När alla andra har semester…

…så sitter jag här på mitt jobb och skriver på tre olika artiklar. En om miljögifter i sälar av olika kön och åldrar. Hannarna har högre halter än honorna som föder ungar och diar och då blir av med miljögifter, och de riktigt små ungarna har höga halter som de alltså fått med mammans mjölk.

En annan handlar om laxar som fångats vilt i Östersjön. I den visar jag att det syns på miljögiftsammansättningen om laxen har kompensationsodlats (miljoner smolt föds upp i fiskodlingar och släpps ut i havet för att hjälpa laxpopulationen på traven) eller om laxen fötts i det fria.

Och så den tredje artikeln som mina duktiga Forskningspraktikanter Mathias och Yang jobbar med, om miljögifter i strömming från Östersjön.

Livsmedelsverket rekommenderar nu att Kvinnor och barn (tjejer och killar) inte äter fet fisk från Östersjön oftare än 2-3 ggr per år. OBS det gäller vildfångad FET fisk INTE mager eller odlad fisk. Det är nog inget problem när det gäller Östersjölax för den går knappt att få tag på men hur många kvinnor och barn äter inte strömming från Östersjön oftare än 2 ggr per år?

Nåväl, när jag skickat in mina 3 artiklar (i november typ…) så ska jag ha semester!

;o)

Ni andra kan ju njuta NU (av regnet, kylan och snålblåsten… He, he! (Elakt SKRATT)

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till När alla andra har semester…

  1. uno skriver:

    Schtrömming som är så gott!!!! Ajajaj. Jobba på, vi behöver såna som du. Uno

  2. Madonnan skriver:

    Oj, vad du är flitig. Hoppas det ändå är rätt okej att sitta där och slippa bli blöt av regndropparna…Kram i sommaren!

  3. Katrin skriver:

    Nja… Idag är det ju ingen förlust precis, vi har 14 grader och piskande regn här i Uppsala… Då går jobbet som en dans!

  4. Helena Palena skriver:

    Intressant! Min man äter inte kassodlar lax. Vill har vildfångad. Men det är alltså sämre. Man ska ju äta fisk några gånger i veckan sägs det ju. Men du skriver 2-3 ggr per år. Jaha! Så hur ska man göra nu? Trevlig sommar!

  5. Inger skriver:

    Bloggsvar (från innan i somras): Ja det VAR jobbigt. Som tur var behövde jag inte vänta så länge.Vilken tur för din syster att åtminstonne ett av försöken lyckades!Jag har kollat in din bildblogg. Har inte hittat den innan. Vilka bilder!

Kommentera

