Miljöpolis och miljöåklagare behövs i Sverige!

Det är för bedrövligt. Företaget SITA i Gävleborgs län släpper ut orenat avfall i naturen (se film här). Och tycker att det är OK.
Det är inte OK alls enligt mig och jag skulle bli riktigt upprörd om det visar sig att ett företag kan agera på detta vis utan att bli åtalade. Det tråkiga är att sådana här brott sker ofta men sällan leder till åtal. Jag har i många år propagerat för att ha särskilt utbildade miljöpoliser och miljöåklagare som kan se till att våra lagar efterlevs. Lagen är ju till för att skydda människa och natur och hindra att miljöförstörare kan agera helt fritt…

I Canada har ridande polisen en stor del miljökunskap i sin utbildning, mycket för att kunna skydda Canadas vidsträckta orörda natur. Ser man ett miljöbrott i Sverige (som jag gjort) och rapporterar till polisen (som jag gjort) vet inte polisen vad man pratar om. ”Är det verkligen olagligt” och ”är du säker på att sånt är olagligt” var den vanligaste kommentaren. Sen skulle JAG visa polisen att det var olagligt innan JAG kunde göra en polisanmälan.

Nu hoppas jag att SITA får en svidande dom emot sig och att STORA summor pengar måste inbetalas för att reparera skadorna. Om det ens går…

Om KatrinBiolog

Maka, mamma, tänkare, som nästan alltid har roligt. Doktor i Biologi som nu också är Docent. Om jag inte har roligt gör jag något spännande eller dötrist, allt är möjligt
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Miljöpolis och miljöåklagare behövs i Sverige!

  1. BeBest skriver:

    Förmodligen kommer de att få en ajabaja-varning och symboliska böter och så anses vinsten för miljön av att företaget skulle tvingas följa lagen bli för liten i förhållande till kostnaden för företag och samhälle för att uppnå denna miljövinst. Frågan är väl om det finns någon lämplig deponi tillgänglig med kapacitet nog att ta emot och behandla avfallet. Jag misstänker starkt att här finns det många inblandade vilka kan fastna med fingrarna i skitburken om saken utreds ordentligt, så det blir nog bara ett ytligt skummande och avsked för misstänkta visselblåsare.

  2. KatrinBiolog skriver:

    Jag håller med dig BeBest. Det brukar bli så i Sverige. det är därför jag tycker det behövs välutbildade miljöpoliser som kan upptäcka sådana här brott INNAN de pågått i flera år. Och miljöåklagare som kan åtala.

Kommentera

