Det var GÖTT

Jag har varit i Finland på tjänsteresa. Jag träffade 2 finska forskare på sommarens SETAC konferens som hölls i Göteborg. SETAC står för ”Society of environmental toxicology and chemistry” och alla forskare som kommer dit jobbar i mitt område eller väldigt nära. I alla fall… de 2 finskorna och jag ”fann varandra” på konferensen och pratade då i flera timmar om hur vår forskning går i varandras på ett alldeles strålande, kompletterande sätt.

Så, nu har jag varit och hälsat på på Turku Universitet i Åbo och pratat ”blivande samarbete” under två långa dagar. Det var prat om miljögifter, lax, oxidativ stress, miljöfaktorer, ”omics”, Östersjön, sillgrisslor, strömming, gråsäl… mm mm i dagarna 2 och nu sitter jag här och försöker reda ut var jag startar. Ett samarbete blir det och vi ska börja på en gång med en liten pilotstudie.

Härligt när man hittar andra som kompletterar så bra!

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Det var GÖTT

  1. uno skriver:

    Enna gött, vi måste hålla ihop runt Österhavet!!! Laxen kommer inte tillbaka som den ska till älvarna sa de på nyheterna idag. Varför? Vad händer? Kolla upp det. Uno som blir glad över dina framgångar.

  2. Katrin skriver:

    Ja vi runt Östersjön måste jobba mer tillsammans. Det är synd att jag inte ”automatiskt” kommer med i samarbeten. Eftersom min handledare gick i pension redan när jag var doktorand så har jag ingen senior forskare som kan ta med mig i hans/hennes samarbeten. Utan får skapa egna nätverk. Och det tar TID. Tid som jag egentligen inte har.

  3. NYFIKEN-GRÖN skriver:

    Nu är den här! Nya Nyfiken-Grön blogg med allt från politik till ecomode!Vad tycker du?http://nyfiken-gron.com/bloggAlexandra

Kommentera

