Ansökan nummer …? femtioåtta?

Idag har jag sett till att en av mina chefer har skickat in en ansökan å´mina vägnar… Så nu är nästa ansökningsomgång… typ om någon vecka. Att skriva ansökningar för att skrapa ihop till sin egen lön är INTE det jag gillar med mitt jobb.

Jag tycker bäst om att forska! Detta med att behöva ansöka om pengar till lönen är dötrist, ansträngande, psykiskt jobbigt, irriterande och skapar en allmän olust inför hela arbetssituationen.

Tänk dig själv, du är anställd men en stor del av din fritid går åt att skriva ansökningar som ska övertyga andra om din förträfflighet, att få dessa okända att bevilja dig pengar så du kan fortsätta få en lön. Och sedan få ansökan efter ansökan avslagen.

Just nu går alla pengar till de som på något vis kan få in orden…

Climate change

Sustainable development

Species richness

Nano technology

… i sina ansökningar. Eller annat som jag inte jobbar med.

Vem bryr sig om miljögifter, Östersjön, fisk, fågel, däggdjur… som just JAG är intresserad av?

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Ansökan nummer …? femtioåtta?

  1. Deckargunnar skriver:

    Det låter jobbigt. Synd att det ska behöva vara så.Vi har lite av detta på kommunerna när det gäller EU-bidrag.Men det är nog värre för er.i-)

  2. Silverstare skriver:

    Det låter förbannat trist men är väl en spegling av Tiden. Allt handlar om popularitet och väldigt lite om seriositet, metodiskt arbete och långsiktighet. Strålkastartiden är vi inne i nu. En usel form av maktillvaro på vår jord. Den ingår ju i den kapitalistiska snurrens modell.DET är heller inte bra för Sverige att nyttiga forskare ska tvingas skriva konkurrerande tiggarbrev istället för att göra det de är specialutbildade för. Men i övrigt Katrin är he nog bar och bit ihop!Intressant läsa om din ”värld”!Silverstare

  3. uno skriver:

    Typiskt, dessa modeord som nästa år bytts mot några andra. Var tog gender vägen, human rights etc. Må väl, baka in orden rätt, de flesta funkar ju på nåt sätt ändå. Jobba på, Uno

  4. Inger skriver:

    Jag är civilingenjör med inriktning teknisk miljövård och miljöfrågorna ligger mig varmt om hjärtat. Alla de du nämner, också det du forskar på, och många, många andra. Det är intressant att se hur samhället högst orkar fokusera på ett par frågor åt gången för att ibland inte orka med miljöfrågormna alls (så var det en period i slutet av 90-talet och början av 00-talet, tycker jag). Det är trist, trist, trist. Och lika trist med alla avslag du får! 😦 Men fortsätt kämpa, någon gång kommer lyckträffen 🙂

  5. Madonnan skriver:

    Jag tycker det verkar nästan omänskligt att ha det så…förstår att det är tufft och oroligt kanske också. Hoppas nu att du får napp, ordentligt napp, så att du slipper ansöka på ett tag!Kram o ha en fin kväll!

  6. Katrin skriver:

    Tack för alla bra kommentarer som värmer mig i hjärtat. Det är skönt att någon bryr sig och det hjälper!Jag ÄR ensam och kämpar på ensamt och då är det härligt att få lite sympati här på bloggen!

Kommentera

