Stoppa Slakten på Svenska Vargar

Man ska få skjuta 27 vargar i Sverige nu 2010 och ”jägare” har på några timmar skjutit 7 st. Läs slaktat… Jägare skriver och säger alltid att de bedriver VILTVÅRD när de pratar om sin jakt.

Viltvård… att vårda viltet är att skjuta alla djur som på något vis skadar det jägarna vill ha kvar i skogen. De djur som DE kan jaga. Älg, rådjur, vildsvin mm ska få härja fritt i våra skogar medan djur som på något litet sätt kan få älgstammen, rådjurstammen eller alla andra ”goda” djurstammar att minska ska utrotas.

Jag ifrågasätter hur en jägare resonerar! En varg tar inte den friskaste och starkaste 20-taggade ÄlgTjuren till sin föda, en varg tar den gamle, sjuke älgen. Kanske också den skadeskjutne…

Vargarna VÅRDAR djurstammarna i samklang med naturen. Jägarna tar bara de finaste och starkaste djuren så att djurstammarna utarmas genetiskt. I Indien, Burma mm finns det vilda elefanter, men de stora hannarna med jättebetar har jagats i så många år att det nu inte finns stora elefanter kvar. De som finns är de som har gener att vara små och vara helt utan betar eller med bara pyttesmå betar. De med gener som gjort dem till mindra eftertraktade villebråd har överlevt. Snart har vi väl en älgstam av dvärg-älgar med obefintliga horn… (vad ska då den Svenske Jägaren hänga upp på sin trofe´vägg?).

Jag vill att jägare tänker om, jag vill att jägare låter vargar ta små, sjuka, gamla och skadeskjutna djur och låta stammarna bli naturliga igen. Visst ska jakt finnas men bara på djurstammar som bevisligen är stora och livskraftiga.

Låt vargen i Sverige bli en sådan del i den Svenska naturen som den har möjlighet att bli!

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

16 kommentarer till Stoppa Slakten på Svenska Vargar

  1. Arrami skriver:

    …bra inlägg! 😉

  2. Ninapinas skriver:

    Visst är det viktigt att skjuta 27 st, vi har ju en jättestor vargflock i Sverige, hela 200 st!(ironi)Jag blir så trött!!!!!!!!

  3. Jägare skriver:

    Tar inte vargar även kalvar? Det är mao inte endast gamla/svaga/sjuka djur som blir mat till vargarna…Sedan är det långt ifrån alla jägare som skjuter varg (eller överhuvudtaget vill skjuta varg). Snälla, generalisera INTE.Det finns seriösa jägare…och det finns oseriösa.

  4. Katrin skriver:

    Sen jag skrev mitt inlägg har jag hittat en sida http://upprop.nu/ODGQDär man kan skriva under ett upprop om att stoppa jakten på vargar.

  5. Madonnan skriver:

    Jag förstår bara inte hur man k a n skjuta ö h t.God Fortsättning till dig!KRAM

  6. Maria de Suède skriver:

    Jag skrev om detta på min franska blogg. marialenn.over-blog.commed titeln ”Une chasse illègale en Suède”Jag hoppas bara på att andra länder nu kommer att kritisera Sverige för denna illegala vargjakt som strider mot EUs författningar. För övrigt var det bra skrivet. Gå gärna in på min blogg Rovdjurens VärldBonne journée

  7. Henke Stockholm skriver:

    Hua!Vargar och andra vilddjur är skrämmande!Men jag håller absolut med dig. De har rätt att existera de också.God fortsättning!

  8. uno skriver:

    Japp, så illa är det. Miljöministern? uttalade sig i morse. Jag blev alldeles blek, hur i helvete kan en sån nolla få hålla en så viktigt post? Money, jag tror det, vargjakt lönar sig ekonomiskt på nåt jävla sätt. Snart kommer jakt på fattiga, de kan bli inavlade där de ligger och sover bakom soptunnorna… Uno i Halvottan

  9. Katrin skriver:

    Och så har de skjutit för många djur i ett län och ändå får andra län fortsätta med sin jakt?Helt FEL!10% drygt av den sårbara, genetiskt känsliga vargstammen i Sverige utplånad på knappt 2 dygn. Det är så sorgligt att jag vill spy. På främst vår SKENHELIGE, inkompetente värdelösa ”miljö”minister som inte ens kan stava till ordet miljö.

  10. magnus skriver:

    tycker det är rysligt dumt att skriva så om jägare. tror 99 % av jägarna blir galna av att se vad du skriver. man drar inte alla över en kant så.

    • Katrin skriver:

      Dumt att skriva att jägare inte håller på med naturvård?Dra alla över en kant?Det struntar jag i, att 12000 anmälde sig till vansinnesjakten på varg är väl bevis nog på att det inte är naturälskare som går runt och knallar på djuren?

  11. Winch skriver:

    Det påminner om japanernas delfinslakt där allmänheten knappt hade en aning om hur ociviliserade metoder vissa av de använder. 12000 jägare? Klart att alla vill glänsa med en vargtrofé.

  12. Epazote skriver:

    jadu, det här med att jaga… det finns inte så himla många vargar i sverige, de har också existensberättigande. precis som valar och delfiner.

  13. Håller helt med dig i detta inlägg.

Kommentera

