Kocktaileffekter av miljögifter

Den växande hjärnan kan påverkas av olika miljögifter. Denna artikel av Weiss and Landrigan från år 2000 är en bra introduktion.

Tänkvärda ord på sidan 1 i artikeln är bland annat; ”In the words of pediatrician Herbert L. Needleman, ”We are conducting a vast toxicologic experiment in our
society, in which our children and our children’s children are the
experimental subjects”

Även reproduktionsorganen påverkas vid låga doser under kritiska utvecklingsstadier, hormonsystem, skelett, organutveckling… allt kan skadas. Och just kocktaileffekter är det väldigt lite forskat om. Jag har visat i en artikel (se här) att en kombination av två ämnen som båda finns i mat, ett klorerat flamskyddsmedel och ett bromerat (som alltså INTE ska finnas i mat men som ”hamnat” där), tillsammans kan ge 25 ggr högre effekter än varje ämne för sig. Det skrämmande var att denna höga effekt var vid en mellandos, alltså inte när jag använde högre doser av de båda ämnena. Det visar att olika system i kroppen kan ”triggas igång” om alla relevanta system sätts på (eller stängs av) tillsammans. En av de hormoner jag studerade var sköldkörtelhormonet (Tyroxin) som minskade till 62% av normalt hos de som fick den intermediära (mellan) dosen av båda ämnena tillsammans. Just det hormonet är mycket viktigt för nervsystemets utveckling.

Jag har inte själv utfört forskning som visar på effekter på nervsystemets utveckling men jag hoppas som sagt på att få pengar för att studera kocktaileffekter på hela organismers utveckling, även deras nervsystem. Jag önskar att kunskapen om miljögifters effekter ökas och riskbedömning av ämnen kan göras med naturliga scenarion och inte som nu med alla ämnen och ämnenas effekter var för sig.

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Kocktaileffekter av miljögifter

  1. katrinbiolog skriver:

    Formas (vetenskapsråd som jag sökt pengar hos) kom i dagarna ut med sitt beslut om vem som fått pengar för forskning om Kacktaileffekter av miljögifter. Inte var det jag…
    Men grattis till Åke Bergman professor på miljökemi på Stockholms universitet och till Joakim Larsson, Docent på Göteborgs universitet. De har fått 20 respektive 25 miljoner vardera för de kommande 5 åren. Mycket bra forskare med relevanta och viktiga frågor!

Kommentera

