämmande att den svenska sjukvården bara blir sämre och sämre. Kanske är det uträknat så för att vi alla till slut ska ta privata försäkringar och bli mer ovilliga att betala vården via skatten….Hoppas i alla fall att allt går bra med din man och att ni får en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År! P.S. Nej, jag har inga ”julmåsten”, bara att umgås med familjen (ta till vara dagarna)… och så kände jag att jag ”måste” gå in här och lämna en liten julhälsning 😉 det var alltför länge sedan… kram, ha det gott!

  2. Anna skriver:

    SOS international är ju helt underbara, min pappa fick hjärnhinneinflammation under en thailandsresa och via sos international hade jag koll på läget hela tiden och de fixade verkligen rubbet!

  3. Gunnar skriver:

    Hoppas att det löser sig med rehab.Självklart att sånt måste fungera!God Jul! och ett Gott Nytt Bloggarår 2009!

  4. Maggan skriver:

    Kära Hjärtat…Vilken tur ni har haft i oturen, jag menar att han är så pigg ändå och kan simma och göra vanliga saker.Hoppas nu att ni kan njuta trots allt av julen.Även jag väntar till vardagen på nya året, min vän vars njure jag ska få är utomlands nu. De ska fortsätta testa henne i januari och jag hoppas få hennes njure så där i slutet av februari.Men ingen kan ju ännu svara på om hon är frisk nog för att få ge mig sin njure.Nu vill jag önska er en God Jul och ett Gott Nytt År!Kram Maggan

  5. Madonnan skriver:

    Oj, det var tråkigt att höra! Men bra att det ändå gick så bra. Lycka till med allt nu, när du hjälper till med träningen och i det dagliga.God Julkram och tankar

  6. Ove skriver:

    God Jul på er och en varm förhoppning om att maken blir okej!

  7. Barbamama skriver:

    Jag önskar dig och din familj en riktigt god jul. kramAnnelie

  8. imse skriver:

    God fortsättning!

  9. Bettan skriver:

    Tur att Din make har Dig, verkar vara ruter i dig!God fortsättning!

  10. Madonnan skriver:

    Hoppas det går bra med allt och att maken kryar på sig!Kramar och tankar

  11. Vb skriver:

    Vilken resa!:/Önskar er ett friskt och lugnt Nytt År!Kramas

  12. magnus skriver:

    Jag känner starkt med Er Katrin. Hoppas så att din man återhämtar sig bra!Många tankar sänder jag till Er.Kram.->Mangan.

  13. Rosa skriver:

    Har läst ikapp hos dig och blir alldeles stum i fingrarna. Stroke är en hemsk upplevelse. Så nära döden tankar. Vilken tur ni haft mitt i allt. Att allt varit så välordnat. Men det är inte kul att läsa om den svenska sjukvården. Ja du livet kan förändras snabbt. Även om min förändring blir banal i det här sammanhanget så är det trots allt förändrat här också. Mycket ledsamhet och panik. Men vi har hälsan så jag ska inte klaga. Vi får hoppas att 2009 för med sig något bra. Hoppas av hela mitt hjärta att ni mår bra och att det går framåt för din man. Kram Rosa tankar

  14. Katrin skriver:

    Vad skönt att det har gått såpass bra för honom iaf. Det kanske var tur ändå att det hände i Syd Afrika så att han fick en bra vård direkt. I Sverige är dom lite väl slappa när någon kommer in med en stroke. Min morfar har haft några och personalen har helst velat skicka hem honom samma dag eller dagen efter. Jag håller iaf tummarna för att din man ska återhämta sig så bra som möjligt.Hoppas ni får en god fortsättning på nya året.Kram Katrin

  15. Madonnan skriver:

    Tänker på dig och tittar in ibland. Hoppas att din man återhämtar sig och att du har det bra. Orkar med.Kramar

  16. Ove skriver:

    Katrin, hur går det?Ove

Kommentera

